Miten sitä uskaltaa talon ostaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma talo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oma talo?

Vieras
Sukulainen on myymässä taloa. Kuntotarkastuksessa ei paljon huomautettavaa löytynyt, mutta sukulaisen omien sanojen mukaan talossa piilee parikin "ylläriä", joista ei kuulemma aijo sanoa. Hirvittää mahdollisen ostajan puolesta. Työpaikalta tiedän kaksi ihmistä, jotka ovat ostaneet hometalot. Toisen sukulaisen etsiessä taloa tuli häneen mukaansa vastaan ties millaisia ratkaisuja, jotka tietävät ongelmia (hänellä oli isä rakennusalan ammattilainen, joten oli hyvä apu mukana ostamassa). Kotisiivouksia tehdessä olen itsekin törmännyt tosi usein uudehkojen talojen kohdalla siihen, että on rakennettu komeannäköisesti, mutta huonosti.

Tässä herää ajatus, että miten helvetissä sitä uskaltaa talon joskus ostaa? Ei meillä riitä miehen kanssa tietotaito omaakaan rakentaa, saati valvoa, että joku muu sen asianmukaisesti rakentaa. Kynnys ostaa oma talo nousee ja nousee koko ajan.

Sukulainen on myymässä taloa. Kuntotarkastuksessa ei paljon huomautettavaa löytynyt, mutta sukulaisen omien sanojen mukaan talossa piilee parikin "ylläriä", joista ei kuulemma aijo sanoa. Hirvittää mahdollisen ostajan puolesta. Työpaikalta tiedän kaksi ihmistä, jotka ovat ostaneet hometalot. Toisen sukulaisen etsiessä taloa tuli häneen mukaansa vastaan ties millaisia ratkaisuja, jotka tietävät ongelmia (hänellä oli isä rakennusalan ammattilainen, joten oli hyvä apu mukana ostamassa). Kotisiivouksia tehdessä olen itsekin törmännyt tosi usein uudehkojen talojen kohdalla siihen, että on rakennettu komeannäköisesti, mutta huonosti.

Tässä herää ajatus, että miten helvetissä sitä uskaltaa talon joskus ostaa? Ei meillä riitä miehen kanssa tietotaito omaakaan rakentaa, saati valvoa, että joku muu sen asianmukaisesti rakentaa. Kynnys ostaa oma talo nousee ja nousee koko ajan.

Tämä homevauhkoaminen on aika hurjaa nykyään. Menkää vaikka Englantiin katsomaan taloja, niin näette homeisia taloja. Ja kuitenkin niissä on asuttu jopa vuosisatoja ihan tyytyväisinä. Suomalainen mittapuu on vain jotenkin vinksahtanut, eikä tajuta, että homeitiöitä on aina ilmassa. "Hometaloksi" saatetaan tuomita jos kylppärin silikoneissä on muutama homepilkku. Tai ulkoverhoilussa syyssateiden jälkeen. Suomalaisten altistukset alkavat olemaan vain huonolla tolalla, niin heti ollaan sairaina.

Alkuperäinen kirjoittaja Iso osa turhaa meteliä.;22594372:
Tämä homevauhkoaminen on aika hurjaa nykyään. Menkää vaikka Englantiin katsomaan taloja, niin näette homeisia taloja. Ja kuitenkin niissä on asuttu jopa vuosisatoja ihan tyytyväisinä. Suomalainen mittapuu on vain jotenkin vinksahtanut, eikä tajuta, että homeitiöitä on aina ilmassa. "Hometaloksi" saatetaan tuomita jos kylppärin silikoneissä on muutama homepilkku. Tai ulkoverhoilussa syyssateiden jälkeen. Suomalaisten altistukset alkavat olemaan vain huonolla tolalla, niin heti ollaan sairaina.

Ne englantilaiset talot ei varmaan lahoa käsiin, kun ovat kiveä. Ei innosta ajatus ostaa puutaloa, jonka joku home "syö". Eikä innosta sekään, että sitä hometta sitten onkin ihan kunnolla ja vielä sellaista lajia, joka on vaarallista oikeasti. Ihan sama, miten muut asuvat muualla. Minä en halua pelätä, että asuinympäristöni on vaarallinen.

Eikös tuollaisesta tietojen ja asioiden pimittämisestä voi seurata jotain sakkoja?? Aika ikävää myyjän osalta.

En tiedä. Ainakin sukulainen uskoo, että kun kuntotarkastuksessa ei mitään löytynyt, niin hänellä on puhtaat paperit. Jotain lahoja siinä talossa kuulemma on ja joku remontti on 80-luvulla tehty vähän epämääräisesti. Sitähän en tiedä, että ovatko nämä isoja vikoja ja onko niistä seurannut mitään pahempaa.

