Miten te työssä käyvät äidit ehditte tekemään kaikki jouluvalmistelut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kotiäiti"

Vieras
Ihmettelen vaan, kun vaikka itse olen kotiäitinä, niin nyt on tähän aikaan vuodesta kädet täynnä töitä. Jos vielä olisi töissä, miten ihmeessä sitä kerkeisi?

[QUOTE="vieras";22679917]Iltaisin ja viikonloppuisin, mitäs luulit? Jää omat ylimääräiset harrastukset parilta viikolta. Ruuat ym pakastimeen, osa puolivalmiina jne.[/QUOTE]

no en luullut mitään.. ajattelin vaan kysyä. Miten jaksatte?

Miulla on lyhyet työpäivät ja tein jo marraskuussa listan päivämäärineen siitä, mitä milloinkin teen/hankin. Mie rakastan listoja: ne antavat jotakin kummallista turvallisuudentunnetta!

Pakkoko niistä on ottaa mitään hirveää stressiä, tekee sen verran kun jaksaa ja huvittaa. Lahjat on pari lisäystä lukuunottamatta hankittuna, olen käynyt ruokatunneilla ostoksilla tai sitten viikonloppuisin koko perheen kanssa. Piparkakut on leivottu jo heti alkukuusta. Joulukortit tehtiin tänä vuonna vähän yksinkertaisemmilla askarteluilla. Viimeisen itse tehdyn joululahjan sain eilen valmiiksi. Lapsen joulukalenterin viimeiset "luukut" pitäisi vielä kyllä valmistaa, mutta iltaisin ehtii lapsen mentyä nukkumaan. Viikonloppuna leivotaan ja viedään kavereiden joululahjoja. Jos mies olisi edelleen reisussa voisi tehdäkin tiukkaa, mutta kun hänkin on illat kotona, ei mitään ongelmaa.

No ei ehdikään.. =( Nyt olen saanut jotain tehtyä, kun olen kuumeisen lapsen kanssa kotona. Mutta arki-iltaisin, kun kotona on viiden aikaan/jälkeen ei jaksa/ehdi tehdä mitään..Lahjat olen tilaillut netistä pitkin syksyä, ne on hommattu, mutta kaupungilla olisi ollut kiva käydä katselemassa joulun tunnelmaa(esim. Kampin joulumaa ja/tai Tuomaan markkinat), edes pukkia ei ole lapset vielä nähneet..

[QUOTE="ärrimurri";22679924]Kerro tyhmälle, mitä pakollisia jouluvalmistelu on, jotka kuuluvat nimenomaan äidille???[/QUOTE]

Eihän tässä ole kukaan sanonutkaan, että ne kuuluisivat välttämättä nimenomaan äidille, mutta kyllähän siinä kiire tulee vaikka mieskin olisi niissä mukana.

[QUOTE="ärrimurri";22679924]Kerro tyhmälle, mitä pakollisia jouluvalmistelu on, jotka kuuluvat nimenomaan äidille???[/QUOTE]

Juu tän minäkin haluan tietää? Meillä perinteisesti mies hoitanut joulukoristeet ja jouluruuat...

No eipä siitä kovin suuri vaiva ole kaupasta tuoda yhtä kassillista lisää ruokaa ja heittää ne sitten uuniin jouluna. Me ei tehdä mitään supersuuria joulusiivouksia vaan mennään ihan samoilla siivoilulla kun jokaisena muunakin päivänä. Ja ne muutamat koristeet mitkä yleensä laitan on aika nopeesti teipillä roiskastu ikkunoihin ja laitettu pöydille. Mä en tiedä miten kauan sulla menee aikaa kuusenkoristeluun, mutta meillä toi tuli koottua ja koristeltua perheen voimin 10 minuutissa. Paketteja meillä ei ole 100 per lapsi, vaan 2-3 eikä niiden paketoimiseen mene kauan. Lahjat on myös ostettu kaikki yhtenä lauantaina, siihen kieltämättä meni pari tuntia. Mikä sulla nyt oikein on tässä se mikä vie niin paljon aikaa??

