Miten tää olisi mennyt teidän perheessä? Taas on äitiyden rima alitettu... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo, äiti ja tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaimo, äiti ja tytär

Vieras
Tyttö 8v tekee usein iltapaan suhteen niin, että kun on istuttu pöydässä jo pitkään ja syöty iltapalaa, hän lueskelee lehteä tai muuta ja useaan otteeseen kysyn, että ottaako joku vielä jotain, hän ei sano haluavansa mitään. Sitten kun on käyty iltasuihkussa ja ollaan menossa hampaidenpesulle, tyttö alkaakin vaatia lisää leipää tms. On kuulema nälkä. Ollaan miehen kanssa tähän kyllästytty ja useaan otteeseen käyty läpi lapsille, että kun iltapalapöydässä on istuttu ja kysyttykin vielä onko vielä nälkä, niin seuraavan kerran ruokaa on tarjolla aamulla. On ihan mahdotonta, että iltatouhut joka ilta venyvät, kun iltapalaa kinutaan useaan otteeseen vaikka tavarat on jo korjattu pois.

No tänä iltana mummo on käymässä. Ja tyttö alkoi taas saman kinuamisen, kun kehotin suihkun jälkeen menemään hampaanpesulle. Nälkä kuulema on edelleen. ( Oli syönyt kaksi runsaasti päällystettyä leipää ja juonut mehua, eikä pöydästä noustessaan millään tavalla ollut haluamassa enää mitään). Sanoin, että kello on jo paljon ja huomenna on koulua, hän tietää ihan hyvin että pöydässä olisi vielä voinut ottaa leipää tai jogurttia tai molempia. Mutta nyt on aika mennä nukkumaan, eikä venyttää syömällä sitä. No tyttöpä meni kantelemaan mummolle, joka kiellostani huolimatta teki tytölle leivän. Kun menin tytölle tästä asiasta puhumaan, hän "jäkätti" vastaan. Repäisin tytön kädessä olleen mehupillin ja heitin sen hänen kasvoilleen. (Joo lapsellista :( ). Ja käskin huolehtimaan itsensä nukkumaan, että hän ärsyttää mua nyt niin paljon, että en aio tulla edes sanomaan hyvää yötä. Oli typerästi toimittu, mutta oikeasti suututti. Sekä tyttö että varsinkin mummo.

Miten olisitte toimineet?

Meillä jo ihan tuo kuusivee kuopuskin tekee itse oman iltapalaleipänsä (miksi te teette vielä koululaiselle leivät??) ja sitten kun on pöydästä noustu niin takaisin ei kukaan enää kinua.

No en todellakaan olisi heittänyt mitään pillejä lapsen naamaan. Olisin puhunut äidilleni lasten mentyä nukkumaan, että en pidä siitä kuinka "käveli ylitseni". Ja lapselle pitänyt puhuttelun, noin iso tietää mitä tarkoittaa iltapala-aika ja että äitiä vastaan ei vänkytetä.

eli lie tapa...? haluaa viivyttää nukkumaanmenoa..? hakee huomiota..?
Toisaalta herää kysymys, miksi vanhemmat lähteneet ko. hommaan mukaan. Iltapala on syöty ja piste.

Olisin antanut tytön syödä loppuun ja ottanut mummon puhutteluun. Jotenkin koen tavaroiden heittelyn ja vielä toisen päälle väkivaltana. Turhaa mun mielestä tyttöä rangaista kun mummo oli antanut luvan. Mummolle selkeät pelisäännöt.

Ylilyönti sinulta, pakko sanoa, mutta välillä niitä tulee. Varsinkin noissa tilanteissa joita joutuu käymään uudelleen ja uudelleen läpi päivittäin jonkun lapsen kanssa.

En nyt osaa sanoa että miten olisin itse reagoinut.... Varmaan "jäkättänyt" lapselle ja tuhahdellut/huokaillut (mulla sellainen tapa jos oon OIKEIN kypsä johonkin). Tai sitten olisin käskenyt viemään mehun pois jne...

Mutta juttele tytölle asiasta, pyydä anteeksi käytöstäsi ja selitä että hermot meni "koska tää sama asia käydään joka ilta läpi" ja tätä rataa.

• Tykkää
Reactions: jenttu
Meillä olis mummo lentäny pihalle.
Meillä on ruokakello käytössä 4,5 vuotiaalle, iltapala-aikaa on 20 minuuttia, sinä aikana saa syödä vaikka sata banaania, mut kun kello on soinu, niin pois pöydästä ja seuraava tarjoilu on seuraavaan ruoka-aikaan.
Toimii. Kun siinä on tiukkana. Alkuun meni kaikkeen muuhun aikaa, mutta nyt jää ruokakelloon jopa minuutteja kun tuo ilmoittaa, että on ihan täynnä.

