Miten teidän noin nelivuotiaat käyttäytyvät ruokapöydässä?

• Viestiketjun aloittaja Voi ei
  • Ensimmäinen viesti
Voi ei
Miten teidän muiden päiväkotia käyvät nelivuotiaat (tai vähän alle) käyttäytyvät ruokapöydässä?

Meillä on meno viikonloppuina ihan mahdotonta. Poika hösöttää ja pyörii ja esiintyy ja kranttuilee koko ajan. Välilllä ei muka jaksa syödä ja pitäisi syöttää. Olen pistänyt kylmästi pois pöydästä eli kuria piisaa, pyytänyt nätisti ja vaikka mitä. Mutta kun ei. Tuntuu, että tämä kiva tyyli on rantautunut meille päiväkodista. Vai kuuluuko vaan ikään?

Halutessaan esim. kylässä ja ravintolassa kyllä syö ihan nätisti.

Samanlainen
meillä sama juttu,tarhassa syö kiltisti.
kotona ruuat lentelee,ei pysy paikallaan.
ihan mahotonta tuo meno :(
tuntuu ettei kyllä ketään kehtaisi samaan pöytään pyytää kun ruuatkin lentelee joskus pitkin poikin.
syö kyllä hyvin itse,joskus tarvitsee/haluaa apua syömisessä.
kun vaan malttaisi syödä.

vauhdikasta on
Meillä on kolme nelivuotiasta ja meno on ihan hullua nykyään. Ennen käyttäytyivät, mutta voi hyvänen aika, en tajua mitä on tapahtunut. Päiväkotia syytän osaksi sillä siellä ei ole kuria nimeksikään asti ja tuovat sieltä ihme tapoja kotiin. Niitä sitten yritetään korjailla.

ap
On niitä siis muitakin. Meillä ei onneksi (ainakaan vielä) ruuat lentele. Mutta tuo jatkuva hösötys ja esittäminen käy NIIN hermoille. Olisi kiva saada syödä rauhassa, ettei koko ajan tarvitsisi kieltää, komentaa ja valittaa. Nyt on uutena tullut tuo "en syö sitä enkä tätä, ei maistu jne".
Mahtaako helpottaa jossain vaiheessa? Voimia meille.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vauhdikasta on:
Meillä on kolme nelivuotiasta ja meno on ihan hullua nykyään. Ennen käyttäytyivät, mutta voi hyvänen aika, en tajua mitä on tapahtunut. Päiväkotia syytän osaksi sillä siellä ei ole kuria nimeksikään asti ja tuovat sieltä ihme tapoja kotiin. Niitä sitten yritetään korjailla.
Näin jotenkin ajattelen itsekin että matkii noita isompia poikia ja heidän metkujaan. Muutenkin idolisoi kovasti juuri nyt isompia.
Otan osaa: kolme nelivuotiasta...Voimia sinulle!

Niiskunen
Meillä poika on kotihoidossa. Kotona pelleilee useinkin, mut kylässä sitten on niin mallioppilasta ku olla voi. Kait se kuuluu ikään, että kotona koetellaan äidin hermoja.

Wilpuri
Meillä neiti 4vee on joskus aivan mahdoton, on kuin lentoon lähdössä! Toinen puoli pehvasta ei edes ole tuolillä, pittää tehdä kaikenmaailman kevätjuhlaliikkeitä, ja sit kesken kaiken "mulla on pissihät""mua kakattaa" ja sit "unohtuu" leikkimään. Että aikas kovasti risoo tuollainen käytös.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Meillä neiti 4vee on joskus aivan mahdoton, on kuin lentoon lähdössä! Toinen puoli pehvasta ei edes ole tuolillä, pittää tehdä kaikenmaailman kevätjuhlaliikkeitä, ja sit kesken kaiken "mulla on pissihät""mua kakattaa" ja sit "unohtuu" leikkimään. Että aikas kovasti risoo tuollainen käytös.
Meidän poika! Ihan ilmetty.

samma här
joo meillä tollanen meno 3v. 5kk kaksosilla ihan kotihoidossa, mikään ei auta >:/. Ja sinulle kolmen 4v. äiti, jaksamisia :)! En osaa edes kuvitella jos olis yks vielä :O.

Wilpuri
Niin ja sit tää meidän 4vee osaa olla kylässä niin herran enkeliä kuin olla ja voi....GGRRRRRR... On jopa saanut isoisovanhemmilta pelkkää hyvää palautetta kun ollaan oltu samoilla juhlillia... HAha hah, sanon minä! Näkisivätpä tän kotona!

ap
Heh, eilen oltiin lähdössä pojan kanssa pulkkamäkeen ja se vaati noin 40 minuuttia raivoamista ja pari keikkaa äidiltä ulos ovesta, että poika sai viimein puettua vaatteet päälle. Voi hyvä luoja sentään.

Vaihtelee
Yleensä syö ihan nätisti. Jos menee pelleilyksi, ei ole vissiin tarpeeksi nälkä, enkä pakota syömään, vaan kehotan poistumaan pöydästä. Useammin menee venkoiluksi 2,5 v pikkuveljellä, jonka kanssa toimitaan samoin. Seuraava ruoka seuraavaan ruoka-aikaan.

No
Täällä vielä yksi 4v tytön äiti. lapsi kotihoidossa ja ajattelin etten osaa kuria pitää mutta taitaa ollakin yleistä. Pöydästä karkaa heti kun vierestä lähtee ja kantamalla takaisin. Julkisesti syö vähän kelvollisemmin mutta muuten syö itse pari kertaa viikossa.. 1,5v syö itse mutta tätä syötetään..

