Miten teidän 1-vuotiaat nukahtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhhuijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhhuijaa

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun meidän 1v 2kk ikäisen tytön nukahtaminen on muuttunut tosi hankalaksi. Kelpaa vain äidin syli. Isä ei kelpaa ollenkaan. Ei ole aikaisemmin juuri syliin nukahdellut, vaan joko äidin tai isän viereen nukahtanut, josta siirretty omaan sänkyyn tai sitten on nukahtanut suoraan omaan sänkyyn pienen silittelyn ja paikallaan pitämisen jälkeen.

Raivoaa kuin hullu, jos lasken sylistäni sänkyyn tai lähden huoneesta pois. Vielä hullummin raivoaa, jos isä yrittää saada nukkumaan. Kyllä se siitä aina jossain vaiheessa nukahtaa, mutta ennen kävi niin helposti tuo homma.

1v6kk saa pusut ja mä käyn laskemassa sänkyyn ja toivottelen hyvät yöt, sinne simahtaa. meillä meni pitkään noin että piti vieressä nukuttaa, mut sit kokeilin omaa sänkyä ja sinne tipahti :D alussa piti käydä rauhottelemassa välillä kun huuteli jotain mut nyt ei tarvii enää käydä kun nukahtaa niin nopeasti.

Meillä meni vähän samoin. Ennen nukahti sänkyyn itsekseen, nyt vuoden iässä kelpaa vaan äidin viereen nukahtaa. En jaksa huudattaakaan toista. No, tästä tuskin oli apua sinulle. Itse ajattelin, että aika auttais ja jossain välissä kokeillaan taas sinne omaan sänkyyn nukahtamsta.

täällä 1v 3kk, iltapuuron ja hampipyykin jälkeen unilaulun saattelemana jää omaan sänkyyn suhaamaan ja nukahtaa 1-30min jälkeen itsekseen. joskun saa pari kertaa käydä kellistämässä makuulleen, jos käy ylikierroksilla.

Meillä on molemmat lapset nukahtaneet aina helposti, mutta tuossa reilun vuoden iässä molemmilla ollut joku vaihe, että kauhea kiukku, itkupotkuraivo ja nukahtaminen niin yö kuin päiväunille onnistuu vaan tiukan sylissäpidon kautta. Sit se vaihe menee ohi ja helpottaa. Ainakin meillä mut nää on niin spesiaaleja juttuja aina.

Iltalaulun ja hyvänyöntoivotusten jälkeen jää tyytyväisenä nukkumaan pupu kainalossa. Nyt siis jo 1,5v. Tähän on päästy niin että makoilin pimeässä huoneessa lattialla pinnasängyn vieressä, jos huusi niin pinnanraosta silittelin jalkoja, jolloin lapsi yleens itse kävi pitkäkseen joilloin silittelin niskasta kunnes huuto loppuu, en uneen asti. Hätätilanteessa toki välillä syliin tms jos ei muuten rauhoitu. Sitten kun on oppinut rauhoituumaan voi jäädä ilta illallta vähän kauemmaksi siitä sängystä ja lopulta pois huoneesta. Tärkeetähän tuon ikäisellä olis että oppis ite rauhoittumaan ilman mitään kiinnipitäimisiä tms. Monesti se rauhoittuminen vaatii aluksi sen vanhemman läsnäolon jotta voi turvallisestk hakea sitä unta.

1 v 4 kk nukahtaa (nukkuu vielä vanhempien sängyssä) niin, että heijaan olalla sopivan väsyneeksi, lasken sänkyyn ja laulan ja silittelen kunnes nukahtaa. Välillä tekis mieli hypätä pää edellä partsilta ja oon ihan kypsänä nukahtamisen vaikeuteen, mut koetan muistaa, että esikoisella oli 1-1,5 -vuotiaana ihan samanlainen vaihe, että nukuttaa piti ja oli tosi rasittavaa. Reilu 1,5 -vuotiaasta on nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn omaan huoneeseen iltasadun ja peittelyn jälkeen.

