Miten suhtaudut sikainfluenssaan? Kysymys erityisesti niille, joita se ei oikeastaan vaivaa mitenkään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkään sikainfluenssaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelkään sikainfluenssaa

Vieras
Viime päivinä olen alkanut pelkäämään yhä enemmän sikainfluenssan vuoksi. Minulla on noin puolitoista vuotias lapsi, jolla on ollut hengenahdistusta eli on ns. riskiryhmässä sekä ikänsä että hengitysoireiden vuoksi. Olen yrittänyt pitkään ajatella, että sikainfluenssa on lievä ja kyllä me selvitään, jos sellainen sattuu tulemaan meille. Tosin sitä en tiedä, miten me pystyttäisiin hoitamaan lapsi, jos kumpikin vanhemmista olisi sairaana yhtä aikaa, kun meillä ei ole sukulaisia lähellä ja tuskin kukaan ulkopuolinen suostuu tulemaan hoitajaksi sikainfluenssaperheeseen... En edes viime vuonna ottanut influenssarokotusta lapselle, kun en tajunnut, että kausi-influenssakin voi olla vaarallinen pienelle ja vielä enemmän, jos on hengenahdistusoireita. Nyt minusta tuntuu etten pysty "psyykkaamaan" itseäni enää ja ajattelen joka päivä ja vähän väliä tuota sikainfluenssan tuloa, pelottaa siis lapsen puolesta aivan hirveästi. Ollaan oltu tehollakin lapsen hengenahdistuksen vuoksi, joka liittyi nuhaan, silloin olin todella peloissani ja nyt mieleen tulee jatkuvasti tuo aikaisempi kokemus sairaalassa. Olin myös silloin todella yllättynyt, koska mielestäni teho-osaston hygienia ei ollut sitä, mitä sen pitäisi olla, esimerkiksi hoitajat olivat itse flunssaisia ja yskivät eivätkä käyttäneet käsidesiä potilaiden välillä. Pelottaa vielä sekin, että jos sairastuminen sattuisi pahimpaan tautiaikaan ja teho-osastot olisivat täynnä, niin mitäs sitten... Lapsemme on vielä kotihoidossa, mieheni opiskelee ja itse käyn osa-aikatöissä eli ei voida "linnoittautua" kodin lähistöllekään pahimpaan aikaan ellei sitten esimerkiksi yliopistoa suljeta. Uutisissa ainakin oli, että päiväkoteja ja kouluja voidaan sulkea pahimpaan aikaan.

Mutta kysymykseni on siis se, että mitä ajattelet sikainfluenssasta pienen lapsen/vauvan vanhempana? Ja eniten kaipaisin kommentteja niiltä, joita sikainfluenssa ei erityisesti vaivaa eli mitä tälläiset henkilöt ajattelee? Ja olisi kiva, jos voisit kertoa, että onko lapsellasi hengenahdistusoireita/astmaa? Jos itsekin pääsisin tämän pelkoni yli...

(Toivottavasti annoit palautetta tehon ylihoitajalle, käsidesin käyttämättä jättäminen on iso hoitovirhe.)

Mutta asiaan, en pelkää sikainfluensaa sen enempää kuin muitakaan influenssoja. Eli erittäin vähän. Meillä on 2v lapsi ja pian syntyy toinen. Esikoinen on ollut terve lapsi, tosin kuumekouristuksia on saanut kaksi. Nää nyt on ilmeisesti niitä asioita, mitä tulee vastaan sitten kun on lapsia, ainainen huoli lapsien hyvinvoinnista. Mutta maailmassa on paljon asioita mitkä voivat vahingoittaa, ja tulevatkin tulevaisuudessa vahingoittamaan lasta, vaikka kuinka heitä pyrkisi suojelemaan. Sitä epävarmuutta on vain opittava sietämään.

Itseäni lähinnä pelottaa sellaiset asiat kuten välinpitämätön liikennekulttuuri, hyväksikäyttäjät ja ympäristöstä (esim. ruuasta) saatavat haitalliset aineet.