Miksi?
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Täällä vielä yksi 4v tytön äiti. lapsi kotihoidossa ja ajattelin etten osaa kuria pitää mutta taitaa ollakin yleistä. Pöydästä karkaa heti kun vierestä lähtee ja kantamalla takaisin. Julkisesti syö vähän kelvollisemmin mutta muuten syö itse pari kertaa viikossa.. 1,5v syö itse mutta tätä syötetään..
Itse en kyllä ala syöttää enkä pukea nelivuotiasta. Tuo on ihan täysin vain ja ainoastaan huomion kerjäämistä. Jos ei syö niin anna olla syömättä. Kyllä se nälkää opettaa.

samma här
Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Niin ja sit tää meidän 4vee osaa olla kylässä niin herran enkeliä kuin olla ja voi....GGRRRRRR... On jopa saanut isoisovanhemmilta pelkkää hyvää palautetta kun ollaan oltu samoilla juhlillia... HAha hah, sanon minä! Näkisivätpä tän kotona!
No meil ihan sama, jos syödään ulkona tai kylässä :D. Tai jos meille tulee ruokavieraita. On nää hauskoja vintiöitä ;).

No
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi?:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Itse en kyllä ala syöttää enkä pukea nelivuotiasta. Tuo on ihan täysin vain ja ainoastaan huomion kerjäämistä. Jos ei syö niin anna olla syömättä. Kyllä se nälkää opettaa.
Joo kyllä se sitten tosiaan syö kun on oikein nälkä. Musta se vaan on laihtunut, että meillä kyllä "pakkosyötetään". Ja karkaa naapuriin mummolle syömään suklaata. Pukee kyllä onneks itse että tää pätee vaan ruokaillessa.

Meillä tyttö täyttää kesällä 4 vee ja syö kyllä ihan nätisti.
Syödään kotona pikkuveljen kanssa päivisin ja koko perheen kanssa siinä 17 aikaan.
Toisinaan on sitä pelaamista,että en syö perunaa-mä haluun makarooneja.

Mä totean vaan että ei ole pakko syödä mut muutakaan ei tule.
Yleensä miettii minuutin ja tulee pöytään ja toteaa jotain että jos nyt tän kerran sitte...
:D
Musta noi on ihan mahtavia kaikki 4 veen kommentoinnit.
Kun täytyy ns pitää kasvonsa,eikä voi myöntää että äiti on oikeessa.

Nytkin tuli tuosta että kävi varoiksi pissalla...Pyysin hetkeä aiemmin käymään ja sanoi ettei käy!
Sanoin että jos nyt miettii vielä.
Ja kävi sitten ite.

Mut aika uhmailua välillä,mutta koitan antaa tilaa sillekin.Sehän on tärkeetä että saa tahtoaan harjoitella turvallisesti.

:)
ap ja samma här - älkääs nyt, kolmen nelivuotiaan lisäksi vieressä tuhisee pariviikkonen vauvakin :) Hän on tosin superhelppo vauva, ei häntä edes huomaakaan...toisin kuin nämä nelivuotiaat ;

samma här
Alkuperäinen kirjoittaja :):
ap ja samma här - älkääs nyt, kolmen nelivuotiaan lisäksi vieressä tuhisee pariviikkonen vauvakin :) Hän on tosin superhelppo vauva, ei häntä edes huomaakaan...toisin kuin nämä nelivuotiaat ;
hehee :D! Varmaan menee joo toisella kädellä vauvan hoidot :D! Niin meni meilläkin tuon kolmosen hoito. On nyt 1v. 4kk ja syö reippaasti itse ruokapöydässä lautasen tyhjäksi ennekuin tuo kauhukaksikko on saanut edes lusikoita käteen ;). Onnea vauvasta, nyt pääset nauttimaan ihan eri lailla vauva-ajasta ?.

Huh, kyllä on meidänkin nelivuotias ruokapöydässä aika venkoilija. Yleensä istuu tuolilla vaan toisella kankulla jos ei sitten seiso. Joka kerta haarukka tippuu lattialle vähintään kerran ja hän on aina viimeinen pöydässä, koska alkaa syömään vasta kun muut on lopettelemassa! Ei syö lihaa, ei kalaa eikä kanaa (vihanneksista tietty puhumattakaan!) - jauheliha on ainoa lihamuoto mikä tällä hetkellä menee. Ja kummallista kyllä poika muuten tosi kiltti ja tottelevainen - kaikki pahanteko kulminoituu siis ruokailutilanteisiin!

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja starfish:
Huh, kyllä on meidänkin nelivuotias ruokapöydässä aika venkoilija. Yleensä istuu tuolilla vaan toisella kankulla jos ei sitten seiso. Joka kerta haarukka tippuu lattialle vähintään kerran ja hän on aina viimeinen pöydässä, koska alkaa syömään vasta kun muut on lopettelemassa! Ei syö lihaa, ei kalaa eikä kanaa (vihanneksista tietty puhumattakaan!) - jauheliha on ainoa lihamuoto mikä tällä hetkellä menee. Ja kummallista kyllä poika muuten tosi kiltti ja tottelevainen - kaikki pahanteko kulminoituu siis ruokailutilanteisiin!
Voi, tosiaan niin tutun kuuloista. Meilläkin muut ovat lopettaneet jo aikapäivä sitten, kun tuo yksi on vasta ehtinyt ottaa kaksi lusikallista.

Yhteistyössä