miten teet vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Syökö vauvasi purkkiruokaa vai teetkö ruuan itse? millaista ruokaa olet tehnyt 9-10kk ikäiselle?

kiellätkö heti vauvaa tekemästä asioita joita ei saa tehdä, esim vetelemästä tavaroita pois hyllystä, vai annatko useimmiten toisen tehdä niin? se kun on niin hauskaa :)

Teen itse soseet ja rajat on vauvoilla heti alusta asti, ei poikkeuksia. Nukkuu vanuissa, ratasosion selkänoja alhaalla ja istuu selkänoja nostettuna kun on valveilla liikkeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainuliini:
meillä rattaisiin siirryttiin sen takia, että vaunukopassa ei ole valjaita ja tyttö 6kk punkee kopasta pääedellä katuun..

Sama. Samantien jätettiin koppa pois kun siirtyi istuimeen siinä 6kk. Turvallisemmin ja tukevammin sai kiinni+poika ei enää viihtyny kopassa opittuaan istumaan.

Ja mitä tohon hyllyjen jne purkamiseen tuli/tulee niin riippui siitä mitä oli kiskomassa alas. Esim lehtiä sai kiskoa ja tutkia, kun taas siivouskaappi jne on ollut kiellettyä aina. On se lapsellekin mukavampi kun ei kaikkea kiellä tutkimasta. Vaikka teettää töitä sille kerääjälle.

Meillä vauva siirtyi rattaisiin 5kk iässä, kun ei todellakaan enää suostunut vaunuissa makaamaan. Huusi vain naama punaisena. Huuto loppui, kun alkoi nähdä maailmaa ja pääsi asentoon, jossa viihtyi.
Joskus kuljetettiin vaunuissa istualtaan, mutta onhan se hirmu vaarallista, kun lapsi keikkuu sinne tänne ja vaunujen tasapainokin heittää häränpyllyä, kun lapsi on väärässä asennossa ja väärässä paikassa. Siksi siis ennemmin rattaat. Ja tosiaan rattaissa on valjaat, joilla lapsen saa kiinni.

Ite teen ruuat pääsääntösesti. Pakastan lihaa pieninä palloina/jääpalarasiassa annoksina, joten päivittäin teen vaan kasvissoseen, johon lihan lisään. Nukkuu vaunussa. Jos lähetään ei-päikkäriaikaan jonnekin, istuu rattaissa. Ei punkea vaunusta vielä pois siis. Ikää 8kk.
Koti tehty sellaseksi, ettei tartte olla koko ajan kieltämässä. Se on rasittavaa.

käytän 6kk kanssa "noh noh" ja "soosoo" kieltoja, pienempää "komentelen" siinä kuin isompaakin, 2,5v, koska olen huomannut, että isompikin oppii tottelemaan siinä samalla. vähitellen on pitänyt kiljaista muutama kerta myös kunnon "ei" pikkuselle, kun on mennyt puuhaamaan jotain vaarallista. pääsääntöisesti koitan karsia kodista näkyviltä kaiken sellaisen mikä voi aiheuttaa vahinkoja ettei tarvitse olla koko ajan kirahtelemassa lapsille, mutta on se hyvä lapsen oppia sekin millon on vaaranpaikka ihan oikeasti.

meil pääosin tehdään/tehtiin itse.. ressussa syötiin purkista + kyläillessä jos talossa ei ollu itellä pieniä syötin puuronki purkista..
ja useimmiten annan levittää. meil ei ole mitenkään paha ollu tämä tyttö penkomaan/repimään, et jos on innosyunu jotain tonkiin, ni oon antanu tonkia, et saa ite samalla sit touhuta rauhassa..

Ei ole mitään mieltä antaa vauvan useimmiten tehdä kiellettyjä juttuja, ja joskus kieltää. Se mikä on kiellettyä, on kiellettyä aina. Ei pienillä lapsilla ole resursseja ymmärtää, että joku juttu on joskus sallittu ja joskus ei.

Meillä on kans koti siivottu niin, ettei tarvitse aina olla kieltämässä. Musta ei ole hyväksi viljellä niitä negatiivisia sanoja liikaa.

ja ruuasta, vältän purkkiruokia minkä pystyn sillä inhoan sitä lasijätettä, kun tässä meidän lähellä ei ole kierrätyspistettä. teen soseita pakkaseen varuiksi, mutta meidän 5 henkisessä perheessä syödään melkein päivittäin perunaa, että kyllä siitä pikkusellekin riittää, joskus laitan vaikka kolme kertaa puuroa päivässä mielummin kuin avaan kaupan purkin. (olen myös hirmu pihi..) :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ite teen ruuat pääsääntösesti. Pakastan lihaa pieninä palloina/jääpalarasiassa annoksina, joten päivittäin teen vaan kasvissoseen, johon lihan lisään. Nukkuu vaunussa. Jos lähetään ei-päikkäriaikaan jonnekin, istuu rattaissa. Ei punkea vaunusta vielä pois siis. Ikää 8kk.
Koti tehty sellaseksi, ettei tartte olla koko ajan kieltämässä. Se on rasittavaa.

meillä aika samalla tavalla mennään, tyttö 9kk (kohta 10kk) ja nukkuu vaunuissa mut jos lähetään liikenteeseen ku tyttö hereillä, lähetään rattailla. mut nyt ollaan kyl lähetty vaunuillakin sillei et tyttö istuu vaunuissa. on niin rauhallisesti et ei yritä pois vaunuista kun istuu niissä. noh, paitsi välillä :) meillä myöskin koti ainakin joiltakin osin sellanen et ei tarvi koko ajan olla kieltämässä.

olen samaa mieltä Cassyn kanssa, että johdonmukaisuus kannattaa ehdottomasti, muuten ollaan lirissä viimeistään uhmaiässä.
eihän lasta tarvitse myöskään aina vaan komentamalla kieltää voi viedä pois vaarallisesta paikasta, keksiä muuta puuhaa, harhauttaa, sylkytellä jne,

meillä vaan rattaiden kanssa semmonen ongelma et ku tytön laittaa istumaa niihin ni menee röhnötys asentoon jonkin ajan päästä, eli rattaiden se haaravälin "jakaja" ( :) ) on vielä niin kaukana tytön haaroista et se ei tue mitenkään.. ja vaunuissa on lämpimämpi ku rattaissa, siis istua.

-purkkiruokaa vain kunnes on syönyt samoja kuin muu perhe
-kiellän, mutta annan hetken myös katsella vaarattomia juttuja ja miettiä kieltoa ja sen tottelemista itse ennen kuin haen pois
-rattaissa aina, ennen 6kk lisäksi kantokassi, jos olisin odottanut ton turvakaareen liittyvän lapun pitävän muksun paikallaan, ei kuopus sopisi niihin vieläkään (ikää 1v2kk), vyöt siis riittävän kireälle

Yhteistyössä