Miten suuren remmirähjän kanssa ohitetaan muita koiria kävelytiellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaste?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haaste?

Vieras
Mun ystävällä on erotilanne ja hänellä on aivan ihana narttukoira josta olen aina tykännyt tosi paljon. Ainoa et narttu on aika arvaamaton muita narttuja kohtaan ja lenkkikäyttäytyminen on todella heikkoa. (On asunut maalla koko ikänsä ja elänyt vapaana, vain muutamia kertoja käynyt ihan narun kanssa ihmisten ilmoilla.. Nartulla ikää 5v.)
Vetää ja kiskoo hihnassa, hyökkäilee varsinkin muita koiria päin, rähjää ja räyhää.
Mä haluaisin ottaa tuon nartun itselleni, olen sille tuttu ihminen ja mulla on nyt elämäntilanne se, että aikaa olisi. Työelämässä olen, mutta illat on ihan tyhjiä.
Mun edellinen koira kuoli muutamia vuosia sitten ja oli kanssa kovapäinen narttu, mutta huomattavasti pienempi jota pystyi voimalla hallitsemaan...

Antakaa vinkkejä ja linkkejä, neuvoja ja kertokaa kokemuksianne! :)

Niin asun tosiaan ihan keskustassa tällaisessa pienehkössä kunnassa missä varmasti tulee lenkillä ihmisiä, fillareita, vaunuja ja koiria vastaan vaikka yrittäisin luikkia miten metsään tahansa.....

Kuonopanta nyt ensialkuun koiralle (ettei pätkän vertaa pääse rähjäämään) ja sitten aloitatte ihan alusta, vaikka koirakoulusta asti, nuo ohittamistilanteiden harjoittamiset.

Ensin hihnakäyttäymisen perusteet uusiks. Milliäkään ei liikuta eteenpäin, mikäli hihnassa reuhdotaan. Eteenpäin vain kun hihna on löysällä ja koira rauhallinen.
Vaatii helvetinmoisesti kärsivällisyyttä.
Tuohon hihnarähjäämiseen en oikein muuta osaa neuvoa kuin siedätyshoitoa. Menette johonkin, missä on ihan hirveän paljon koiria, etkä edes vilkaise koiraa päin kun se rähjää ja riuhtoo.

Tähän hätään en nyt muuta osaa neuvoa.

Tuohon hihnarähjäämiseen en oikein muuta osaa neuvoa kuin siedätyshoitoa. Menette johonkin, missä on ihan hirveän paljon koiria, etkä edes vilkaise koiraa päin kun se rähjää ja riuhtoo.

Tämä mua nyt mietityttääkin, kun munhan on PAKKO pitää hihna ihan tiukalla ja koira tossa aivan kyljessä ja mun käsitys on, että se juuri provosoi koiraa...? Antaa sen vaikutelman, että mä oon hermostunut tms?
Mut jos annan hihnan olla löysällä, en pysty tekemään mitään jos koira hyökkää vaikka toisen nartun kimppuun.... Näin kärjistääkseni..

Tämä mua nyt mietityttääkin, kun munhan on PAKKO pitää hihna ihan tiukalla ja koira tossa aivan kyljessä ja mun käsitys on, että se juuri provosoi koiraa...? Antaa sen vaikutelman, että mä oon hermostunut tms?
Mut jos annan hihnan olla löysällä, en pysty tekemään mitään jos koira hyökkää vaikka toisen nartun kimppuun.... Näin kärjistääkseni..

Siihen se kuonopanta. Se antaa mahdollisuuden antaa koiran kävellä suht normaalisti (lyhyellä mutta mahd. löysällä remmillä) mutta heti jos koira koittaa reagoida nin pystyt pienellä voimalla pysäyttämään koiran toiminnan ja sitten saman tien ohjaat koiran huomion toisaalle.