Laitan nyt kuitenkin omia mietteitä vaikka ap halusinkin nimenomaan pelottomien vastauksia:) Mulla 3,5 vuotias hoidossa oleva lapsi ja olen kyllä huolestunut mitä syksy tuo tullessaan. Päiväkodit ja kouluthan ovat tunnetusti 'pahimpia' pöpöpesäkkeitä. Lapsi on perusterve, vuoden ikäisenä hoitoon mennessään oli jatkuvasti flunssassa mutta sen jälkeen on ollut hyvin terve. Tiedän että lööppeihin napataan aina ne kohahduttavimmat uutiset kuten tän päivänene 6-vuotiaan brittitytön menehtyminen sikainfluenssaan ja että tavalliseen influenssaankin suomessa jokunen ihminen menehtyy vuosittain. Mutta kun ei ole nappia josta saisi itsensä rauhoittumaan. Me ollaan elokuu lomalla, joten syyskuussa sitten kaiketi tarttuu jos tarttuakseen. Onko kukaan muuten tiedustellut rokotteesta neuvola/lääkärikäynneillä. Syyskuussahan on tulossa ilmeisesti rokote tähän....?

Edelliselle vain pikana, että jos (ja varmaan kun) rokote tulee, siitä saa kyllä tiedon ja varmaan kaikki lapset ja vanhukset sen saavat, ehkä kaikki muutkin. Se, onko se tehokas enää siihen virustyyppiin silloin, onkin jo toinen juttu.

Eletään nyt ensin sinne asti, jos ja kun influenssa yltyy pandemiaksi. Nyt ei huoleta, mutta jos tauti lähtee yltymään, niin ollaan sitten kotona. Jos se tarttuu, siihen on lääkkeet. Brittityttö joka tautiin kuoli oli hoidettu väärin eli lääkäri oli diagnosoinut keuhkoputkentulehdukseksi (?) eikä saanut oikeaa hoitoa.

Se mietityttää että kun syksyä kohden kaikki muutkin flunssapöpöt lähtee liikkeelle, niin mistä sitten tunnistaa onko influenssaa vai ei. Tuskin ihan joka kuumetta ja flunssaa testataan? Ja itsellä vielä pieni vauva joka tietenkään ei osaa oireita kertoa niin mistä tietää että kerkiää ajoissa saada lääkkeet jos olisikin sitä tautia? Uutisten 6-v tyttö oli mennyt lääkäriin kurkkukivun takia, eikä ilmeisesti siis kovin kipeä sitten muuten ollut kun lääkärikään ei tutkinut sen enempää ja siitä 48 tuntia ja lapsi oli kuollut! Ihan hirveää ja kyllä kovasti pelottaa mua. Voi kun osais olla stressaamatta liikaa, mutta...

Asun taalla "pahuuden pesassa", Nykissa ja olen pienen lapsen aiti. Kylla ajoittain huolettaa. Ja pyrin ehkapa jopa hiukan valttelemaan paljon kansoitettuja paikkoja, pesen enemman kasia, kyttaan tiukemmalla silmalla lapseni rohaa, yritan katsoa etta syomme terveellisesti (paljon kalaa, kasviksia ja marjoja), pyrin valttamaan mm. metron kaiteiden hiplausta etc. Muutaman yon unettomana hetkena olen asiaa murehtinut. Mutta kylla taalla toistaiseksi on selvitty. Olen kerran vienyt laakariinkin asti lapseni jolloin laakari totesi, etta kaikki ok.

Mieheni sanoi minulle, kun olin jostain joskus raskaana ollessani huolissani, etta odotapa kun lapsi syntyy: Aina tulet olemaan jostain huolissasi. Ja nain se kylla on aina nakee ymparillaan uhkia, joita sitten yritan pitaaa poissa mielesta. Turha on murehtia kaikkia maailman murheita, kun niita murheita siunaantuu ihan itselleenkin ajoittain.

Onko tietoa onko pahempi vauvalle? Luulisin niin.

