Miten te junailisitte kesäloman, jos äippäloma alkaa elokuun lopussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hassu

Vieras
Niin...Mietin, että pidänkö putkeen niin, että jään kesälomalta suoraan äippälomalle, vai pitäisinkö lomat alkukesästä, tulisin muutamaksi viikoksi töihin ja sit äippäloma. Mietin vaan, et jos on jo tukala olo ja saisin sairaslomaa töistä, niin sithän saisin periaattees koko kesän lomailla, jos pidän lomat ajoissa. Näin kiero mä oon! :) On se sit kurja, jos odotettu kesäloma=sairasloma. :/

Mä jäisin kesälomalta äitiyslomalle. Niin tein nytkin kuopuksen aikaan, tosin talvella pidin kaikki vuosilomat pois, ja sit suoraan siitä äitiyslomalle. Esimiehelle oli helpompi järjestellä mun työkuviot tällä systeemillä.

Mä pidin ekasta kesäloman juuri ennen äitiyslomalle jäämistä. Jouduin sitten jäämään sairaslomalle jo kuukausi ennen kesälomaa ja lääkäri kirjoitti sairasloman kesäloman alkuun. Jos ei lomaa olisi ollut, olisi tietty kirjoittanut äitiysloman alkuun ja kuukausi kesälomaa olisi säästynyt. Sinänsä harmittaa, että meni noin, mutta toisaalta sitähän ei voi tietää missä kunnossa loppuajan on.

Valtaosa odottajiste ei tarvi/saa mitään sairaslomaa ennen äitiysloman alkua että itse en ainakaan sen varaan laskisi yhtään mitään. Vastaavassa tilanteessa tein itse niin että jäin suoraan kesälomalta äitiyslomalle. Keljua olisi ollut kesäloman jälkeen mennä vielä töihin kärvistelemään kun oli tosi kuuma kesäkin.

Mun tietääkseni loma pitää pitää meillä sillon, kun lomakausi on. Ei sitä ainakaan kokonaisuudessaan voi pistää säästöön.

Joo mä edellisessä raskaudessa pidin lomat putkeen. Nyt mietin, tota toista vaihtoehtoa. Tämä nykyinen työ on fyysisesti raskasta ja sisältää vakivaltatilanteita, joten on iso mahdollisuus, että saisin sairaslomaa...

Olen raskaana ja laskettu aika elokuussa. Kesäloma on merkattu ennen äitiyslomaa. Nyt olen saikulla ja minulle on sanottu, että ilman muuta kannattaa jatkaa sairaslomaa sinne asti kun alkaa äitiysloma. Kesäloma siirtyy sitten vaikka syyskuulle. Saikulta saan täyden palkan, mutta jos olisin kesälomalla en saisi kun lomarahat. Tässä tapauksessa saan nekin myöhemmin kun on lomani ajankohta. Eikä tässä tee siis mitään väärin. Minusta olen lomani ansainnut sillain ettei tarvitse kärvistellä näiden miljoonien vaivojen kanssa joita nyt on tässä raskauden loppuaikana, mutta kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee.

En missään tapauksessa pitäisi kesälomaa juuri ennen äippälomaa. Mukavampi lomailla silloin, kun ei vielä ole niin tukala olo. Loppuajan voi hyvin olla töissä, kun ei kuitenkaan mitään erikoista pysty silloin enää tekemään. Ja jos on liian tukalaa, voi olla saikulla sen loppuajan.

Niin ja osan lomista mä siirsin pidettäväksi äippäloman jälkeen ja muutamia päiviä laitoin säästölomaksi ja pidän ne sitten joskus myöhemmin, kun lisäpäiviä kaivataan.

Mä pidin putkeen. Mietin kans tota et entä jos tulee saikkua ja "menettää" loman mut otin riskin. Ja musta se kannatti sillä voin tosi hyvin loppuun asti. Enemmän mua olis harmittanu se jos olisin voinu loppuajasta huonosti ja se äitiysloma olis menny pieleen. Oon siis sitä mieltä et se loma osittain auttoi mua voimaan hyvin. Tosin mietin sitäki et käykö aika pitkäksi mut ei käyny. Täältä siis ääni pitkälle lomalle!