Minä ainakin teen vain kaiken sen minkä viitsin/jaksan. Vielä muutama vuosi sitten olin jopa aattona töissä klo 14 saakka ja vasta sen jälkeen pääsin itse rentoutumaan jouluun... meillä oli joulua juuri sen verran kuin minä ja mies jaksettiin laittaa. Ei asiasta kannata ottaa tressiä!

No meidän perheesasä kun ei ole isiä !
Vastaus kysymykseen: siivoan pikkuhiljaa ( aloitan jo marraskuussa ikkunat, kaapit, sit lähempänä joulua uuni, sauna jne )
Joka vuosi otan pekkasen tai 2 ennen joulua. Olen niin hölmö että tykkään joulun laittamisesta, siksi jaksan ja ennätän !

Kyllä kaappien siivoukset ainakin taitaa jäädä. Täytyy vaan minimoida valmistelut, ettei ihan väsähdä. Tänä vuonna joulu on niin lyhytkin, ettei kauheasti lepoaikaa tule. Leipoa voi onneksi hyvissä ajoin pakastimeen.

[QUOTE="vieras";22679945]Eihän tässä ole kukaan sanonutkaan, että ne kuuluisivat välttämättä nimenomaan äidille, mutta kyllähän siinä kiire tulee vaikka mieskin olisi niissä mukana.[/QUOTE]

No otsikossa juurikin lukee miten työssä käyvät äidit ehtii tekemään kaikki jouluvalmistelut...

Joo sama täällä, siitä mennään missä aita matalin.
Mahdollisimman paljon valmista tavaraa, selkeä työnjako ja suunnitelma siitä, mitä mies tekee ja siivouksen suhteen ei olla niin tarkkoja, kunhan suurin piirtein on siistiä.

[QUOTE="vieras";22679965]No otsikossa juurikin lukee miten työssä käyvät äidit ehtii tekemään kaikki jouluvalmistelut...[/QUOTE]

Meillä ainakin mies on sellanen, että tekee vasta käskettäess. Ei siis osaa omatoimisesti miettiä, että mitähän valmisteluja sitä joulua varten pitää tehdä. Sille on pakko selkeästi ilmoittaa, mitä tehtäviä tulee toimittaa, jos toivoo jotain tehdyksi.

Siinä muiden puuhien ohella. Joululahjat on ostettu hyvissä ajoin. Kortit askarreltiin lasten kanssa, kun muutoinkin tykätän askarrella. Leivottiin yhtenä viikonloppuna pipareita eikä esim. kääretorttua. Jouluverhot vaihdoin ekana adventtina. Kuusi käydään ostamassa viikonloppuna, lapset saavat koristella.

Meillä mennään lasten ehdoilla ja he saavat mahdollisimman paljon tehdä itse jouluvalmisteluja. En ajatellut sen kummemmin suursivootakaan, sen teen yleensä joulun jälkeen kun kuusi on viety pois ja lisääntyvä valo alkaa paljastaa pikkuvarpaiden jälkiä parketista :)

Mies tekee osan, osan teen iltaisin ja viikonloppuisin. Äitini on leiponut lapsen kanssa jo pakkaseen ja tekee laatikot, kun tulevat meille ensi keskiviikkona. Omat harrastukset minimiin parilta joulunalusviikolta. Stressiä pukkaa, vaikka aina ajattelenkin, että tänä vuonna otetaan rennosti.

