Miten teen UUNISSA jogurttia?? Viimeisin yritys epäonnistui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hjelppii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hjelppii

Vieras
taisin tappaa koko bakteerin :O

turkkilaisen jogurtin loppuun laitoin maidon ja tämän seoksen mikroon hetkeksi. Jätin pöydälle 12 h ja oli ihan yhtä litkua :/

Mitähän tein väärin? Tappoiko mikro koko bakteerin??

Kuinka kauan voi ottaa "siemenen" aina uudesta jogurtista?? Meneekö jossain vaiheessa pilalle??

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Miksi sä laitoit sen mikroon? Ja jogurtin tekemisessä on tarkkaa, että se maito on 40-42 asteista ja jogurtti huoneenlämpöistä.

no mulla oli jääkaappikylmää maitoa ja jogurttia.

Keitän maidon, jäähdytän 38-42 asteiseksi, huoneenlämpöinen jogurtinsiemen sekaan ja uuniin 50 asteeseen?!?

Kauanko sen tarvitsee olla siellä, jotta voi siirtää huoneenlämpöön?
Mieluusti en uunia pitäis päällä noin kauan.

Taas näitä nykyajan uusavuttomia jotka valmistaa mukamas mikrolla mitä tahansa.
Heittäkää se vempele järveen. Totta kai ne kuolee siellä jos sä ne säteilytät

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Miksi sä laitoit sen mikroon? Ja jogurtin tekemisessä on tarkkaa, että se maito on 40-42 asteista ja jogurtti huoneenlämpöistä.

no mulla oli jääkaappikylmää maitoa ja jogurttia.

Keitän maidon, jäähdytän 38-42 asteiseksi, huoneenlämpöinen jogurtinsiemen sekaan ja uuniin 50 asteeseen?!?

Kauanko sen tarvitsee olla siellä, jotta voi siirtää huoneenlämpöön?
Mieluusti en uunia pitäis päällä noin kauan.

Ei tarvii laittaa ollenkaan uuniin. Kiehautat maidon ja sitten jäähdytät ja lisäät jogurtin mukaan. Litraan tarvitset n. 200 g jogurttia. Sitten pidät huoneenlämmössä sitä 10-20 h ja kun se on paksuuntunut, siirrät jääkaappiin.

Ja aina vanhasta satsista kannattaa jättää se 200 g, josta tekee uuden satsin.

Jogurtti

1 litraa maitoa
2 dl kuohukermaa
2-4 rkl bulgarianjogurttia tai muuta maustamatonta jogurttia juureksi

Itse teen yleensä kaksinkertaisen annoksen, että riittää muutamaksi päiväksi.

Maito ja kerma lämmitetään kattilassa 70-80 asteiseksi, annetaan jäähtyä noin 45-50 asteeseen. Seokseen lisätään juuri ,eli 2 rkl jogurttia. Kattilan kansi laitetaan kiinni, ja kattila eristetään käärimällä esim. toppatakki tai pyyhe ympärille (tarkoitus on pitää lämpötila tasaisena mahdollisimman pitkään, jotta hapattamisen bakteerit lisääntyvät). Itse laitan kattilan jääkaapin päällä olevaan kaappiin yöksi. Annetaan olla lämpimässä 8-15 tuntia. Tämän jälkeen jääkaappiin, säilyy muutaman päivän. Kun jogurtti on loppumassa sitä voi käyttää juurena seuraavan satsiin. Juuri kannattaa kuitenkin uusia muutaman kerran jälkeen.

Kermasta osa nousee pinnalle ja nesteitä erkanee jogurttimassasta, mutta tämä on normaalia. Ne voi ennen käyttöä joko sekoittaa mukaan tai kaataa pois. Itse kaadan mahdollisen veden pois pinnalta.

Jos jogurtista haluaa nopeammin valmista ja happamampaa, voi juurta laittaa enemmän.
Sitten vain sekoittaa annokseen sokeria, vaniljasokeria ja vaikka marjoja pakastimesta, tai banaania ja hyvää on.