Ystäväperhe on Yhdysvalloissa parhaillaan pari viikkoa, tulevat pian takaisin. Lähettivät juuri viestin mitä kaikkea kivaa tuovat meille tuliaisiksi. Ajattelin sanoa ihan suoraan, että pysykääs poissa pari viikkoa että on varma ettette ole flunssassa. Vai onko tuo jo hysteeristä? Olisko parempi saada flunssa nyt kun luultavasti kyseessä on lievempi muoto kuin seuraavassa aallossa? Näin ymmärsin uutisista. Mielipiteitä?

en kyllä itekkään haluis jenkkilästä vieraita heti reissun jälkeen! Siihen toiseen aaltoon mennessä on varmaankin jo saatu rokote, mutta se onkin sitte jo eri asia onko virus jo jotenkin muuntunut ja tehoaako rokote enää siihen?

En varsinaisesti pelkää, koska kyllähän niitä influenssaviruksia on ihan joka ikinen talvikausi liikkeellä. Sen verran tuli sairasteltua esikoisen kanssa, jonka ihan tavalliset päiväkodista saadut flunssat äityivät jatkuvaksi, keskeytymättömäksi sairasteluksi ja johtivat sitten heikkokuntoisen lapseni vähäoireiseen, kuumeettomaan keuhkokuumeeseen, jonka diagnosointi kesti todella kauan. Siksi en halua matkustaa pienten lasten kanssa ulkomaille, en halua matkustaa lentokoneessa, vältän ruuhkaisia paikkoja jos mahdollista, pesemme aina kädet kotiin tultaessa ja ennen ruokailua sekä ruokailun jälkeen. Olemme myös vältelleet sairaisiin perheisiin vierailua ja samoin jos meillä sairastetaan, niin ollaan ilmoitettu, että otamme vieraat vastaan omalla riskillä. Näillä neuvoilla esikoisen vuoden kestänyt sairastelukierre saatiin poikki ja me aikuisetkin olemme sairastelleet normaalia vähemmän.

Lääketehtaat vaan rahastaa, ilman terveydellisiä vaikutuksia ihmisille eli rahat veks

http://areena.yle.fi/ohjelma/78ac04ca6b92a24e1caacc57203de6ea

Alkaa 9 minuutin kohdalla.

Ei varsinaisesti pelota. Kuitenkin toki mietityttää ja olen hiukan ajatellut miten toimitaan sitten jos siitä ihan isompi epidemia Suomessa tulee. Mieheni on astmaatikko ja hänelle on ilmeisesti vaarallinen. Lapset eivät sairasta astmaa, mutta nuorempi on vasta 7kk, joten hänen kanssaan tulee olla tarkkana.
Jos se alkaa kovasti levitä, meinaan pitää lapset pois esim suurista kauppakeskuksista ja huolehtia extra hyvin käsien desinfioinnista. Samoin tuon vanhemman käsienpesuun kiinnitän huomiota. Juttelin asiasta terveysalan ammattilaisen kanssa ja hän oli sitä mieltä, että vauvat eivät saa niin herkästi influenssaa välttämättä koska eivät vielä availe kauppojen ovia ja ole siten kosketuksissa tuhansiin bakteereihin. Mutta tuo 6v jo roikkuu joka kaiteessa ja tolpassa, joten desinfiointia vaan...
Eli rauhallisesti meinaan torjua possupöpöt meidä perheestä ;-). Ei ole ovi niille auki. AP tsemppiä koko perheelle, ja jos mietityttää niin käy vaikka neuvolassa juttelemassa.

Muakin pelottaa toi sikainfluenssa. Mutta asia taitaa olla niin, että tuo "1/3 suomalaisista sairastuu" on oikeastaan "worst-case scenario" eli ei välttämättä toteudu. Itse yritän ajatella, että jos pahin ennustus toteutuu, niin kuitenkin kaksi kolmasosaa suomalaisista EI sairastu! :)
Lisäksi influenssa ei tartu ilmateitse joten on vallan mahdollista välttyä siltä, kunhan vaan muistaa pestä käsiä koko ajan.

