Miten suomalaiset ei osaa kirjoittaa oikein?

  • Viestiketjun aloittaja harmaita hiuksia
  • Ensimmäinen viesti
"Juice"
Näin, ja täytyy muistaa, että kirjoitustaito on todella tärkeä esim. CV:tä laadittaessa. Paljon virheitä vilisevä teksti ei anna kovin pätevää kuvaa hakijasta.
Toinen esimerkki on nettikauppa, eli jos sivujen tekstissä on paljon virheitä, valitettavasti yrityksestä ei synny kovin luotettavaa mielikuvaa. Jos on itse epävarma, tekstit kannattaa aina luetuttaa jollakin, joka varmasti osaa kieltä kunnolla.
Ilman muuta, mutta mikä saa jonkun kielipoliisin tulemaan johonkin höpöfoorumille itkemään ? Viiraako päässä vai mistä on kyse ? Minä kirjoitan niin nopeasti näitä kommentteja, että aivan varmasti tulee virheitä. Mitä vitun väliä !
 
Kieli-ihminen
[QUOTE="vieras";25678202]Itsesuojeluvaistoako, mutta en huomaa omia virheitäni mutta kaverin kyllä, olipa sitten mikä tahansa kieli kyseessä[/QUOTE]

Niin, siksi onkin hyvä luetuttaa tekstit jollakin toisella, näin teen itsekin omassa työssäni, sillä omille virheilleen tulee hyvinkin helposti "sokeaksi". Mutta aina voi kehittää itseään, ja tarkistaa, jos jonkin ilmaisun oikeellisuus mietityttää.
 
Kieli-ihminen
[QUOTE="Juice";25678225]Ilman muuta, mutta mikä saa jonkun kielipoliisin tulemaan johonkin höpöfoorumille itkemään ? Viiraako päässä vai mistä on kyse ? Minä kirjoitan niin nopeasti näitä kommentteja, että aivan varmasti tulee virheitä. Mitä vitun väliä ![/QUOTE]

Kyse oli kai tässä lähinnä siitä, että ap mietti, mistä moinen johtuu.
Onko äidinkielen opetuksen taso tosiaan heikentynyt, kuten Kiviäkin kiinnostaa totesi, vai mistä?

Kai tästäkin asiasta saa keskustella ja ihan sivistyneesti, ilman kirosanoja? Vai onko nettipalstoilla tarkoitus aina rähjätä?
 
Kieli-ihminen
[QUOTE="Juice";25678247]Eiköhän kyse ole lähinnä jostain psykoosista jossa nämä kielipoliisit ja pilkunnussijat ovat.[/QUOTE]

Psykoosissa ihminen ei ole niin sanotusti tässä maailmassa, eli jos joku tarttuu kielioppivirheisiin, hän on kyllä harvinaisen valveilla.

Rauhoitu jo, en oikeastaan ymmärrä, miksi hermostut tästä asiasta niin kovasti.
 
"nipo"
Käsitin, että aloittaja olisi "huolissaan" palstan ulkopuolisesta kirjoittelusta. Eli ei edes virallisia asiakirjoja osata enää kirjoittaa oikein. Puhekieli on mielestäni aivan soveliasta näin keskustelupalstoilla, tekstiviesteissä yms.
 

Yhteistyössä