Miten teet riisipuuron?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama13
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mama13

Vieras
Ostin Nalle-riisihiutaleita kun ajattelin tarjota pojalle vaihtelua kaurapuuroon. Mutta miten ihmeessä puuron saa keitettyä niin vähässä vedessä että joukkoon saa keittelyn jälkeen lisätä järkevän määrän äidinmaitoa/korviketta? Vai voiko korviketta keittää? Eikö siitä silloin ainakin katoa paljon hyviä ainesosia?

Eli vinkkisi riisipuuron tekoon? Ja minkä kanssa tarjoat vauvalle?

Ihan pelkästään olen tarjonnut. Ja kannattaa tehdä puuro niin, että keittää sen ihan normaalisti veteen ja sitten valmiiseen hieman jäähtyneeseen puuroon lisää korvikejauheen. Näin vauva saa myös korvikkeesta kaikki tarvitsemansa vitamiinit ym. aineet.

Mistä korvikkeesta on kyse?
Meillä Almiron pepti käytössä eli teen puuron täysin ohjeen mukaan veteen keitettynä ja sitten kun jäähtynyt sopivaksi niin lisään korviketta (jauhe) sekaan ja esim. Piltti metsämarjaa tai luumua

niin ja ilmeisesti korvikejauhenmäärä lasketaan siitä paljonko vettä laitoit kattilaan??? esim. kaksi desiä vettä ja 1 dl hiutaleita. Niin lisäättekö korvikejauhemäärän tuon kahden desin mukaan??

tulipa vain mieleen että eikö keittäessä haihdu aina vettä pois ja imeytyyhän sitä hiutaleisiin joten eikö se määrä ole siis pienempi??
Sitä mä vaan kun eikö se ole tarkkaa ettei sitä korv.jauheen määrää ylitetä???
tälläistä olen joskus miettinyt, miten olette toimineet??

Minkä ikäisestä lapsesta kyse. Meillä yli 1-vuotiaalla lasketaan korvikejauhe määrä siten, että korvikkeenmäärä vaan täyttyy vuorokaudessa, kyseessä siis maitoallergikko ja käytössä almiron pepti eli saatan laittaa esikm. 1dl riisihiutaleita, 2,5dl vettä, 3-5mitallista korviketta riippuen siitä, onko poika juonut esim. päivän aikan tarpeeksi maitoa. Jos ei niin lisään illan puuroon enemmän.

Minä teen puurot aina mikrossa. Äidinmaitoa (+vettä) lämmitetään ensin vähän aikaa. Lisätään riisihiutaleet ja jatketaan kypsennystä. Hyvää tulee.
Nykyään käytämme tavallista maitoa, kun vauvavaihe on jo ohi.

Mä ainakin laitoin just niin, että siihen määrään mittasin jauheen, mitä laitoin nesteeksi puuroon. Yleensä vielä täytyi jäähdyttää tai löysentää puuroa vedellä niin mielestäni oli tarpeeksi tarkka mittaus.