Sikainfluenssa ei ole riskiryhmille (alle 3-vuotiaat, raskaanaolevat jne) yhtään sen "vaarallisempi" kuin tavalliset kausi-influenssatkaan. Ja yllättävän harva rokottaa lastaan syksyisin noihinkaan, vaikka ilmaiseksi saisi. Sikainfluenssa vaan nyt sattuu olemaan uusi influenssa, mitä väestössä ei ole aiemmin pyörinyt, joten valtaosa sen sairastaa. Siksi näitä varotoimenpiteitä (jotka mielestäni ampuvat jo paikoin yli) harrastetaan, koska ihmisillä ei ole vastustuskykyä uuteen flunssaan, niin monet sairastuvat. Kausi-influenssat kun aina muistuttavat edes osin edellisvuosien tautia joten näihin ristisuojaa on jonkin verran. Mutta lähinnä syy on "yhteiskunnan lamautuminen", jos esim 2/3 bussikuskeista on saikulla yhtäaikaa, ei siksi että tauti olisi tappava ja vaarallinen!

Ja THL:n suositus on ollut jo pitkään ettei käsidesejä käytettäisi lainkaan. Pelkkä saippua riittää! Koska tästä on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska virus saattaa muuntua resistentiksi desinfiointiaineille, jos niitä ylenmäärin käytetään.

Meidän perheessä on tällä hetkellä 3 ns. riskiryhmässä olevaa. Minä raskaana, nuorin alle 3 vee ja esikoinen astmaatikko. Nuorimmaiselle jo määrättiin Tamiflu kuuri kun ulkomaanmatkan jälkeen nousi kuume. Ei ollut possunuhaa ja lääkkeestäkin tuli niin kauheet sivuvaikutukset, että lopetin kuurin kesken.
Tuo niinkin yksinkertainen juttu kuin käsienpesu on kaiken A ja O tässäkin.
Ja käsidesiä ei meillä käytetä, koska juuri niinkuin edellinen sanoi, se tekee viruksesta vain "vahvemman".
Koulussa kuulemma pestään käsiä saippualla joka välissä ja meillä myös kotona pestään käsiä ahkerasti.
Auttoi tai ei, mutta meillä on jo parin vuoden ajan käytetty säännöllisesti eli päivittäin gefilus tai muita maitohappobakteerivalmisteita ja ainakaan yhtään vatsatautia ei olla sairastettu tänä aikana. Perus nuhakuume tulee vissiin joka vuosi.

En todellakaan panikoi tämän asian vuoksi, koska jo tavallinen influenssa tappaa vuosittain enemmän ihmisiä.

Moikka, meillä lapsi 1,5vee (ei hengenahdistus juttuja kylläkään) ja minä raskaana eli riskiryhmään kai kuuluttais. Ollaan kuitenkin kaikki perusterveitä ja olen ymmärtänyt sikainfluenssan olevan "vain" yksi muiden influenssojen joukossa joten en sitä mitenkään pelkään. En myöskään aio rokottaa sitä vastaan koska kuten aiemmin joku mainitsi se saattaa olla tehoton jo siinä vaiheessa ja muutenkin olen ymmärtänyt että sitä ei paljoa ole vielä testattu ja entäs jos/kun siitä saa kammottavat oireet.

Mä oon samaa mieltä osan kanssa eli turha hössötys pois ja normaali järki ja käsisaippua käyttöön. Hössöttämisellä saa aivan varmasti jonkin taudin jos ei muuta niin luulotaudin ;)

Ja valtaosa Suomessakin sikainfluenssaan sairastuneista on sairastanut paljon lievemmän taudin, kuin mitä normaali kausi-influenssa on joka vuosi! En pysty käsittään tätä järjetöntä meuhkaamista. Flunssa siinä missä muutkin. Ja nuo "riskit" riskiryhmille on samat kuin joka vuotisessa influenssassa ja jos tauti näyttää olevan paljon lievempi, niin en nyt panikoisi vaikka alle 3v lapsi siihen sairastuisi. Tosiaan on useassakin lähteessä uutisoitu, että Tamiflu ei pienillä lapsilla edes auta ja lääkkeellä on melko rajut sivuvaikutukset. Lisäksi lääke lyhentää oireilua ehkä 1-2vrk, eli onko sitten tarpeellista napostella vaan varmuuden vuoksi, kysyn minä? :)

