Miten suuri mahdollisuus on saada karenssi jos on lääkärin lausunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EvaLon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja EvaLon:
Just, no turha tästä on jauhaa kun kaikille on näemmä niin selvää että mennään taksilla tai autolla vaikka ei ole varaa takseihin eikä ole ajokorttia saatikka autoa...

Ei tarvitse jauhaa, kysyin vain, etkö saisi tukea kulkemiseen kun jalan et voi, tai voitko esim. pyöräillä?

no kyllä mäkin ihmettelen että miten ap voi nipottaa jos ei saa työttömyyskorvausta kerta ei voi mennä töihin! eihän sillon kuulukaan saada tmt
ole sitten ilman, hae toimeentulotukea äläkä väärinkäytä kelan tukia

Noista karenssiasioista en tiedä, mutta eikö sulla ole mahdollisuutta kulkea bussilla? Asutko siis sellaisessa paikassa, missä ei ole joukkoliikennettä? Eivät kai ne voi vaatia sua taksilla kulkemaan, siinähän ei ole mitään järkeä, mutta jos on mahdollisuus joukkoliikenteeseen, niin sitä pitäisi sitten käyttää.

Jaa, mutta mitenkäs hoidat esim. kauppareissut? Hoitaako mies ne sitten? Ei miehellä olis autoa ja ajokorttia, ja voisi kuskata sinut töihin ja lapset hoitoon?

...jos nyt edes haluat ongelmaan mitään muuta ratkaisua kuin karenssittoman kieltäytymisen...

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Noista karenssiasioista en tiedä, mutta eikö sulla ole mahdollisuutta kulkea bussilla? Asutko siis sellaisessa paikassa, missä ei ole joukkoliikennettä? Eivät kai ne voi vaatia sua taksilla kulkemaan, siinähän ei ole mitään järkeä, mutta jos on mahdollisuus joukkoliikenteeseen, niin sitä pitäisi sitten käyttää.

työkkäri voi vaatia vaikka kävelemään 50 kilsaa.

Rovaniemellä on paljonkin paikkkoja joissa ei kulje koko päivänä kuin kaksi bussia, joten työn vastaanottaminenvoi ola vaikeaa jos ei ole omaa autoa. muta työkkärihän ei siitä välitä

Siis nyt en oikein kässää.Mun miehellä vähän sama mutta käden kanssa ja hän sai lekurin todistuksen joka toukokuunloppun ja hän on Kelan sairaspäivärahalla.Eikai mitään järkee olla työkkärissä jos et kuitenkaan pysty varsinaisesti töitä tekemään siis työpaikalle kulkemaan jos et edes 2km päähän kursille voi mennä?

Niin eli mun ois pitäny aloittaa kurssi maaliskuun viimenen päivä mutta mulla on jo vuoden jalka ollu paskana. |O Siis en pysty kävelemään kun n. 100m ja sit en pääse mihinkään.No mun ois pitäny kävellä n.2km kurssimatkoja ja 2 km lasten hoitomatkoja/päivä.Sanoin jo haastattelussa että mulla on sellanen lausunto siellä.Sit silti tuli kutsu kurssille.No, mä menin uudestaan lääkäriin ennen kurssin alkua ja lääkäri kirjoitti ettei mun tarvii osallistua sille ja viittasi jo tammikuussakin annettuun lausuntoon joka on voimassa ainakin toukokuun loppuun.Silti mun työmarkkinatuki lakkautettiin ja meni sinne työkkärin päätettäväksi asia.Mitenkähän tässä käy... :|

Miten nyt saat lapset hoitoon vai ovatko kotona? Ja jos ovat kotona, miten pystyt ne tossa kunnossa hoitamaan?

