Miten suhtaudut työhösi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja merkittävää elämässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

merkittävää elämässä

Vieras
onko työ sinulle vain rahan hankintaa? vai löydätkö itsestäsi ammatillista kunnianhimoa ja intoa?

Onko sinulla vahva ammatti-identiteetti?

Minulla ei. Nyt olen kotiäitinä, mutta työvuosia on kyllä takana. Silti sitä omaa paikkaa ei ole löytynyt. Ajatus paluusta ansiotyöhön ahdistaa.

Mulla on eräs suuri ammatillinen haave: Haluaisin kätilöksi. Lähihoitajan tutkinto mulla on ja työstäni tykkään, mutta kätilön työssä voisin sanoa olevani juuri omimmillani =) Jos ko. ammattiin opiskelemaan pääsen jossakin vaiheessa kun omat lapset on tehty, olen enemmän kuin tyytyväinen

Olin lasten kanssa jonkusen voden kotona ja sen jälkeen ei tehnyt mieli palata töihin. Neljä kuukautta jatkoin vanhoissa hommissa. Eli ollut kivaa, mutta halusin ensin saada arjen sujumaan. Tutussa työssä se on helpompaa, saa työt tehtyä nopeammin ja esimies luottaa, vaikka joutuisikin olemaan poissa lasten sairastamisten yms. takia. Neljän kuukauden päästä vaihdoin uusiin tehtäviin samalla työnantajalla ja nyt olen taas ylpeä työstäni. Kyllä se mulla ainakin vaikuttaa identiteettiin. Vaikeaa tämä on, joutuu tekemään pitkääkin päivää ja tulee tehtyä virheitä. Mutta silti kivaa. Kyllä toisinaan pitää vaihtaa töitä ja haastaa itsensä tekemään asioita, joita ei ihan osaa. Palkka tulee sitten siinä sivussa.

Olen ollut työssäni jo niin kauan, ettei minulla enää ole kovin paljon ammatillisia ambitioita, muuten kuin selvitä terveenä eläkkeelle. Työssä vaaditaan tiettyjä juttuja, joista ei ole tinkiminen, mutta muutoin se on minulle vapaa-ajan ja elämän kustantamiseen tarvittavan rahan keräämistä. =)

Mulla molemmat työt on ennen olleet harrastuksia, eli nautin molemmista ja molemmissa on haasteita elämää varten. Yhtenäkään aamuna ei veetuttanut lähteä töihin. :D

No pelkästään rahan takia en tekisi tätä työtä, missä nyt olen, koska siinä niin surkea palkka... Pidän kyllä tosi paljon työstäni ja joka päivä toivottavasti opin uusia juttuja ja tulen työssän "pätevämmäksi". Välillä kyllä väsyttää ihan älyttömästi, kun töissä sekä kotona jatkuva härdelli (oon siis päiväkodissa lastenhoitajana/ryhmä-avustajana)...

Suhtaudun työhöni asian vaatimalla vakavuudella ja asiallisesti, ammatti ei ole koskaan ollut haaveammattilistallani, mutta silti haluan kehittyä ammatillisesti työssäni. Raha on tärkein pointti, ammatti-identiteettiä tuota työtä kohtaan ei taas ole ollenkaan. Työni on kuitenkin mukavaa, itsenäistä ja vaihtelevaa, työkaverit ovat mukavia, joten en valita =)

Yhteistyössä