Kannattaa huomata, että tavallinen flunssa ja tavallinen (kausi-)influenssa ovat kaksi eri asiaa. Tavallinen kausi-influenssakin - tai nimenomaan kai mahdolliset jälkitaudit - voi olla pienelle lapselle todella vaarallinen, mutta ne (toisin kuin ns. sikainfluenssa) tarttuvat yleensä vanhoihin ja vastustuskyvyltään heikkoihin ihmisiin. Vauva saa äidiltään odotusaikana ja imetyksen aikana vasta-aineita niitä sairauksia vastaan, joita äiti on sairastanut. Sen sijaan sikainfluenssaa tai sen läheisiä "sukulaisia" ei kukaan hedelmällisessä iässä oleva ole sairastanut eikä lapsillakaan ole näin ollen vastustuskykyä tätä vastaan samalla tavalla kuin normaali-influenssia.

Siinä ero, jonka vuoksi minusta varautuminen ja tietynlainen normaalia suurempi varovaisuus on kyllä omasta mielestäni tarpeen. Hysteriaan en kuitenkaan näe syytä. Kaikki sairastuneet eivät sairastu vakavasti ja vakavia komplikaatioita voinee aika hyvin ehkäistä, kun pitää hyvää huolta hygieniasta, lepää kunnolla, jos sairaus iskee, ja hakeutuu ajoissa hoitoon, jos kuuluu riskiryhmään tai jos tulee vakavan komplikaation oireita.

""""Tuohon D-vitamiinitasojen kesän tasolla pitämiseen on pakko kommentoida, että suomalaisten loppukesän keskiarvo on ollut noin 65 nmol/l tasoa, eli kovin kaukana oletetusti influenssan kannalta ihanteellisesta tasosta 125 nmol/l. Samoin 125 µg:n eli 5000 IU:n päivittäinen nauttiminen ei nosta kaikilla kalsidiolitasoja yli 125 nmol/l ja monilla tähän voi mennä jopa vuosi:

Eli uusimmassa (Vieth et al. 2009) 125 µg:n tutkimuksessa 92% koehenkilöistä ylitti tason 74 nmol/l. Toki vanhuksilla D-vitamiinin imeytyminen on jonkin verran heikompaa, mutta hieman nuoremmilla tehdyt tutkimukset ovat olleet samansuuntaisia. Yhdysvalloissa terveillä aikuisilla noin 95% on saatu tasoille > 70 nmol/l, kun annos on ollut - lähtötasosta riippuen - noin 95 - 115 µg päivässä. Edellinen suositus pätee niille joiden lähtötasot ovat > 50 nmol/l ja jälkimmäinen niille joiden lähtötasot ovat < 50 nmol/l.

Eli 115 µg päivässä olisi tämän mukaan todennäköisesti sopiva annos reilulle 50:lle prosentille kun katsotaan vuoden keskiarvotasoja.

Myös tunnetut elimistön D-vitamiinin kulutukseen vaikuttavat tekijät kuten runsas vehnätuotteiden nauttiminen, painoindeksi ja krooniset sairaudet ja esimerkiksi epilepsia- ja kortikosteroidilääkitys voivat lisätä oraalisen D-vitamiinin suhteellista tarvetta.

Itse olen ollut "immuuni" flunssaviruksille jatkuvasta altistuksesta huolimatta jo lähes vuoden ajan hyvin todennäköisesti reippaan D-vitamiinilisän ansiosta, vaikka käytän samalla immuunivastetta heikentävää solunsalpaajalääkitystä.""""

Tuo Vieth ja Allan ovat maailman johtavia D-vitamiinin tutkijoita.

Kopio on täältä:

A(H1N1)-influenssa ja D-vitamiini

http://terveesti.blogs.fi/2009/08/07/a-h1n1-influenssa-ja-d-vitamiini-6674231/

Yhteistyössä