Näin sanotaan:
Työkyvytön henkilö voi olla työnhakijana työvoimatoimistossa. Työvoimatoimisto ei tutki työkyvyttömyyttä työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä. Henkilön on kuitenkin haettava ja oltava valmis ottamaan vastaan työkykyään vastaavaa työtä tai koulutusta.
....
Tässä tapauksessa koulutus on kai vastannut ap:n työkykyä? Jos ei ole valmis ottamaan vastaan työkykyä vastaavaa koulutusta, niin käsittääkseni silloin menettää työttömyysetuuden. Pelkäänpä, että tässä tapauksessa ei tule karenssia vaan että tuki loppuu kokonaan.

Joo, iloksenne voin ilmoittaa että karenssi tuli.
Ja sanon vielä kerran:EI OLE MINUN IDEANI EDES ALKUJAANKAAN ETTÄ OLEN TYÖNHAKIJANA VAAN KUN LÄÄKÄRIN MIELESTÄ VOIN OLLA HAKIJANA MUTTA EN SAA OSALLISTUA MIHINKÄÄN MIKÄ PROVOSOI KIPUA.No nyt pääsin sit sairauspäivärahalle.Eikä siinä mitään, sitä olen kokoajan halunnut mutta mulle ei ole lääkäri tähän päivään saakka tehnyt selvitystä työkyvystäni eikä ole antanut kuin pätkiä sairauslomaa.mut se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:

Kyllä on mahdollisuus mutta siis silti jää tuota kävelymatkaa se mitä eka viestissä ilmoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Niin eli mun ois pitäny aloittaa kurssi maaliskuun viimenen päivä mutta mulla on jo vuoden jalka ollu paskana. |O Siis en pysty kävelemään kun n. 100m ja sit en pääse mihinkään.No mun ois pitäny kävellä n.2km kurssimatkoja ja 2 km lasten hoitomatkoja/päivä.Sanoin jo haastattelussa että mulla on sellanen lausunto siellä.Sit silti tuli kutsu kurssille.No, mä menin uudestaan lääkäriin ennen kurssin alkua ja lääkäri kirjoitti ettei mun tarvii osallistua sille ja viittasi jo tammikuussakin annettuun lausuntoon joka on voimassa ainakin toukokuun loppuun.Silti mun työmarkkinatuki lakkautettiin ja meni sinne työkkärin päätettäväksi asia.Mitenkähän tässä käy... :|

Miten nyt saat lapset hoitoon vai ovatko kotona? Ja jos ovat kotona, miten pystyt ne tossa kunnossa hoitamaan?

Toinen on eskassa ja toinen puolipäiväisenä hoidossa, en jaksais ite hoitaa ees koko päivää.Mies vie aamulla ja mummo hakee puoliltapäivin.
Niin ja mies ei voi mua kuljettaa koska meillä se kurssi ei olisi alkanut lähimainkaan samaa aikaa kun hällä työt.

Joo, iloksenne voin ilmoittaa että karenssi tuli.
Ja sanon vielä kerran:EI OLE MINUN IDEANI EDES ALKUJAANKAAN ETTÄ OLEN TYÖNHAKIJANA VAAN KUN LÄÄKÄRIN MIELESTÄ VOIN OLLA HAKIJANA MUTTA EN SAA OSALLISTUA MIHINKÄÄN MIKÄ PROVOSOI KIPUA.No nyt pääsin sit sairauspäivärahalle.Eikä siinä mitään, sitä olen kokoajan halunnut mutta mulle ei ole lääkäri tähän päivään saakka tehnyt selvitystä työkyvystäni eikä ole antanut kuin pätkiä sairauslomaa.mut se siitä.

Hyvä että pääsit sairauspäivärahoille. Mutta niinhän ne työkkärin säännöt menevät, että joka paikkaa mihinkä aikaan vain on oltava valmis töihin menemään, jos meinaa tyttömyyskorvauksia nostella.

mua ei ole ikinä pakotettu millekkään kurssille tai opiskelemaan työkkäristä saatika karenssilla uhkailtu.jos ei töitä ole ollut olen ollut työtön kunnes on töitä ilmaantunut

Yhteistyössä