Miten te pienituloiset jaksatte elää,jos mitään ylimääräistä ei voi hommata?

• Viestiketjun aloittaja miten?
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
[QUOTE="Jaa";27463694]Se on vaan pakko. Tai toinen vaihtoehto on hypätä sillalta alas. Jostain kumman syystä kaikki maailman ihmiset eivät voi olla rikkaita.[/QUOTE]

Kyllä enemmin hyppäisin sillalta las.

---
Minä en tarvitse rahaa ollakseni onnellinen. Rahaa olisi enemmän, jos olisin töissä mutta nautin nyt täysillä alta 2v tyttöni kotona hoitamisesta että se voittaa eurot mennen tullen. Toinen vaihtoehto olisi, että rahaa olisi paljon enemmän ja lapsi olisi pitkät päivät hoidossa. Ennemmin annan lapselleni aikaa kuin materiaa. Se on arvokkainta mitä voi toiselle antaa.

Hmm...
Mikä on ylimääräistä? Ja tosiaan miksi pitää hankkia ylimääräistä vain siksi että olisi varaa siihen? Minä tässä just tyhjentelen kaappeja kaikesta siitä ylimääräisesti kivasta, jota joskus on muka tarvinnut ja se on oikeasti jäänyt tuonne kaappiin kerään pölyä. Sain jostain kummasta semmoisen pistoksen pari kuukautta sitten, että nyt tästä kämpästä lähtee kaikki ylimääräinen mitä ei oikeasti tarvita. Ja paljon on lähtenytkin, on muuten kiva kattoa kaappeja, jotka ei tursota sitä ylimääräistä :) Eksyi aiheesta, mutta on niin hyvä mieli kun viimeinkin sain tämän tyhjennysoperaation tehtyä.

ggf
No tappaakko tässä pitäisi itsensä? Mites lapset? Pitäiskö ne panna samaan lahtiin vai antaa jollekin muulle?

Miksi pitäisi hommata jotain YLIMÄÄRÄISTÄ?? Eikö ylimääräinen ole jotain sellaista mitä ei tarvitse? Minä laitan ylimääräiset pois :)

Joskus joutuu miettimään mistä raapii rahat uusiin kenkiin tms. mutta aina sitä jotenkin mennään eteenpäin ja joskus rahaa on sitten enemmän, voi ostaa vaikka ne uudet silmälasit joita kipeästi tarvitsee!

Voimia mulle antaa ihana, upea puoliso, ihanat, rakkaat lapset, kiva koti, mukavat naapurit, kädentaidot (neulon, virkkaan ja ompelen) jne.

Mutta jospa sinua elämä joskus opettaisi mikä oikeasti on tärkeää!

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";27463846]Mä en jaksais sellaista elämää, että koskaan ei olis varaa käydä kahvilla, leffassa, jääkiekkopelissä, museossa.[/QUOTE]

Tätä tarkoitin en välttämättä mitään turhaa tavaraa.

"vieras"
Minä tienaan alle 1000euroa kuukaudessa ja asun yksin, joten asumismenot ovat suuret. Tästä huolimatta asuntoni on sisustettu designklassikoilla, käytän muotivaatteita, autona on uudehko audi, jne.

Mutta minä ostankin vain ja ainoastaan sitä mitä tarvitsen, jokainen ostos on tarkasti mietitty, en osta mitään turhaa enkä ylimääräistä.

Kaappini ei pursua tavaraa, en vain yksinkertaisesti halua mitään turhaa, olen minimalisti.

Kun rahat käyttää järkevästi, pienelläkin rahalla voi elää ylellistä elämää.

Muista myös että parhaat harrastukset ovat niitä puoli-ilmaisia, ainakin täälläpäin museoihin on monesti ilmainen sisäänpääsy, jos ei ole, niin pari euroa ei talouttani kaada.

Minä olen intohimoinen kahvin ystävä ja omistan ensiluokkaiset välineet kahvijuomien valmistamiseen, joten en varsinaisesti käy ulkona kahvilla.

Jääkiekkoakin voi käydä katsomassa jos haluaa, maksaa pari euroa, pelit ei tosin ole mitään sm-liigatasoa.

