Miten te pienituloiset jaksatte elää,jos mitään ylimääräistä ei voi hommata?

• Viestiketjun aloittaja miten?
  • Ensimmäinen viesti
"Miiu"
Olen elänyt köyhänä ja olen elänyt rikkaana. Onnellisuuteeni rahan määrä ei ole koskaan vaikuttanut millään tavalla. Toki jotkut asiat ovat helpompia rikkaana. Esim. lapsille voi ostaa vaatteita silloin kun niitä tarvitaan ja sieltä kaupasta mistä huvittaa. Mutta jotkut asiat ovat myös vaikeampia. Huolehdin esim. siitä millaiset arvot lapseni omaksuvat kun elävät mahdottomassa yltäkylläisyydessä.

Elämänhalu ja ilo ei tulee ostamalla.

"vieras"
Hamsterit taitaa olla sitten super rikkaita...niillä kun on yleensä ylimääräistä vaikka muille jakaa...

Mummoni kuoli äskettäin ja hän oli koko elinaikansa hyvin säästeliäs. Ei mitenkään kitsas, mutta sellaiseen vanhanajan tyyliin, että kaikki tavara, vaate jne käytetään loppuun asti, mitään turhuuksia ei ostella, varmuuden varalta säästetään kaikenlaista muovipusseista pussinsulkijoihin... Mummo ei eläissään ollut töissä, joten eläkettä ei kertynyt. Pienestä kansaneläkkeestään ja mistä lie pikkutuloista oli kuitenkin säästänyt, pistänyt roposiaan korkeakorkoisille tileille, rahastoihin jne. Nyt hänen kuolemansa jälkeen löytyi pankkitililtä mukava 100 000€ summa... Kunpa mummo olisi eläissään osannut hieman enemmän hemmotella itseään, matkustella tms.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27472521]Mummoni kuoli äskettäin ja hän oli koko elinaikansa hyvin säästeliäs. Ei mitenkään kitsas, mutta sellaiseen vanhanajan tyyliin, että kaikki tavara, vaate jne käytetään loppuun asti, mitään turhuuksia ei ostella, varmuuden varalta säästetään kaikenlaista muovipusseista pussinsulkijoihin... Mummo ei eläissään ollut töissä, joten eläkettä ei kertynyt. Pienestä kansaneläkkeestään ja mistä lie pikkutuloista oli kuitenkin säästänyt, pistänyt roposiaan korkeakorkoisille tileille, rahastoihin jne. Nyt hänen kuolemansa jälkeen löytyi pankkitililtä mukava 100 000€ summa... Kunpa mummo olisi eläissään osannut hieman enemmän hemmotella itseään, matkustella tms.[/QUOTE]

Vanhalla kansalla on ollut periaate, että se mitä on itse perinyt, pitää perinnöksi antaa eteenpäin ja mielellää niin että summa ei pienene vaan kasvaa.

En tiedä onko mummosi itse kokenut elävänsä köyhyydessä, vai olisiko vaan että on ollut luonteeltaan vähään tyytyväinen.

Tämän hetken kaltaista eläkejärjestelmää ei ole ollut kovin kauan, eikä välttämättä ole jatkossakaan pitkään. Siksi se että saa vähän ylimääräistä kertymään pankkitilille on suorastaan järkevää. On sitten ainakin vanhuudessa millä maksaa kotiapuja, fysioterapiaa, yksityisiä lääkärikäyntejä jne tarpeellisia asioita. Kotisairaanhoito ei välttämättä jatkossa ole ilmaista.

Yhteistyössä