Minä olen tehnyt selväksi, että iltapalalla syödään, eikä enää sen jälkeen. Pari kertaa ekaluokkalainen on valittanut nälkää juuri ennen hammaspesua. Yllättäen mies meni lapsen puolelle, mutta hän ei joudukaan repimään yliväsyneitä lapsia aamulla hereille koskaan, sillä minä hoidan aina aamutoimet.

Mummolle olisin ollut myös erittäin vihainen.

Meillä on ruokakello käytössä 4,5 vuotiaalle, iltapala-aikaa on 20 minuuttia, sinä aikana saa syödä vaikka sata banaania, mut kun kello on soinu, niin pois pöydästä ja seuraava tarjoilu on seuraavaan ruoka-aikaan.
Toimii. Kun siinä on tiukkana. Alkuun meni kaikkeen muuhun aikaa, mutta nyt jää ruokakelloon jopa minuutteja kun tuo ilmoittaa, että on ihan täynnä.

vähän outo tapa. Mutta toki tavallaan jokainen.

Meillä 9v tekee samaa, mutta kaikissa asioissa. Ihan selvää nukkumaanmenon viivyttelyä mun mielestä sinunkin lapsellasi.

Mun poika haluaa ruokaa, tulee jano vaikka ollaan jo sängyssä, tulee pissahätä, huomaa jonkun jäljen jalassa mitä tulee näyttämään, muistaa yllättäen jonkun jutun seuraavasta koulupäivästä yms yms

Meillä on toiminut se, että pesut yms hoidetaan tarpeeksi ajoissa, että minkään toimen jälkeen ei tartte mennä suoraan nukkumaan, vaan on hengailuaikaa vielä. Jos hammaspesu on esim se viimeinen juttu ja sieltä mennään suoraan nukkumaan, niin tuohan keksii keinot vetkutella sitä hampaidenpesua :D

[QUOTE="ehkä";28481281]vähän outo tapa. Mutta toki tavallaan jokainen.[/QUOTE]

Ilman kelloa toi on saanut kolmessa vartissa syötyä ei mitään. Nuolaissut lusikasta jugurttia tms. Tällä keinolla mulla ei kiristä pinnaa joka ikinen ruokailuhetki. Vaan voidaan jopa hyvässä hengessä jutella niitä näitä :snotty:

:) Oman lapseni kanssa päivä toisensa jälkeen on samanlaista jankutusta: pese kädet ("enpäs!!"), vedä vessa ("höh, tyhmää!"), pyyhi kädet paperiin äläkä paitaan (*ärinää*), kävele (*juoksee/hyppii/ryömii*)...ihan samaa hoetaan jatkuvasti eikä mikään mene pysyvästi päähän, lapsella ikää 6 vuotta. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja silloin tapahtuu samankaltaisia ylilyöntejä kuin mitä ap:lla. Viimeksi lakaisin lattiaa harjalla kun lapsi soitti suutaan vieressä eikä lopettanut vaikka käskin, joten tökkäsin tätä harjaosalla suuhun.

Meillä myös 8-vuotias tyttö, joka haluaa lisää syötävää aina siinä vaiheessa, kun pitäisi mennä hammaspesulle. Vastaavassa tilanteessa mummo olisi saanut kuulla kunniansa (jos kerran oli kielletty antamasta), tytölle olisin sanonut, että pidämme sovitusta kiinni ja leipä olisi jäänyt syömättä, mutta hyvää yötä olisin mennyt sanomaan.

Kuulostaa että sulla on ongelma mummelin kanssa.

Siis sinulla on ongelma.

Ja tytölle kannattaa nyt vaan olla määrätietoinen. Ei pimahdella ja kilahdella ja heitellä millään, mutta sopia siitä, että hei haloo, katsekontakti, onks vielä nälkä, kuulithan nytten että ei sitten tän jälkeen enää syödä. Sama juttu joka ilta oli mummoja tai ei.

Ei toi ole mummon vika vaan ihan teidän oma.

