Miten te vietätte joulun? Mitä syötte, mitä jouluperinteitä teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Me olemme aaton minun lapsuudenkodissa. Katsotaan joulurauhanjulistus, jonka jälkeen torttukahvit. Lapset päiväunille ja me aikuiset valmistelemme ruokia ja "laittaudumme", ehkä saunotaan. Kun lapset heräävät, aloitetaan jouluruokailu kylmällä pöydällä:
*graavi- ja kylmäsavulohi
*muikun mäti, smetana, sipuli, pippuri
*suolakurkut, smetana ja hunaja
*rosolli
*keitetyt perunat
*maksapasteija
Alkuruuan jälkeen tulee joulupukki ja lapset saavat avata parit lahjat, loput säästetään myöhempään. Joulupukin käytyä siirrytään lämpöiseen ruokaan:
*Kinkku
*peruna-, porkkana-, lanttu- ja maksalaatiikko
*lihapullat
*rosolli
Ruuan jälkeen mennäänkin sitten avaamaan lahjoja. Meillä jokainen avaa vuorollaan yhden paketin kerralla, niin että kaikki näkevät mitä muut saa. (Lapset avaavat omaan tahtiin kun ovat vielä niin pieniä)
Sitten lahjojen tutkimista ja lasten kanssa leikkimistä kunnes menevät nukkumaan. Kun lapset ovat unten mailla, laitetaan juustotarjotin ja maistellaan vähän viinä ja glögiä ja vain ollaan.

Joulupäiväaamusta lähdetään anoppilaan ja vietetään sielä uusi aatto pukkeineen päivineen. Syödään ja availlaan lahjoja.. Heillä ei oikein ole mitään jouluperinteitä.

Voi kun odotan joulua!!!! :)

Kotona ja kaikki 8 muksua kumppaneineen meillä.Syödään perinteisiä jouluruokia ja ne joille ei kelpaa saavat olla ilman.Saunotaan varmasti jossain vaiheessa ja muuten vaan oleskellaan.Kämppä täynnä murkkuja ja muuten vaan teinejä niin eipä siinä ihmeitä.Ne on kaikki siinä isässä että ei vois vähempää kiinnostaa.Rasittavaa.

Olen viime aikoina kuullut jo useammalta tästä tyylistä, että lapsiperheet viettävät joulun kahteen kertaan pukkeineen päivineen ihan vaan ollakseen molemmille isovanhemmille tasapuolisesti mieleen. Mikä saa teidät lähtemään sellaiseen?

Meidän perhe kokee, että joulun ihanin juttu on se, kun hetkeksi pääsemme irtautumaan tästä hektisestä lapsiperhearjesta ja saamme vain olla kotona perheenä. Ei tulisi mieleenkään lähteä kiertelemään monessa kyläpaikassa ja vielä raahata lahjoja mukana. Meille saa toki tulla ken haluaa! Kysyimme lapsiltakin toiveita tästä, molemmat haluavat ehdottomasti olla kotona. Se tuo jouluun ihan omanlaisen seesteisyyden.

Muuten samaa rataa, aattoaamuna koristellaan kuusi ja syödään riisipuuroa. Isä ja lapset tekevät piparkakkutalon. Ulkoillaan, laitetaan ruokaa, syödään, illalla käynee pukki tai ainakin lahjat ilmestyvät ;) Sitten availlaan niitä ja oleskellaan. Meillä myös juustotarjotin ja portviini sitten lasten mentyä nukkumaan ;)

Olen viime aikoina kuullut jo useammalta tästä tyylistä, että lapsiperheet viettävät joulun kahteen kertaan pukkeineen päivineen ihan vaan ollakseen molemmille isovanhemmille tasapuolisesti mieleen. Mikä saa teidät lähtemään sellaiseen?

Meidän perhe kokee, että joulun ihanin juttu on se, kun hetkeksi pääsemme irtautumaan tästä hektisestä lapsiperhearjesta ja saamme vain olla kotona perheenä. Ei tulisi mieleenkään lähteä kiertelemään monessa kyläpaikassa ja vielä raahata lahjoja mukana. Meille saa toki tulla ken haluaa! Kysyimme lapsiltakin toiveita tästä, molemmat haluavat ehdottomasti olla kotona. Se tuo jouluun ihan omanlaisen seesteisyyden.