Eihän sitä koiraa tarvi monen metrin päähän päästää vaikka hihna löysällä oiskin, pystyy siitä huolimatta pitämään lähellä.

ota koiran huomio muualle muista nartuista vaikka namulla. Namin saa, jos ohitus menee hyvin. Pikkuhiljaa alat jättää sitten namit pois. Olisiko sinulla tuttua, jolla olisi koira, ja joka olisi halukas treenaamaan ohituksia kanssasi? Näin kumpikin tietää tilanteen ja ei tule kenellekään yllätyksiä.

aikaisemmat olivatkin laittaneet jo maininnan kuonopannasta ja hihna löysällä kulkemisesta.. Yksi mitä kannattaa ennen siedätyshoitoa treenata on seuraaminen. Kun koira osaa seurata niin sillä saa osalta koirista karsittua tuota ei haluttua remmikäyttäytymistä. Eli aina kun meinaa karata lapasesta niin käskyttää koiraa, jotta saa sen huomion haluttuun tekemiseen. Jos rähjä on päässyt jo valloilleen niin silloin koiraa on vaikeaa saada enää keskittymään käskyjen toteuttamiseen.

Paljon palkintoja ja kehuja toivotusta käyttäytymisestä.. omaan kehon kieleen ja siihen mitä koiralle sillä viestit huomiota. Jos jännityt itse joka kerta kun näet jotain mille koira mahdollisesti saattaa alkaa reuhuamaan niin koira huomaa sen ja alkaa todennäköisemmin rähjäämään koska pitää ko. asiaa uhkana. Täytyyhän sen olla uhka koska taluttajakin suhtautuu siihen jännittäen ja epäluuloisesti...

Remmirähjä vaatii mielettömän määrän päättäväisyyttä, kärsivällisyyttä ja jopa huumoria...toisinaan jopa sen fyysisen ylivallan, jotta saat koiran pidettyä niin ettei se vie sinua kuin märkää rättiä hihnan päässä. Kuonopanta antaa taluttajalle etua tässä, koska kuonopannan kanssa koira ei saa tempoiluun niin paljon voimaa.

Mielle toi avun myös monien pahana pitämä metallinen koulutuspanta (ns. "kuristuspanta")... Ajatus tästä vaati meiltä ihmisiltä totuttelua, mutta kun ymmärsimme pannan idean ja sen mukanaan myös koiralle tuomat hyödyt niin se oli loistopeli. Panta antoi koiralle välittömän palautteen kun koira kiskoi tai tempoi, samoin se antoi koiralle myös välittömän palautteen kun kiskominen loppui (lue panta puristaa vain jos koira kiskoo ja hellittää heti kun koira kävelee nätisti). Toisen koiramme kohdalla koulutuspannansta on voitu jo luopua lenkeillä ja käytössä koiran oma puoli puristava panta. Toisella koiralla edelleen käytössä koulutuspanta. Koira ei pelkää pantaa vaan innostuu aina sen nähdessään, koska pannan laittaminen tarkoittaa koiralle, että ollaan menossa tekemään jotain hauskaa. Eli "kuristuspanta" ei ollutkaan loppujen lopuksi niin epäinhimillinen kuin olin kuvitellut vaan auttoi koiraa ymmärtämään mitä siltä odotetaan. Tietenkään taluttaja ei remmo huvikseen koiraa silloin kun koiralla on panta.

Kuonopanta on hyvä hallintaväline alkuun, sen kanssa varmistukseksi sitten esim puolikuristava normipanta. Varsinkin talviliukkailla kuonopanta tuo hyvää varmuutta itselle, tietää että koira pysyy hallussa eikä pääse vetämään nurin.

Ihan sekin voi auttaa, että itse pystyt olemaan rento ja itsevarma, kun tiedät että koira pysyy takuulla hanskassa. Ja koirakin oppii äkkiä että mikään rempominen ei ole vaihtoehto. Siitä on sitten aika helppo opettaa koira tulemaan kutsusta sivulle kun joku tulee vastaan ja ohituskäsky, jolla pysyy vierellä. Nameja voi myös käyttää tietty palkitsemiseen.

Hei!

Mulla oli oman koirani kanssa päinvastainen ongelma, se on/oli meinaan yli-innokas muita koiria kohtaan. Käytiin koirakouluttajalla ja saatiin hyviä neuvoja (ja ne toimivat myöskin rähjäävään koiraan).

Tärkeää on siedättää koira muihin koiriin, ja aloittaa se mahdollisimman helpolla. Alkuun koiria katsellaan kaukaa ja omaa koiraa palkitaan nameilla -> syöminen rentouttaa koiraa. Ajoitus on tärkeää, jos annat ekan namin liian myöhään on koira kerinnyt jo kiihtyä ja harjoitus menee pieleen.