Jos lapselle on tullut nopeasti uusia taitoja, kuten tuon ikäisille usein (puhe, kommunikaatio yleensä, kävely/kävelyn sujuvoituminen), voi olla, ettei yksinkertaisesti malta nukahtaa. Joku joskus vertasi sitä siihen, että jos itse oppisi lentämään, malttaisiko sitä mennä normaaliaikaan nukkumaan ja todeta, että huomenna lennellään lisää. Lisäksi tuossa reilun vuoden iässä on monella sellainen toinen eroahdistus-/vierastusvaihe, joka voi myös oireilla vaikeutena nukahtaa (uni on eräänlainen ero vanhemmasta) ja tuollaisena "vain äiti kelpaa" -meininkinä. Olen ymmärtänyt, että tuossa vuoden iässä nuo nukahtamisvaikeudet ovat hyvinkin tavallisia.

oma poika nukhati enen iltasadun ja laulun jälkeen yksikseen omaan huoneeseen omaan sänkyyn. nykyisin (poika 1v6kk) minä jään patjalle lattialle lukemaan kunnes nukahtaa, ei temppuiluja tms. kaipaa vaan niin kovasti äitiä siihen viereen, eli eroahdistusta meillä nyt. kuitenkaan ei rauhoitu vanhempien sänkyyn vaan siellä temppuilee o.O toisaalta otetaan siellä yhdessä päiväunet ilman ongelmia..

Tyttö 1v4kk. Pidän sylissä hetken,toivotan hyvät yöt,suukotan yms ja lasken sänkyyn.Sinne jää hiljaa tuijottamaan. Menen pois laitan oven kiinni.Saattaa olla silmät auki vielä vartinkin päästä mutta hiljaa. Joskus saattaa yrittää alkaa itkemään,en mene huoneeseen.Noin 5min päästä nukkuu. 1v-1v2kk välillä oli tuommoinen itkukausi,menin huoneeseen vasta kun itku muuttui kovaksi. Eli pari minsaakin saattoi semmosta nyyhkyitkua tulla mutta en mennyt huoneeseen.

Vähän vajaa 1v täällä nukahtaa ainoastaan syliin. Tissin kanssa sänkyynkin jos on tarpeeksi väsynyt - yleensä saa kyllä vain lisäenergiaa rinnalta. Tuntuu tarvitsevan tiukan otteen, eli molemmat käsivarret ympärillä, nukahtaakseen. Yöstä riippuen kaipaa välillä tassuttelua ja tissittelyä. Huomattavasti levottomampi on nyt, kun maailma on avartunut kävelemisen myötä.

Tyttö 1 vee nukahtaa omaan sänkyyn iltamaidon jälkeen tutti suussa ja nalle kainalossa. Ei ole tarvinnut nukuttaa. Meillä on selkeät päivärytmit, joten laitetaan nukkumaan vasta, kun nukuttaa. Uni tulee heti, ei mitään riekkumisia.

Neuvolassa käskettiin jättää tutti ja pullo pois, mielenkiinnolla odotan sitä aikaa... Onneksi ei ole kovasti tutim perään. Iltamaito on vielä, kun ei muuten juo tarpeeksi päivän aikana.

Meillä 1v3kk, nukahtaa iltamaidon jälkeen omaan sänkyynsä.
Nukkuu isoveljen kanssa samassa huoneessa, ja isolleveljelle luetaan iltasatua ja pienempi aikansa juttelee ja höpöttelee, kiipeilee, tapputtelee jne. Ja sitten nukahtaa, joskus kun ei oe nukahtanut vielä sadun loppuessa, jäävät keskenään " höpisemään" ja käkättämään, jossain vaiheessa hyytyvät :)

Meillä 1v 1kk lapsi. Pinnis on vanhempien sängyn vieressä, ja sinne nukahtaa muiden kanssa (isän tai mummin) itse, kunhan aikuinen on huoneessa. Äidin kanssa venkoilee sillain, että mun käteen pitää olla pienellä pääsy - haluaa siis joko pitää kiinni kädestä tai vaan kosketella sitä. Mut itkemättä nukahtaa syvään uneen ja yleensä hyvin nopeasti.

Varmaan tässä puolen vuoden sisään pyritään saamaan lapsi nukahtamaan yksin, eipä sillä mikään kiire ole. Isoveli oli noin 2-vuotias, kun opeteltiin sama.

Meillä 1v 1kk lapsi. Pinnis on vanhempien sängyn vieressä, ja sinne nukahtaa muiden kanssa (isän tai mummin) itse, kunhan aikuinen on huoneessa. Äidin kanssa venkoilee sillain, että mun käteen pitää olla pienellä pääsy - haluaa siis joko pitää kiinni kädestä tai vaan kosketella sitä. Mut itkemättä nukahtaa syvään uneen ja yleensä hyvin nopeasti.

Varmaan tässä puolen vuoden sisään pyritään saamaan lapsi nukahtamaan yksin, eipä sillä mikään kiire ole. Isoveli oli noin 2-vuotias, kun opeteltiin sama.

Ja meillä ei siis mitään iltamaitoja ole, ei juo pullosta mitään ja imetyskin loppui pari viikkoa sitten. Iltapuuron kanssa juo vettä. Tutin kyllä vaatii nukahtaakseen, sekin jätetään pois puolen vuoden sisään.

Yhteistyössä