Muuten samaa rataa, aattoaamuna koristellaan kuusi ja syödään riisipuuroa. Isä ja lapset tekevät piparkakkutalon. Ulkoillaan, laitetaan ruokaa, syödään, illalla käynee pukki tai ainakin lahjat ilmestyvät ;) Sitten availlaan niitä ja oleskellaan. Meillä myös juustotarjotin ja portviini sitten lasten mentyä nukkumaan ;)

Mulle joulu on ja tulee aina olemaan mun lapsuudenkodissa. Vanhemmillani (myös niillä appivanhemmilla) ihana iso talo jonne mahdutaan hyvin. Enkä osaa yhtään tehdä sitä joulutunnelmaa samalla tavalla kuin äitini ja mummini.
Tää tapa on vaan meille paras! :)

Olemme vuokranneet huvilan, jonne menemme koko jouluviikoksi; minä ,mieheni, appivanhempani, lapseni, lasten puolisot, lastenlapset ja adoptoitu täti. Kaikki eivät töidensä tms. vuoksi voi olla koko aikaa, mutta edellisten vuosien perusteella veikkaan että suurin osa sitä on.

Niin aattoon, joulupäivään kuin Tapaniinkin kuuluu joitain perinteitä, joista lapset sitkeästi pitävät kiinni.
Toisaalta homman pointti kuitenkin nimenomaan se yhdessäolo; pelit, leikit, juttelu, ulkoilu jne ja siksi olemmekin valinneet tuon, että joulu kestää meillä 2-3 päivän sijaan vähintään se 7 vrk (+ tietenkin omalla laillaan koko joulukuun aina Nuuttiin asti.)

Esim aaton kulku on jotakuinkin näin:
- Aamulla puuroateria. Puuroa ja muita jouluherkkuja viedään myös koti- ja saunatontuille sekä metsän väelle.
- Sen jälkeen sauna, lumienkeleiden teko (jos hankea on) ja parempiin pukeutuminen yms.
- Klo 12 julistaa Suomen turku joulurauhan. Se kuunnellaan porukalla glögin voimin.
- Joulurauhan julistamisne jälkeen pelejä, oleskelua yms.
- Lapset esittävät joulunäytelmänsä ja muuta ohjelmaa.
- Jos olisimme kotona , menisi osa sakkia kolmeksi joulukirkkoon. Koska emme ole ja kirkkoon huvilalta matkaa pidämme oman pienen hartaushetken pihalla ja sytytämme kynttilät kuolleille perheenjäsenille. Tänä vuonna minun vuoroni "suudella sanoin".
- Noin klo 16 syödään aattotaeria. Sen aloittaa jonkun lapsen lukema jouluevankeliumi ja kesken sen pitää joku miesväestä joulupuheen (vuoro kiertää).
- Ruoan jälkeen siivotaan jäljet ja pelataan jotain.
- Noin klo 18 tulee joulupukki tonttuineen. Hänen kanssaan (ja hänelle) lauletaan ja leikitään ja hevostaan käydään pihalla paijaamassa.
- Pukin lähdettyä avataan lahjat, yksi kerrallaan, siten että ensin pienin, sitten seuraavaksi nuorin, sitten seuraava jne. Jokaisen lahjan avaamista seuraa koko sakki ja siihen liittyy esim. sisällön arvailu päällä olevan runon antamien vihjeiden perusteella.)
- Illalla pienten jo nukahdettua osa sakista käy uudelleen saunassa, osa pelaa lautapelejä, osa vain on.
- Ruoasta osa jätetään yöksi esille, niin että yönälkäisten on helppo napostella vaikka aamuun.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="a p";25039954]Mulle joulu on ja tulee aina olemaan mun lapsuudenkodissa. Vanhemmillani (myös niillä appivanhemmilla) ihana iso talo jonne mahdutaan hyvin. Enkä osaa yhtään tehdä sitä joulutunnelmaa samalla tavalla kuin äitini ja mummini.
Tää tapa on vaan meille paras! :)[/QUOTE]

Hyvä niin, mutta en silti ymmärrä miksi se sama kaava pitää toistaa seuraavana päivänä toisessa paikassa? Eikö se ole aika hassua ja jo hieman puuduttavaa? Aiotteko jatkaa näin tulevinakin vuosina?

