miten sydänfilmi otetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Istutaanko vai miten? ja millä "kuunnellan" sitä sydäntä? Kun en ole ennen ollu? Mitä siitä selviää? Sydämen rytmi? Minähän jännitän sitä varmasti, ja sydän tykyttää siitäkin syystä...

Ei minusta siinä ole mitään jännitettävää. Sä makaat sillä sängyllä tai mikä laveri nyt onkaan. Se ei satu eikä tunnu, joten en usko että se sydän jännityksestä hakkaa.

Seljällään maataan, niitä läpysköitä teipataan vasemman tissin alle riviin, nilkkoihin tulee ja mihis vielä, ranteisiinko? Otsaan? En muista. Mutta älä laita sukkahousuja ellet halua olla alushoususillasi.

Miltään se ei tunnu, joten turha jännätä.

EKG eli sydänfilmi perustuu sydämeen sähköiseen toimintaan. Elektroja asetetaan tiettyihin paikkoihin iholle, jotka mittaavat sydämen sähhkökäyrää eri suunnista. Toimenpide on täysin kivuton ja kestää max. 5min.
Jännittäminen voi aiheuttaa nopealyöntisyyttä mutta se ai vaikeuta sydänfilmin tulkitsemista. eikä se aiheuta muutoksia siihen.

joo maataan ja läpyskät tulee ainakin eripuolille rintakehään ja nilkkoihin, en nyt muista tuleeko vielä muuallekin. Mutta perussydänfilmi on nopea, olisko minuutti vain..?

Lapselta kun on otettu sydänfilmi monta keraa, niin läpyskät tulee ainakin juuri rintakehään, nillkkoihin ja ehkä käsivarsiin johonkin kohtaan, en nyt enää muista.. mutta moneen kohtaan kuitenkin.
se vaan huono homma noissa nopeissa sydänfilmeissä että ovat niin lyhytkestoisia, ja itselläni ainakaan ei ole niissä koskaan mitään ollut vaikka on kaikenmoisia tykytyksiä ja rytmihäiriötuntemuksia, beetasalpaajat käytössä, mutta sen kummemmin ei tutkittu..

Ei siinä oo mitään jännitettävää! Mulla on otettu monet kerrat.. Lääkäri sanoi että rytmihäiriön alkaessa mun pitää mennä samantien filmiin että se saatas tallennettua, mutta enpä oo kerenny koskaan. Kerran menin päivystykseenkin yöllä, mut se pentele ehti mennä jo ohi.

oon menos maanantai sydänfilmii nii mitä siin tehää..ooon 15-v tyttö nii pitääks siin ottaa kokonaa yläosa tyhjäks niinku kaikki vaatteet pois?lääkäri sanos et se on kivuton ja silee...mut mua jnnittää se eniten jos joutuu ottaa rintsikat pois jaolla siin sit pikkareil...?!!?vai miten???

Ei sitä tarvii jännittää. Minä kävin viime viikolla taas, ei siinä ole muuta ku että pitää riisua ylävartalo ja nilkat paljaiksi. Sit menet siihen pritsille makaamaan, hoitaja laittaa ne läpyskät rintaan, nilkkoihin ja ranteisiin ja sit vaan ollaan hetki paikallaan kun se filmi otetaan. Sit hoitaja ottaa ne läpyskät vaan pois ja pääset pukemaan. Ei sen kummempaa :)

no voi p**** jos olis mies hoitaja......;(

Joo, se varmaan pyörtyis kun näkin TISSIT ja vielä ihan paljaina
s030.gif

minä olin itse joskus pikkumukulana olin kai joku 5v..nii ei se sillo haitannu ku ei ollu mitää tissei..mut jos menisin nyt niii ei tulis mt...ja viel olis nuorimies hoitaja nii apua..!
mut pitääks siin sit ain ottaa rintsikat pois ku tuol oli joku jolta ei tarvinnu riisuu niit..!?!?

Olin muutama vuosi sitten ja lääkäri oli tietty ihan älyttömän hyvännäköinen ja charmantti mies :) Siinä sitä maattiin ylävartalo paljaana ja tutkimus kesti kyllä suht kauan (mut multa tutkittiin sydämen rakennetta tarkemmin).

olen itse menossa ensimmäistä kertaa sydänfilmiin toukokuussa..lääkäri kuuli pienen sivuäänen ja passitti lisätutkimuksiin :/ jos sieltä löytyy siihen sivuääneen liittyen, niin mikä siellä voi sitten olla jos te tietäisitte joitain edes??ja tota mitä lisätukimuksia siinä on?

Elektrodeja kiinnitetään eri paikkoihin. Ei siinä kenenkään tissit kiinnosta vaan lähinnä kylkiluuvälit ja että tulee läpyskät oikeaan kohtaan ja sitten se ite käyrä. Ei siinä mitään näy jos jännittää. Ei sitä sydämen toimintaa voi siinä ite mitenkään säädellä :D

Edelliselle: voi olla että sydämen ultraan eli echoon joutuu jos on jotain kummaa. Tai varjoainekuvaukseen, riippuu vähän.

Yhteistyössä