:) Oman lapseni kanssa päivä toisensa jälkeen on samanlaista jankutusta: pese kädet ("enpäs!!"), vedä vessa ("höh, tyhmää!"), pyyhi kädet paperiin äläkä paitaan (*ärinää*), kävele (*juoksee/hyppii/ryömii*)...ihan samaa hoetaan jatkuvasti eikä mikään mene pysyvästi päähän, lapsella ikää 6 vuotta. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja silloin tapahtuu samankaltaisia ylilyöntejä kuin mitä ap:lla. Viimeksi lakaisin lattiaa harjalla kun lapsi soitti suutaan vieressä eikä lopettanut vaikka käskin, joten tökkäsin tätä harjaosalla suuhun.

Kuulostaa NIIN tutulta, "mee suihkuun" -joo... "Mene jo sinne suihkuun" - no mä oon kokoajan menossa. 10min myöhemmin sama rumba jatkuu.
Eikä opi mitään, vaikka monet kerrat olen passittanut pojan nukkumaan ilman suihkua ja tuntia aiemmin kuin normaalisti. Kismittää varmaan ihan hirveästi et veli saa valvoa pidempään, mut silti seuraavalla kerralla saattaa olla sama juttu.

Ei opi, ei sitte millään...

• Tykkää
Reactions: Lusche

minkälaisia aikoja teillä on varattu muulle ruokailuille?

Aloin pohtimaan, josko meidänkin pöytään ilmestyis tuollainen ruokakello. Meillä on samanikäinen lapsi, kuin sulla. Hällä menee ruokapöydässä aika selittämiseen ja selittämiseen ja ihmettelyyn. Kaikkeen muuhun paitsi syömiseen. Muu perhe on jo ruokansa syöny, niin tää yks vasta alottelee, ja sitten alkaa vinkumaan, ettei "jaksa" syödä, kun näkee, että muut ovat valmiita... huoh..

Kuulostaa hyvältä idealta, tuo meidän 9v on just samanlainen

Oikeasti toimii meillä. Mulla oli yhdessä vaiheessa jo se tilanne, että aamulla herätessä alkoi aamupala kiristämään, varsinkin, kun oli tiedossa kellotettua menoa johonkin. Ja sitä kiristystä jatkuikin mukavasti sit koko päivän. :|
Mutta kello pelasti.
Kyllä 20 minuuttia on sellainen aika, jossa ehtii syömään vaikka hankalampaakin evästä. Muokkaus: lounaalla ja päivällisellä on aikaa sen 30 min. Tai 25.
Mutta nykyään syö siinä 20 min melkein aterian kuin aterian.

Viimeksi muokattu:
minkälaisia aikoja teillä on varattu muulle ruokailuille?

Aloin pohtimaan, josko meidänkin pöytään ilmestyis tuollainen ruokakello. Meillä on samanikäinen lapsi, kuin sulla. Hällä menee ruokapöydässä aika selittämiseen ja selittämiseen ja ihmettelyyn. Kaikkeen muuhun paitsi syömiseen. Muu perhe on jo ruokansa syöny, niin tää yks vasta alottelee, ja sitten alkaa vinkumaan, ettei "jaksa" syödä, kun näkee, että muut ovat valmiita... huoh..

Vaatii varmaan "muutamat" syömättömät kerrat ennenkuin toimii :D ja lapsi tajuaa et se ruoka lähtee pois jos ei kerkiä syömään.

Jos me käydään vaikka hesellä syömässä, niin tuo 9v närppii sitä hampparia niin, että kun muut on syöneet jo koko aterian, niin herralla on vielä yli puolet tavallisesta pienestä hampparista jäljellä :D ja kaikki ranskikset syömättä. Pälpätys ja hitaus yhdessä = ei tuu mitään :D

• Tykkää
Reactions: moekoe
Ensin suihkuun ja sitten vasta iltapalalle, muuten ei ole mikään ihmekään kun on uudelleen nälkä. Suihkussakäynti (saunasta puhumattakaan) tekee monille nälän tunteen, siinä kuin urheilusuorituskin. Ennen iltapaa hoidetaan kaikki muu paitsi hampaiden pesu.

Vaatii varmaan "muutamat" syömättömät kerrat ennenkuin toimii :D ja lapsi tajuaa et se ruoka lähtee pois jos ei kerkiä syömään.

Joo, ja se pitää olla tiukkana, meillä on digitaalinen paistomittari/ajastin, josta muksu näkee itse sen jäljellä olevan ajan. Vaikkei kelloa ymmärrä niin on oppinut jo sen, että jos lukema alkaa nollalla niin on alle puolet ajasta käytössä. :D
Ja syöminen loppuu pirinään. Viimeisen kulauksen tms saa ottaa mutta siinä se.

Yhteistyössä