• Tykkää
Reactions: Leala
kahvikirahvi
Jaksan koska tiedän että tää ei oo ikuista ja pärjätään ihan vaan pakollisillakin, vaikka myönnän että joku ylimääräinen juttu olis välillä kivaa. Mutta onneks kaikki nk. ylimääräinen ei oo aina kallista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27463932]En ole pienituloinen, mutta köyhän perheen lapsena osaan nauttia elämän ilmaisista iloista. Rakkautta, läheisyyttä ja yhteistä aikaa ei rahalla saa.[/QUOTE]

Ja luovuus ja mielikuvitus kehittyi kun ei ollut varaa esim. uusiin leluihin. Muistan kun äidin kanssa ommeltiin vanhoista vaatteista nuken ja barbien vaatteita ja kierreltiin kirppareita ja tuunailtiin vaatteita.

Toivoisin että voisin tehdä samaa oman tytön kanssa.

Ollaan miehen kanssa vähän yritetty hillitä tuhlailua, mut pahoin pelkään että kun on varaa, niin tulee osteltua ja lapsesta tulee materialisti. :(

[QUOTE="vieras";27463846]Mä en jaksais sellaista elämää, että koskaan ei olis varaa käydä kahvilla, leffassa, jääkiekkopelissä, museossa.[/QUOTE]

Se, että on pienituloonen ei tarkoota sitä ettei ikinä olisi varaa noihin asioohin. Eikä kaiken mukavan tekemisen tarvitte olla maksullista. Ihmiset ei myöskää halua elämäänsä samoja asioota kuin sä esim. ei mua ainakaa kiinnosta mitkää jääkiekkopelit.

Hmm...
[QUOTE="aloittaja";27463857]Tätä tarkoitin en välttämättä mitään turhaa tavaraa.[/QUOTE]

Otsikko antoi ymmärtää, että hankitaan ylimääräistä tavaraa. Toiset lukee sanat eri tavalla ku toiset.

Mutta toisaalta tuohon mitä tarkoitit tuolla ylimääräisellä, niin sehän on mistä tykkää. Ei kaikki välitä jääkiekosta tai leffoissa käymisestä tai niistä kahviloista. Ihminenhän pistää rahansa siihen mistä itse pitää. Minulle se on koti, mutta toisaalta en ajattele sitä mitenkään ylimääräisenä asiana, kun hankin jotain kivaa sisustusta.

Pienituloinenkin voi satsata rahansa siihen mistä tykkää, se vaatii ehkä vaan vähän enemmän aikaa, että säästää, mutta ehkäpä sitä osaa sitten arvostaa enemmänkin, mene ja tiedä.

"vieras"

Kahvilla voi käydä kaverin luona, tai kaveri mun luona. Ei ole pakko mennä kahvilaan. Leffojakin on kiva katsella ihan kotisohvalta. Museoon pääsee täällä perjantaisin ilmaiseksi. Jääkiekkopelissä en ole vielä koskaan käynyt, eikä ole ollut mitenkään sellainen olo että jäisin jostakin paitsi.

Asennekysymys tollaisten osalta, jos alkaa miettiä mitä materiaalista elämästä puuttuu se lista ei lopu ikinä. Aina joku on rikkaampi, jollain on uudempi puhelin tai läppäri jne...

No en viitsi kiikkuunkaan itseäni vetää sen takia että köyhä olen :) Rahan vähyydestä huolimatta olen silti varsin onnellinen.

ps. mulla on kyllä varaa käydä esim museoissa, niissä kun tuppaa olemaan kohtuullisia opiskelija-alennuksia. Esim Tampereella Vapriikkiin opiskeleva s-etukortin omistava henkilö pääsee 2 e:llä, ei musta paha hinta ollenkaan näyttelyistä. Ja kävin muuten myös viime viikolla Helsingissä katsomassa kansallisoopperalla balettiesityksen Ensimmäisen kerran moista katsomassa ja oli muuten aikasen vaikuttavaa! Se että on köyhä ei tarkoita etteikö olis varaa koskaan tehdä mitään. Se tarkoittaa että joutuu olemaan ehkä astetta luovempi toteuttaakseen haluamansa :)

Yhteistyössä