[QUOTE="vieras";22594403]Ne englantilaiset talot ei varmaan lahoa käsiin, kun ovat kiveä. Ei innosta ajatus ostaa puutaloa, jonka joku home "syö". Eikä innosta sekään, että sitä hometta sitten onkin ihan kunnolla ja vielä sellaista lajia, joka on vaarallista oikeasti. Ihan sama, miten muut asuvat muualla. Minä en halua pelätä, että asuinympäristöni on vaarallinen.[/QUOTE]

Kun menet keväällä lumien sulettua tai syksyllä metsään, saat enemmän altistusta kuin asunnoissa, Kaikkihan mätänee bakteerien ja homeiden tehdessä työtään. Eikä kaikki brittien rakennukset ole kiveä tms. Ja aika harvoin hometaloissakaan runko on mätänemässä...

Vauhkoaminen? Mä olen itse korjannut kalliisti ostamaani hometaloa ja samoin tuttavat ja tiedän muitakin tapauksia. Nyt olen pahasti homeallerginen ja siitä on nauru kaukana! Meidän mittauksissa tuo itiöiden määrä oli hyvin pieni mutta riittävä siihen että sairastuin.

Näistä asioista puhutaan liiankin vähän. Ihmiset ravaavat lääkärissä outojen oireiden takia vaikka talo on sairas. Mä tunnistan hometalossa asuvat nykyään hajun perusteella, esim. kaupassa. Samoin näytöissä tiedän jo eteisessä milloin taloa ei kannata edes harkita. Mäitä vikojen piilottelijoita on!

Sun on pakko olla kiinteistönvälittäjä! :)

kyllä oikeasti homeinen talo saa aikaan terveyshaittoja! ei mikään leikin asia.

ja valitettavaa, mutta nykyään rakennetaan taloja niin että niissä ilmenee ongelmia jo muutaman vuoden päästä..

juu, eli kova luotto asunto ostamisessa ;)

[QUOTE="vieras AP";22594420]En tiedä. Ainakin sukulainen uskoo, että kun kuntotarkastuksessa ei mitään löytynyt, niin hänellä on puhtaat paperit. Jotain lahoja siinä talossa kuulemma on ja joku remontti on 80-luvulla tehty vähän epämääräisesti. Sitähän en tiedä, että ovatko nämä isoja vikoja ja onko niistä seurannut mitään pahempaa.[/QUOTE]

Kerropa sille sukulaisellesi, että tulee kallis salailu kun asia tulee ilmi. Se nimittäin maksaa remontin uudelle omistajalle.

[QUOTE="tööt";22594472]Kerropa sille sukulaisellesi, että tulee kallis salailu kun asia tulee ilmi. Se nimittäin maksaa remontin uudelle omistajalle.[/QUOTE]

Näin voi käydä. Voi toisaalta käydä niinkin, että ei tarvitse maksaa. Ostajalle voi pahimmassa tapauksessa tulla maksettavaksi niin se talo kuin vastapuolen oikeudenkäyntikulutkin. Tämäkin seikka pelottaa talon ostamisessa: mitään yksiselitteistä takuuta ei ole.

[QUOTE="vieras AP";22594420]En tiedä. Ainakin sukulainen uskoo, että kun kuntotarkastuksessa ei mitään löytynyt, niin hänellä on puhtaat paperit. Jotain lahoja siinä talossa kuulemma on ja joku remontti on 80-luvulla tehty vähän epämääräisesti. Sitähän en tiedä, että ovatko nämä isoja vikoja ja onko niistä seurannut mitään pahempaa.[/QUOTE]

:) Sukulainen on väärässä. Siellä papereissa lukee että kuntotarkastuksen tehnyt ei takaa etteikö talossa olisi ongelmia. Sanoohan sen jo järkikin. Kuntotarkastaja kävelee pintamittarinkanssa asunnon läpi ja lähettää laskun. :D
Ei tavallisessa tarkastuksessa porailla reikiä seiniin ja lattiaan. Meidän tapauksessa vasta toinen tarkastaja löysi kosteutta ja ongelmakohdan. Myyjä on vastuussa AINA.
Nuo kuntotarkastukset on silmänlumetta.

[QUOTE="vieras";22594508]:) Sukulainen on väärässä. Siellä papereissa lukee että kuntotarkastuksen tehnyt ei takaa etteikö talossa olisi ongelmia. Sanoohan sen jo järkikin. Kuntotarkastaja kävelee pintamittarinkanssa asunnon läpi ja lähettää laskun. :D
Ei tavallisessa tarkastuksessa porailla reikiä seiniin ja lattiaan. Meidän tapauksessa vasta toinen tarkastaja löysi kosteutta ja ongelmakohdan. Myyjä on vastuussa AINA.
Nuo kuntotarkastukset on silmänlumetta.[/QUOTE]

Miten se sitten on mahdollista, että työkaveri on kohta viisi vuotta vääntänyt oikeudessa kiistaa ostamastaan hometalosta? Ehti asua siinä pari vuotta, eli ongelmat olivat jo olemassa. Tälläisten tapausten takia sitä hivenen minuakin pelottaa.