Miksi maito pitää kuumentaa ja jäähdyttää? Ymmärrän kyllä, jos käytetään käsittelemätöntä maitoa, että se pastöroidaan, mutta muuten en.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Miksi maito pitää kuumentaa ja jäähdyttää? Ymmärrän kyllä, jos käytetään käsittelemätöntä maitoa, että se pastöroidaan, mutta muuten en.

Kuumennus rikkoo maidon molekyylirakenteen. Se on jostain syystä tarpeen tässä hapatuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja avot:

Kuumennus rikkoo maidon molekyylirakenteen. Se on jostain syystä tarpeen tässä hapatuksessa.

Okei. Kiitos. Siis myös jo kerran kuumennettu uudestaan kuumennetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja avot:

Okei. Kiitos. Siis myös jo kerran kuumennettu uudestaan kuumennetaan.

Ehkä ne tekevät lehmän maidosta jogurttia

Alkuperäinen kirjoittaja kerros:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
20v tehnyt itse jugurttia ja nyt kuulen ensimmäistä kertaa että sitä pitäisi tehdä uunissa =) =).

miten sinä teet sitä? :)

Kuumennan kattilassa 2 litraa maitoa (sinistä maitoa) ja annan jäähtyä hieman, lisään siihen purkillisen bulgarian jugurttia tai jos edellisestä satsista on jäänyt niin tätä jugurttia siemeneksi (usein menee huomaamatta koko annos, niin että täytyy turvautua kaupan bulgarialaiseen siemeneen). Maidon lämpötila on varmaan n 42astetta, kuten tuolla jo aiemmin mainittiin. En ole koskaan mitannut, koska jokin näppituntuma siihen on, milloin on valmista. Kattilaan kansi päälle ja jätetään yöksi huoneenlämpöön. Niin ja siemenjugurtti on myös huoneenlämpöistä (käytännössä se bulgarianpurkki ei mene kauppakassista koskaan jääkaappiin).

Kotona asuessani tämä jugurtti tehtiin oman lehmän maitoon aina, nyt kaupunkilaistuttuani teen kaupan maitoon ja hyvin toimii. Ja huom. oman lehmän maito ei koskaan ollut pastöroitua tai muuten käsiteltyä, kun tuli tankista suoraan. Rasvattomasta maidosta tämä ei ole onnistunut, sinisestä kylläkin aina.

Eli siis uuneja ei tarvita, eikä muitakaan kikkailuja. Heleppoa kuin heinänteko.

Luomuhunajaa, ei sokeria!
Jogurtti

1 litraa maitoa
2 dl kuohukermaa
2-4 rkl bulgarianjogurttia tai muuta maustamatonta jogurttia juureksi

Itse teen yleensä kaksinkertaisen annoksen, että riittää muutamaksi päiväksi.

Maito ja kerma lämmitetään kattilassa 70-80 asteiseksi, annetaan jäähtyä noin 45-50 asteeseen. Seokseen lisätään juuri ,eli 2 rkl jogurttia. Kattilan kansi laitetaan kiinni, ja kattila eristetään käärimällä esim. toppatakki tai pyyhe ympärille (tarkoitus on pitää lämpötila tasaisena mahdollisimman pitkään, jotta hapattamisen bakteerit lisääntyvät). Itse laitan kattilan jääkaapin päällä olevaan kaappiin yöksi. Annetaan olla lämpimässä 8-15 tuntia. Tämän jälkeen jääkaappiin, säilyy muutaman päivän. Kun jogurtti on loppumassa sitä voi käyttää juurena seuraavan satsiin. Juuri kannattaa kuitenkin uusia muutaman kerran jälkeen.

Kermasta osa nousee pinnalle ja nesteitä erkanee jogurttimassasta, mutta tämä on normaalia. Ne voi ennen käyttöä joko sekoittaa mukaan tai kaataa pois. Itse kaadan mahdollisen veden pois pinnalta.

Jos jogurtista haluaa nopeammin valmista ja happamampaa, voi juurta laittaa enemmän.
Sitten vain sekoittaa annokseen sokeria, vaniljasokeria ja vaikka marjoja pakastimesta, tai banaania ja hyvää on.

Tyhmä kysymys. Miks jogurtin avulla tehdään jogurttia?
Mä söisin sen bulgarianjogurtin jo siinä alussa. :p

Yhteistyössä