P
Pelkään sikainfluenssaa
Vieras
Viime päivinä olen alkanut pelkäämään yhä enemmän sikainfluenssan vuoksi. Minulla on noin puolitoista vuotias lapsi, jolla on ollut hengenahdistusta eli on ns. riskiryhmässä sekä ikänsä että hengitysoireiden vuoksi. Olen yrittänyt pitkään ajatella, että sikainfluenssa on lievä ja kyllä me selvitään, jos sellainen sattuu tulemaan meille. Tosin sitä en tiedä, miten me pystyttäisiin hoitamaan lapsi, jos kumpikin vanhemmista olisi sairaana yhtä aikaa, kun meillä ei ole sukulaisia lähellä ja tuskin kukaan ulkopuolinen suostuu tulemaan hoitajaksi sikainfluenssaperheeseen... En edes viime vuonna ottanut influenssarokotusta lapselle, kun en tajunnut, että kausi-influenssakin voi olla vaarallinen pienelle ja vielä enemmän, jos on hengenahdistusoireita. Nyt minusta tuntuu etten pysty "psyykkaamaan" itseäni enää ja ajattelen joka päivä ja vähän väliä tuota sikainfluenssan tuloa, pelottaa siis lapsen puolesta aivan hirveästi. Ollaan oltu tehollakin lapsen hengenahdistuksen vuoksi, joka liittyi nuhaan, silloin olin todella peloissani ja nyt mieleen tulee jatkuvasti tuo aikaisempi kokemus sairaalassa. Olin myös silloin todella yllättynyt, koska mielestäni teho-osaston hygienia ei ollut sitä, mitä sen pitäisi olla, esimerkiksi hoitajat olivat itse flunssaisia ja yskivät eivätkä käyttäneet käsidesiä potilaiden välillä. Pelottaa vielä sekin, että jos sairastuminen sattuisi pahimpaan tautiaikaan ja teho-osastot olisivat täynnä, niin mitäs sitten... Lapsemme on vielä kotihoidossa, mieheni opiskelee ja itse käyn osa-aikatöissä eli ei voida "linnoittautua" kodin lähistöllekään pahimpaan aikaan ellei sitten esimerkiksi yliopistoa suljeta. Uutisissa ainakin oli, että päiväkoteja ja kouluja voidaan sulkea pahimpaan aikaan.
Mutta kysymykseni on siis se, että mitä ajattelet sikainfluenssasta pienen lapsen/vauvan vanhempana? Ja eniten kaipaisin kommentteja niiltä, joita sikainfluenssa ei erityisesti vaivaa eli mitä tälläiset henkilöt ajattelee? Ja olisi kiva, jos voisit kertoa, että onko lapsellasi hengenahdistusoireita/astmaa? Jos itsekin pääsisin tämän pelkoni yli...
Mutta kysymykseni on siis se, että mitä ajattelet sikainfluenssasta pienen lapsen/vauvan vanhempana? Ja eniten kaipaisin kommentteja niiltä, joita sikainfluenssa ei erityisesti vaivaa eli mitä tälläiset henkilöt ajattelee? Ja olisi kiva, jos voisit kertoa, että onko lapsellasi hengenahdistusoireita/astmaa? Jos itsekin pääsisin tämän pelkoni yli...