Kyselen uteliaisuuttani, en ilkeilläkseni :) Olen tosiaan monen kuullut noin toimivan.

Me ollaan eri vuosina vaihdellen joko mun vanhempieni luona, siskoni luona tai meillä. Paikalla on yleensä vanhempani, minä ja lapseni sekä siskoni lapsineen. Nyt, kun nuoriso on alkanut pariutua, niin myös heidän tyttö/poikaystävänsä sekä mahdollisesti myös näiden vanhemmat. Välillä paikalla on ollut myös mun exäni uuden puolisonsa kanssa.

Aatonaattona alkaa tarjottavien valmistelut. Jaamme joka vuosi tehtävät, joten kenenkään huushollin ei tarvitse yksin väsätä kaikkea. Koska asumme lähekkäin, systeemi toimii hyvin. Minä ja systeri tehdään suurin osa tarjottavista ja äidilleni jää lähinnä kinkun paistaminen. Usein valvon aaton vastaisen työn, kuuntelen radiota keittiössä ja väkerrän tarjottavia. Systeri tekee samoin. Jos ehtii, nukkuu muutaman tunnin. Aatonaattoiltana - tai viimeistään aattoaamuna - nostetaan kuusi sisälle ja perinteisesti lapseni koristelevat sen. Nykyisin siis kuusen koristelee kuopus.

Vaikka emme vietäkään kristillistä joulua, pyrin saamaan aattona kaiken meteliä aiheuttavan tehtyä ennen joulurauhan julistamista. En halua tarpeettomasti häiritä naapureiden joulurauhaa. Joulupäivällinen alkaa - riippuen aikatauluista - yleensä klo 15-17. Syödään pitkään ja hartaasti. Sen jälkeen avataan lahjat ja istutaan pitkälle iltaan juttelemassa ja nauttimassa kiireen loppumisesta.

Meidän joulupöytään kuuluu yleensä aika paljon alkupaloja. Lihaa, kalaa ja kasviksia. Tarjottavat vaihtelevat eri jouluina ja alla olevasta linkistä näkee muutaman aiemman vuoden alkupaloja:

Jouluja

Pääruokana on kinkkua, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, imellettyä perunalaatikkoa, keitettyjä perunoita, erilaisia etikkasäilykkeitä, uunilohi, joululimppua eli ihan näitä perinteisiä. Jälkiruuaksi useimmiten luumukiisseli ja kermavaahtoa.

Pitänee mennä tänä vuonna miehen vanhemmille. :( Meillä ei ole lapsia, joten ollaan vuoroteltu minun ja miehen vanhempien luona joulut. En yhtään tykkää, koska ensinnäkin minun vanhempieni luona joulua aletaan viettää heti aattoaamusta. Koristellaan kuusi, syödään riisipuuroa jne.

Anoppilassa siivotaan vielä jouluaattona iltapäivällä ja sitten syödään hätäisesti riisipuuroa. Ja sitten onkin jo parin tunnin päästä jouluateria, vaikka nälkä ei ole ehtinyt kasvaa. Sekin huitaistaan napaan 15 minuutissa, kun taas itse pitäisin pitkän kaavan mukaan syömisestä.

Juu eli olen 12 vuotias ja rakastan joulua? olla perheen kanssa ja sillee ?
Eli meidän joulu:
Aamulla: Normaali aamupala ja ollaan ulkona.
Iltapäivä: Lounaaksi joulupuuroa. Sen jälkeen keitetään kahvit ja syödään jouluherkkuja. (pipareita napostelen muutenkin silloin tällöin:D)
ilta: Jouluateria. Pelataan pelejä ja avataan lahjat

:)

Yhteistyössä