Alkuperäinen kirjoittaja hassu:
Niin...Mietin, että pidänkö putkeen niin, että jään kesälomalta suoraan äippälomalle, vai pitäisinkö lomat alkukesästä, tulisin muutamaksi viikoksi töihin ja sit äippäloma. Mietin vaan, et jos on jo tukala olo ja saisin sairaslomaa töistä, niin sithän saisin periaattees koko kesän lomailla, jos pidän lomat ajoissa. Näin kiero mä oon! :) On se sit kurja, jos odotettu kesäloma=sairasloma. :/

Jätä ihmeessä kesäloma pitämättä ja ole sairaslomalla jos siihen on tarvetta. Se kesäloma kannattaa säästää ja pitää molemmat (siis tämä säästössä oleva ja äitiyslomalta kertyvä) äitiysloman jatkoksi ja aloittaa sitten vasta mahdollinen hoitovapaa jos niin olet ajatellut

Alkuperäinen kirjoittaja ms:
Olen raskaana ja laskettu aika elokuussa. Kesäloma on merkattu ennen äitiyslomaa. Nyt olen saikulla ja minulle on sanottu, että ilman muuta kannattaa jatkaa sairaslomaa sinne asti kun alkaa äitiysloma. Kesäloma siirtyy sitten vaikka syyskuulle. Saikulta saan täyden palkan, mutta jos olisin kesälomalla en saisi kun lomarahat. Tässä tapauksessa saan nekin myöhemmin kun on lomani ajankohta. Eikä tässä tee siis mitään väärin. Minusta olen lomani ansainnut sillain ettei tarvitse kärvistellä näiden miljoonien vaivojen kanssa joita nyt on tässä raskauden loppuaikana, mutta kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Miksi et lomalta saa kuin lomarahat? Sehän on ansaittua vapaata?

meillä on viisi viikkoa lomaa vuodessa. Mä teen niin että pidän elokuussa kaksi viikkoa, siihen tulee yhteensä kolmen viikon vapaa kun on muutenkin yksi vapaaviikko siinä. Sitten oon pari viikkoa töissä ja sitten loput kolme viikkoa lomaa ja siitä äitiyslomalle. Tai luulen ainakin että näin, en ole vielä töissä jutellut. Meillä kovin nihkeästi suhtaudutaan lomien säästämiseen seuraavalle vuodelle, kaikkien on pakko pitää viisi viikkoa lomaa vuodessa, ainakin vakituisten työntekijöiden.

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
ja eikös loman saa siirrettyä jos lomalla joutuu sairaslomalle?

Eikös siinä mee omavastuupäiviä sitte ainakin. Oisko viikon verran jos lomalla sairastuu?

Menee omavastuupäiviä,ainakin jos sairasloma alkaa loman aikana.

Itse en pitänyt lomaa ennen äitiysloman alkua lainkaan,olinkin sitten 5 viikkoa sairaslomalla ennen sille jääntiä,lomat jää odottelemaan ja pidän ne sitten vanhempainvapaan päätteeksi.

Mulla alkoi äitiysloma elokuussa enkä pitänyt kesälomaa ollenkaan, vaan siirsin sen äitiysloman jatkoksi. Työnantaja oli enemmän kuin hyvillään, kun olin töissä sijaistamassa lomalaisia. Tosin 3 päivää ennen äitiysloman alkua sain sairaslomaa, mutta olin kuitenkin vielä 2 päivää töissä ja viimeisen päivän saikulla.

Mulla alkoi äitiysloma 16.8 ja lomat jouduin pitämään heinäkuussa. No, sitten selkä alkoi vaivata ja sain saikkua nuo pari viikkoa, joten lopputulos oli ihan ok. En kyllä junaillut näin, olisin alunperin halunnut lomailla niin että suoraan kesälomalta äitiyslomalle, mutta työnantajalle se ei käynnyt...

esikoisen aikaan jäin suoraan äitiyslomalle, mutta muissa raskauksissa kyllä pitäisin kaikki kesälomani ennen, että saisin lomailla lasten kanssa, eikä niiden tartteis olla kesää hoidossa.

Mä pitäisin tossa tilanteessa vaikka Juhannuksesta sen kesäloman.
Sitten menisin vähäksi aikaa duuniin jos pystyisin.

Mä jouduin kuitenkin jäämään saikulle molemmissa raskauksissa n. kuukautta ennen äippäloman alkua, joten varmistelisin sitä.
Mutta eihän kaikilla tietenkään niin käy.
Riippuu tosi paljon työstä ja miten raskaus on mennyt.

Yhteistyössä