Meidän joulu koostuu yhdessä olosta, hyvästä ruuasta (sekä itsetehtyä että valmisruokaa) stressittömyydestä (ei siivota joka nurkkaa ja kaappia, ei valmisteta tonneittain leivonnaisia, joita ei sitten kukaan syö) joulukoristeista ( joita laitetaan hillitysti) lahjoista (ostetaan ja paketoidaan kun aikaa on) joulukortitkin oli kaupankortteja sillä itsekään emme säästele vuositolkulla muiden lähettämiä itsetehtyjä joulukortteja tai edes niitä kortteja joissa on lastenkuvia. Tämä ei minusta vaadi mitään erityistä ponnistelua vaan onnistuu hyvin työn ohella. Itse en ymmärrä sitä että huhkitaan hikihatussa monta viikkoa jouluvalmistelujen kanssa ja ladataan mielettömiä odotuksia ja tavoitteita ja sitten ollaan naama väärällään kun kaikki ei mennytkään niin kuin oli suunnitellut/haaveillut. Kyllä se joulu tulee vaikka joka nurkka ei kiillä ja pöydät notku turhista eväistä. Hyvää ja stressitöntä joulua kaikille! :D

Mun lapsuuden joulumuistikuva on tiuskiva ja väsynyt äiti. En halua omalle lapselleni samanlaisia joulumuistoja. Teen sen verran, kuin mikä tuntuu kivalta ja hyvältä.

minä teen 8-16 töitä arkisin joka päivä enkä todellakaan ota mitään stressiä tästä.
Meillä on aina niin siistiä ettei erikseen joulua varten tarvitse siivota.
Eilen yhdellä reissulla kävin ostamassa kaikki lahjat töiden jälkeen ja aion tehdä toisen reissun sitten ensi viikolla jouluruokia hakeakseni. Kuusi kannetaan sisään viikonloppuna ja koristellaan :)

Saan joulun valmiiksi ilman hössötystäkin. Juuri eilen mieheni k anssa ihmettelin jumbossa kun ihmiset on ärsyyntyneitä ja vihaisia ja väsyneitä mutta itse aiheuttavat kuitenkin stressinsä!

[QUOTE="myö";22679931]Miulla on lyhyet työpäivät ja tein jo marraskuussa listan päivämäärineen siitä, mitä milloinkin teen/hankin. Mie rakastan listoja: ne antavat jotakin kummallista turvallisuudentunnetta![/QUOTE]

Sä kuulostat ihan mun kaverilta, hän rakastaa kanssa listojen tekemistä...Hänellä aina joku lista meneillään sitä sit rustailee yli sitä myöten kun on tehnyt :) Ei muuten unohtele asioita ikinä niinkun taas minä dementikkona

Rennolla asenteella. Se tehdään mikä jaksetaan. Kaupasta saa jouluruokia valmiina, jos ei ole ehtinyt... Kynttilänvalo peittää kivasti isotkin pölymäärät. Joulua ei vietetä kaapeissa, joten niiden ei tarvitse olla siistejä. Lahjoja kantsii ostaa ympäri vuotta ja jos ei ole ehtinyt niin aina jotain suklaarasia-joulukukka-joku lelu -linjaa löytyy kiireisemmällekin. Hätätapauksessa ne lahjakassit on tosi käteviä ja niitä myydään melkein joka paikassa. Joulukortteja ei todellakaan ole mikään pakko lähettää, pipareita saa valmiinakin jne.

No mä kyllä yritän lasten kanssa myös tehdä joulua, mutta asenteena kantsii pitää että rennosti vaan ja tärkeintä on iloinen joulumieli.

Näin joulun alla kun lapsilla on vielä joulunäytöksiä, kenraaliharjoituksia, päiväkodin ja koulun joulujuhlia niin eipä iltaisin/viikonloppuisinkaan kunnolla ehdi valmistella. Ja usein vielä tauditkin kiertää ennen joulua - itse olen ollut jo parisen viikkoa puolikuntoinen flunssan vuoksi, en kuitenkaan niin kipeä että olisi pitänyt jäädä töistä pois.

Näin se menee. Joulu tulee valmistelemattakin ja tosiaan asiat tärkeysjärjestykseen...

Yhteistyössä