Miten teette uunikala??

kokkailija
Riippuu hieman siitä mitä kalaa teen. Esimerkiksi jos laitan seitiä uuniin, niin päälle purjoa, sitruunapippuria, juustoraastetta ja lopuksi hieman kermaa. Tulee tosi hyvää ja "tippuneesta" kermasta saa samalla kastikkeen.

Lohen päälle puristan hieman sitruunaa, sitten sitruunapippuria ja lopuksi levitän smetanaa. Minäkin ottaisin mielellään uudenlaisia vinkkejä vastaan jos jollain olisi?

anli
Lohifile maustetaan maun mukaan (suolaa, kalamaustetta, sitruunamehua, voisulaa) ja laitetaan uunipellille alumiinifolion (reilunkokoinen pala foliota) päälle.

Vierelle kaadetaan riisi-kasvissekoitusta (esim hawaijimix) ja muita pakastevihanneksia. Niiden päälle pikkaisen voisulaa ja sitruunamehua.

Sitten folio suljetaan niin, että kaikki jäävät folion sisään. Pelti uuniin 200 asteeseen noin 30-40 min riippuen fileen paksuudesta.

Tosi helppo ja kätevä eikä tule tiskiäkään paljoa. Tulee koko ateria kerralla =)

Tätä ohjetta minä olen käyttänyt, mutta olen tehnyt sen lohesta minkä olen ensin fileerannu ja siitä sitten leikannu 1 cm paksuisia viipaleita niin että saa sen nahan pois, oon ladonnu niitä vuokaan ja sit se ihana kastike päälle.

300g - 400g pakasteseitiä
1 tl suolaa
ripaus valkopippuria
2 tl kuivattua tilliä
n. 10 cm pätkä purjoa

VUOKAAN:
2 tl margariinia tai öljyä

JUUSTOKASTIKE KUORRUTUKSEEN:
3 rkl margariinia tai öljyä
3 rkl vehnäjauhoa
4 dl maitoa
0,5 tl suolaa
ripaus valkopippuria
2 dl juustoraastetta

1. Pane uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Voitele uunivuoka kevyesti sipaisten margariinilla tai öljyllä. Käytä apuna sivellintä tai pientä paperinpalaa.
2. Leikkaa kala ohuiksi viipaleiksi ja pane vuoan pohjalle. Ripottele mausteet ja purjosuikaleet pinnalle.
3. Aloita kuorrutuksen valmistus sulattamalla rasva kattilassa. Jos käytät öljyä, mittaa se kattilaan ja kuumenna vähän. Lisää jauhot ja kuumenna sekoittaen, kunnes rasvaseos kiehuu. Varo ruskistumista.
4. Nosta kattila liedeltä ja lisää maito. Sekoita puuhaarukalla, kunnes kastike on tasaista ja sakeaa.
5. Keitä kastiketta edelleen miedolla lämmöllä noin 5 minuuttia. Mausta kastike suolalla ja valkopippurilla. Lisää suurin osa juustoraasteesta siihen.
6. Kaada kastike kalalle ja ripottele loppu juustoraaste pinnalle.
7. Kypsennä ruokaa 30 minuuttia uunin keskitasolla.

Kirjolohesta usein teen ihan yksinkertaisimmillaan näin:
Lohifile voideltuun uunivuokaan, päälle suolaa ja sitruunapippuria
Päälle kaadan kermaa/kevyemmin ruuanvalmistuskermaa jossa sitruunanmehua, paljon tuoretta tilliä, suolaa, hiukan tomaattipyrettä, pippurisekoitusta tai mistä mausteista nyt sattuu pitämään. Joskus heitän mukaan vielä perunasipulisekoitus-pussin, mutta keitetyt potut on jotenkin mielestäni tämän kanssa parempia.

Pakastesein pistän uuniin juustokastikkeen kanssa, jossa saa olla paljon valkopippuria sekä maustepippuria.

HentunLiisa
Meijän esikon (kohta 4v) bravuuri on :
otetaan lohifile, jos ei oo kokonainen file niin häntäpäästä, siel on vähemmän ruotoja... :whistle:
Laitetaan uunivuokaan nahkapuoli alaspäin, puristetaan päälle hieman sitruunanmehua, sivellään pintaan reilusti sinappia, päälle sitruunapippuria ja pippurisekoitusta.
Nostetaan n. 175C asteiseen uuniin ja paistetaan kypsäksi n. 20min

Seitistä meijän herkkua on pintaan sitruunamehua, päälle mausteita, mm. pippuria rouheena,tilliä, päälle juustoraastetta ja viimeiseksi hiukkasen ruokakermaa kosteuttamaan =)

Mä laitan lohifileen uunivuokaan nahkapuoli ylöspäin! Sitten kypsennys "melkein kypsäksi" ja nahkapois. Tän jälkeen maustaminen esim. tuorejuustolla/kasviksilla/pippureilla. Hyvä tulee myös jos raa`an kalan pintaan tekee viiltoja ja sinne pursottaa esim. pestoa/tuorejuustoa/jotain maustettua tahnaa ja uuniin. Tästä myös nahka pois vasta kypsennyksen jälkeen. :p

Sei on myös meidän perheen herkkua juustokastikkeen kera. Siinäkin voi juustoja välillä vaihdella.

Yhteistyössä