H
harmaana
Vieras
Tarkoitan siis tilannetta, jossa tutustutte uuteen ihmiseen ja ehkä myös hänen lapsiinsa, ja sitten kuulette että tämän ihminen lapsi on pitkäaikaissairas?
Meillä on sellainen tilanne, että meillä on myös sairas lapsi. Hän on ollut sairautensa vuoksi hengenvaarassa, ja varmaan tulee olemaan vielä monta kertaa elämänsä aikana. Mutta nyt hän voi ihan hyvin, eikä muut yleensä huomaa että hän ei ole perusterve. Eli kyse on kuitenkin vaikeasti sairaasta lapsesta, jolla nyt on oikein hyvä vaihe päällä ja toivon tietenkin, että se tulee kestämään pitkään.
Minulla on vaan ollut niin paljon hassuja tilanteita tähän liittyen. Olen tutustunut uusiin perheisiin, lähinnä äiteihin lapsineen. Joskus olen heti kertonut, että mikä meidän lapsen tilanne on, mutta silloin tuntuu siltä että ihmiset suhtautuvat meihin jotenkin kummallisesti. En tiedä, että ajatteleeko he että minä odotan jotain erityiskohtelua ja kerron siksi, vai mistä on kyse. En ole kehdannut itse kysyä heiltä, että miksi eivät halua olla sitten enää tekemisissä. Olen siis vaan ihan kertonut, että meidän lapsella on tälläinen tilanne, en ole sen kummemmin tilittänyt jos kukaan ei ole kysynyt tarkempaa, eikä kukaan yleensä ole kysynytkään.
Sitten ole tehnyt myös niin, että en kerro asiaa heti, vaan sitten kun se tulee jostain syystä muuten luontevasti esille. Jos vaikka minulta kysytään jotain, johon liittyy sitten tämä lapsen tilanne tai jotain vastaavaa. Silloin sitten olen sanonut esimerkiksi että ei lapsi ole aloittamassa päivähoitoa, kun hänellä on tälläinen ja tälläinen, tai että emme käy neuvolassa koska häntä tutkitaa muualla ja niin edelleen. Enkä minä oikein tiedä, että mitä ihmiset siitäkään ajattelevat, kenelläkään ei oikeastaan ikinä ilmekään värähdä, eikä kukaan vahingossakaan kysy yhtään mitään sen tarkempaa, ja kun kukaan ei kysy, niin en minä sitten viitsi alkaa heitä rasittaa kertomallakaan. Enkä kehtaa kysyäkään, että mitä heidän päässään liikkuu. Jotenkin itse kuvittelisin, että edes kulmakarvani nousisi jonkun kertoessa että lapsi on sairas tai että olisin niin utelias, että haluaisin tietää miten lapsi voi juuri silloin tai että miten se sitten elämään vaikuttaa.
Kukaan ei kuitenkaan ikinä kysy mitään, eikä kommentoi mitenkään, eikä ilmekään värähdä. Kumpi tapa teistä on parempi, että kerron heti suoraan vai että ajan kuluessa jos tulee jotain asiaan liittyvää puheeksi? Ja mitä te ajattelisitte kun joku uusi tuttavuus kertoisi teille tälläisestä?