Aluksi tosiaan kannattaa pysähtyä jonnekin kauemmaksi ja sieltä katsella muita koiria (mennä vaikka puistoon istuskeleen), ja kun alkaa sujumaan niin sitten ottaa harjoituksia liikkellä ollessaan.

Mä luulin että urakka olisi ihan mahdoton (omani sekosi jos haistoikin toisen koiran menevän jossain lähistöllä...) mutta niin vaan nykyään ohittaa kapeallakin tiellä nätisti löysällä remmillä :)

Niin ja kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten lenkille lähdetään. Koiran tulee olla rauhallisessa mielentilassa ja tulla ovesta sun perässäsi luvan saatuaan. Alkuun koira vierelle kulkemaan ja vasta luvan saatuaan saa mennä haistelemaan. Ennen lenkkiä voi tehdä pientä aivojumppaa, joka rauhoittaa koiraa :)

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Johtajuusongelma ja ainoa oikea apu tuohon on PEVI-koulutus. Yleensä 4kertaa koulutusta ja elämäntapamuutos riittää korjaamaan ongelmat. Kuonopannat, namikoulutukset ym on vain laastareita, ne ei korjaa oikeaa ongelmaa.

Mikä rotu?

[QUOTE="vieras";27893310]Johtajuusongelma ja ainoa oikea apu tuohon on PEVI-koulutus. Yleensä 4kertaa koulutusta ja elämäntapamuutos riittää korjaamaan ongelmat. Kuonopannat, namikoulutukset ym on vain laastareita, ne ei korjaa oikeaa ongelmaa.

Mikä rotu?[/QUOTE]

Jaa, kyllä meillä vaan ongelma korjaantui ilman mitään kolinapurkkeja ja jääkausia. Mutta itse kannatankin positiivista vahvistamista koiran koulutuksessa, mikä ei kuitenkaan pois sulje sitä että koira tietää paikkansa perheessä.

Täällä suunnalla ainakin yksi rotikan omistaja on päättänyt hoitaa nuo ohitustilanteet niin, että hakeutuu lähimmän puun tai lyhtypylvään viereen ja kieputtaa remmin siihen ja pitää kiinni kaikin voimin sekä hihnasta että pylväästä... Ei koira nyt ihan kamalasti edes rähjää, mutta ihan hiton rentoa kävellä siitä ohi oman pikkukoiran kanssa. O___O

Jos sulla on rahaa laittaa asiaan, hankkiutuisin jonkun ongelmakoirakouluttajan ohjaukseen. Vaikka periaatteessa osaisitkin kouluttaa omatoimisesti, voi tuollaisessa pitkässä ja haastavassa projektissa helposti loppua usko ja päättäväisyys kesken, joten jonkinlainen ulkopuoleinen tuki ja kannustus voisi helpottaa urakkaa. Täällä päin on myös järjestetty ohituskursseja, mutta niille päästäkseen pitää pahimman rähinän jo olla karsittu.

Jaa, kyllä meillä vaan ongelma korjaantui ilman mitään kolinapurkkeja ja jääkausia. Mutta itse kannatankin positiivista vahvistamista koiran koulutuksessa, mikä ei kuitenkaan pois sulje sitä että koira tietää paikkansa perheessä.

Kiva teille, positiivinen vahvistaminen vaan ei auta tilanteessa, jossa johtajuus on epäselvä. Tai siis koiralle selvä, koira pitää itseään pomona, kun käyttäytyy ap:n kuvailemalla tavalla.

Jos koira on pehmeä ja luottaa omistajaansa ja tietää paikkansa, perushuomioimattomuus ja namikoulutus voi riittääkkin.

(Ja kaikille ei tarvitse pevikoulutuksessakaan pitää jääkautta tai käyttää kolinapurkkia. )

http://www.kymensanomat.fi/Koirapuisto/2012/11/19/Mink%C3%A4+ik%C3%A4iselle+koiralle++voi+hankkia+kaverin/2012314593087/508
Tuosta linkistä löytyy hyviä vinkkejä. Ja jos rahavarat riittää niin johonki yksityiseen "koiraterapeuttiin yhteyttä" :D muita hyviä vinkkejä tässä ketjussa jo onki.

Yhteistyössä