Mun perunapakastukset ovat AINA epäonnistuneet. Perunasta tulee vetistä ja ihan kumimaista mössöä. Kaupan pakastealtaasta löytyy myös pelkkää perunaa pakasteena, olen tehnyt ja pakastanut soseita ilman perunaa ja lisännyt lämmitysvaiheessa valmista perunapakastetta joukkoon (minkä joku varmaan taas tuomitsee...). Hyvä vaihtoehto perunalle on ollut juuri bataatti, mitä tuleekin usein käytettyä.
Nyt pakastimesta löytyy;
Naudanliha-makaroni-vihannes (porkkanaa, herneitä, tomaattia, kesäkurpitsaa, tuoretta basilikaa lisäsin myös)
Possu-riisi-vihannes (tätä maustoin VÄHÄN sekä musta- että valkopippurilla)
Lohi-riisi-vihannes (tähän lisäsin myös vähän äidinmaidonkorvikejauhetta sekä tuoretta tilliä)
Parsa- ja kukkakaalia soseena
Bataatti-porkkanasosetta
"Kovimmat" juurekset olen laittanut ensimmäisenä kiehumaan, ja seuraavaksi lihat ja muut nopeammin kypsyvät. Olen keittänyt aineksia aika kauan, sillä soseutusvaiheessa olen tätä nykyä jättänyt pehmeitä "sattumia" pureskeltavaksi. Neidolla ei vielä tosin ole yhtään hammasta, mutta ei karsasta kokkareistakaan ruokaa. Varsinkin makaronista saa hyviä pehmoisia kökköjä ruokaan
Soseen tekoon meiltä löytyy juuri tuollainen samanlainen blenderi, mutta henk.koht. suosin enemmän sauvasekontinta.
Pakastusastiana käytin ensin pilttipurkkeja, mutta niiden muoto ei ole kovin taloudellinen pakastinta ajatellen. Nykyään purkit joutaa lasinkeräykseen ja käytän pakastuksessa pieninpiä minigrip -pusseja. Kätevimmät pakastaa ja lämmittää...