Miten te äidit pärjäätte päivän, jos pieni päiväkotilainen jää itkemään ja tiedätte, että itku jatkuu koko päivän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tarmoerkale

Jäsen
09.04.2007
929
1
16
Meillä pieni toista päivää päikyssä tänään, vein aamupäiväksi eilen ensimmäistä kertaa. Molemmat päivät kovaa itkua.

Tiedän, että helpotusta on varmaankin luvassa, mutta... kamala tunne koko ajan itsellä. Neuvoja?

Poika ei ole syönyt kumpanakaan päivänä muruakaan, ja itkee vaan. On vielä sellainen hiljainen luonteeltaan, rauhallinen ja hiukan arka.

Mikä auttaisi?

Minkä ikäinen pieni on?
Itse olen soittanut perään. Tai pyytänyt heitä soittamaan, kun itku on loppunut. Mutta jos tosiaan koko päivän pitää ikävää niin en kyllä tiedä mitä tekisin! Huh! No ja meillä tuo 2vee on nyt 2kk käynyt hoidossa eikä ole vielä syönyt muruakaan siellä...

Niin, aikahan siihen auttaa juu.
Mä oon aika monessa päiväkodissa ollut enkä ole kertaakaan nähnyt lapsen itkevän koko päivää vanhemman perään, kyllä se suru siitä unohtuu kun lapsi pääsee mukaan ryhmään ja huomaa niitä kivoja asioita siellä päiväkodissa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mä oon aika monessa päiväkodissa ollut enkä ole kertaakaan nähnyt lapsen itkevän koko päivää vanhemman perään, kyllä se suru siitä unohtuu kun lapsi pääsee mukaan ryhmään ja huomaa niitä kivoja asioita siellä päiväkodissa. :)

Niin, siis poika oli tänään itkenyt puolisen tuntia aamulla, kun lähdin. Sitten ulkoilu oli mennyt jonkin aikaa paremmin, mutta oli hakenut tädin kanssa ulkovälinevarastosta leluja, ja nähnyt meidän rattaat siellä odottamassa.... ja padot taas auki puoleksi tuntia. ja sitten sisälle ei enää olisi halunnutkaan mennä, kun olisi jäänyt äitiä portille odottamaan. Ja puoliväkisin olivat sisälle ottaneet, mutta ruokaan ei ollut koskenutkaan, itkeskellyt hissuksiin vaan. Poika on syyskuussa kolme.

Niin minkä ikäinen sun pieni on?
Mietin vaan sitä että mahtaiskohan auttaa jos käytte lapsen kanssa yhdessä läpi suunnilleen sen, mitä päivä tulee sisältämään ja että koska häntä haetaan, esim. päiväunen jälkeen/välipalan jälkeen.
Äh, oot kyllä varmasti niin tehnytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:

Niin, siis poika oli tänään itkenyt puolisen tuntia aamulla, kun lähdin. Sitten ulkoilu oli mennyt jonkin aikaa paremmin, mutta oli hakenut tädin kanssa ulkovälinevarastosta leluja, ja nähnyt meidän rattaat siellä odottamassa.... ja padot taas auki puoleksi tuntia. ja sitten sisälle ei enää olisi halunnutkaan mennä, kun olisi jäänyt äitiä portille odottamaan. Ja puoliväkisin olivat sisälle ottaneet, mutta ruokaan ei ollut koskenutkaan, itkeskellyt hissuksiin vaan. Poika on syyskuussa kolme.

No voihan, ihan tuli paha mieli nyt mullekin pojan puolesta, herkkiksenä täällä..
Mutta pää pystyyn, kyllä se ihan varmasti siitä helpottuu kun poika huomaa että se äiti sieltä kuitenkin tulee hänet hakemaan. :)
Ja toivottavasti hoitajat siellä ovat tukena tuossa aloituksessa ja tarjoavat sitä syliä ja turvaa kun nuo ikäväkohtaukset tulevat, huomaa lapsi sitten ettei ole mitään hätää!

Kiitos tsempistä. kyllähän se aika varmasti tulee avuksi. Tässä on kuitenkin vielä parisen viikkoa aikaa, ennen kuin mun koulu alkaa, ja pojan pitää olla pidempää päivää. Toivottavasti siihen mennessä itkut hiukan helpottaa ja tottuu paikkaan ja tapoihin.

Meillä myös tyttö oli kuukautta vajaa kolem kun aloitti päiväkodin. Ekat pari päivää meni hyvin, kun oli kovasti odottanut että pääsee toisten kanssa leikkimään. Sitten tulikin se vaihe että jäin huutamaan, ja tädit joutuivat väkisin pitämään kiinni ettei juossut mun perään vaikka monet halit ja pusut oli annettu :( Viikon-pari kesti tuo. Sitten hoksasi, että haluaa "kahvilan ikkunasta" vilkuttaa unikoiransa kanssa mulle, siis työntekijöiden kahvihuoneesta :D Ja sen jälkeen jäi aina kiltisti kun sai sieltä vilkutella. Vähitellen tuokin sitten jäi pois, kun löytyi ne omat kaverit ja innookkasti odotti aina uutta leikkipäivää. Nyt on oltu pitkällä kesälomalla (kohta 3kk) ja kinuaa jo että pääsis päiväkotiin..pian täyttää siis 5v.

Kiitos tsempistä. kyllähän se aika varmasti tulee avuksi. Tässä on kuitenkin vielä parisen viikkoa aikaa, ennen kuin mun koulu alkaa, ja pojan pitää olla pidempää päivää. Toivottavasti siihen mennessä itkut hiukan helpottaa ja tottuu paikkaan ja tapoihin.

Ja tuo "pehmeä lasku" on tosi hyvä juttu vähän aremman lapsen kanssa, parissa viikossa ehtii kuitenkin ihan kivasti totutella siihen päiväkodin menoon ja meininkiin, pian se poika on siellä kuin kala vedessä. :wave:
Ja kysäse vaikka voisko sinne viedä mukana esim. lempikirjan jota sitten yhdessä luettaisiin, sekin vois auttaa. :)

Ja kysäse vaikka voisko sinne viedä mukana esim. lempikirjan jota sitten yhdessä luettaisiin, sekin vois auttaa. :)

Tuon muuten teenkin, heti maanantaina! Kiitti vinkistä :wave:
[/quote]

Eipä kestä! Äitini on käyttänyt tuota keinoa niin että jokainen on vuorollaan saanut sanoa oman lempilaulunsa tai satunsa ja sitten on laulettu/luettu niitä lapselle tärkeitä lauluja/satuja. :)

Viekää sinne päiväkotiin vaikka valokuvia itsestänne ja vaikka perheestä. Voi myös jättää vaikka jonkun huivin tms. jota lapsi voi käydä "nuuhkimassa". Puhutaan ikävän ylläpitämisestä, eli on ihan ok että lapsi ikävöi vanhempiaan. Tosiasiassa pienmmät helposti unohtavat jos on jotain mielenkiintoista puuhaa tms. Tosiasiahan on, että lapsi ei koko päivää siellä päiväkodissa itke. Ikävä voi toki tulla useammin kuin kerran... Äidin ja isän unohtaminen ei kuitenkaan ole päivähoidon tarkoitus. Ja yleensä kun se äiti/isä tosiaan unohtuu, niin kun se sitten tulee hakemaan iltapäivällä, niin johan riemu repeää... Eli kuvan tms. muistukkeen avulla lapsi voi "tankata" äitiä/isää päivän aikana, eikä niin harmita kun tullaan hakemaan.

Yhteistyössä