On tässä tietysti paljon liikaakin vauhkoamista. Ei kaikki home ole myrkyllistä. Eikä myrkyllinenkään home aina aiheuta oireita tai eritä kaikissa olosuhteissa myrkkyä. Ja ehkä suomalaiset on vielä erityisen allergiaherkkää kansaa.

Ja ihan totta on että hometta on joka paikassa. Ihan joka paikassa.

Mutta on todella paska homma jos sairastuu hometalosta. Se voi pilata loppuelämän. Vaikka talo ei olisi edes oma vaan vaikka työpaikka.

Itse olen asunut ulkomailla talossa jonka kylppärissä kasvoi sieniä. Siis lakillisia sieniä, sellaisia 5-10 sentin korkuisia.

Ja vaikka olen (home)allergikko niin mitään oireita en siitä talosta saanut.

[QUOTE="vieras";22594432]Vauhkoaminen? Mä olen itse korjannut kalliisti ostamaani hometaloa ja samoin tuttavat ja tiedän muitakin tapauksia. Nyt olen pahasti homeallerginen ja siitä on nauru kaukana! Meidän mittauksissa tuo itiöiden määrä oli hyvin pieni mutta riittävä siihen että sairastuin.

Näistä asioista puhutaan liiankin vähän. Ihmiset ravaavat lääkärissä outojen oireiden takia vaikka talo on sairas. Mä tunnistan hometalossa asuvat nykyään hajun perusteella, esim. kaupassa. Samoin näytöissä tiedän jo eteisessä milloin taloa ei kannata edes harkita. Mäitä vikojen piilottelijoita on!

Sun on pakko olla kiinteistönvälittäjä! :)[/QUOTE]
Ihmiset eivät osaa elää pientaloissa. Vedellä lutrataan eikä kuivumisesta pidetä huolta. Homehan kasvaa vaikka lasilevyllä, kunhan sille annetaan sopivat olosuhteet. Onhan selvää, että taloihin tulee kosteutta, kun ilmanvaihdosta ei pidetä huolta ja monta kertaa päivässä käydään suihkussa. Lisäksi kuivataan vaatteita sisällä, niin kyllähän sitä etenkin syksyllä kertyy kostetutta rakenteisiin. Itiöitähän ilmassa on aina ja joka paikassa. Ei se sitten muuta vaadikaan. Osa on varmasti virheellisistä rakenteista johtuvaa, mutta iso osa on elintavoista kiinni. Sitten ei kestetä mitään altistuksia, vaan heti on sairaudet vaivana. Ei enää kaavita itse keitetyn hillopurkin päältä hometta pois ja syödä, vaan ostetaan teollista paskaa säilöntäaineineen. Ei pääse kehittymään minkäänlaista toleranssia mihinkään.

Joo, en minäkään uskaltaisi ostaa toisten vanhaa.
Siksi me rakennutimme itse, ja valvoimme että tehty kunnolla. (mies on joutunut isälleen tehdä niin paljon työtä nuorena, joten ymmärtää kyllä rakentamisesta, isänsä on vaatinut lapsiltaan aina kesälomat työntekoa lapsuudentalonsa parissa ym töiden parissa.)

Sijoitimme paljon rahaa perustuksiin, ja rakenteisiin, ne tehtiin kunnolla. Muuten talo on pieni ja sisustusratkaisut halpoja. seiniin ehtii laittaa kallista pintaa, jos ja kun rahaa joskus on.

Näistä asioista ei yhtään vouhoteta liikaa. Monet ihmettelevät vuosien ja vuosien flunssa- ym kierteitä ilman, että oma talo tutkitaan homeesta. En tiedä kieltävätkö he mahdollisuuden mielestään vai eikö mahdollisuus tule edes mieleen. Surkeeta kattoo kun lapsiperheet ostavat vanhoja taloja ja lapset (ja myös aikuiset) sairastelevat ihan koko ajan. Kyllä lapsilla tauteja on, mutta yleensä syy löytyy jostain, jos ollaan _koko ajan_ kipeinä ja home + sisäilman laatu yleensä kannattaisi tutkia.

En toki väitä, että tämä on vain vanhojen talojen ongelma, mutta lähinnä niiden. Rakentaminen on vain ollut hyvin erilaista vaikka 30 vuotta sitten verrattuna nykyiseen. Esim maasta nouseva kosteus pääsee usein näissä taloissa nousemaan rakenteisiin ja sokkeliin, koska ei silloin laitettu routaeristeitä sokkeliin eikä rakennettu taloa tarpeeksi "korkealle" kosteasta maasta (toisin kuin nykyään). Talo makaa käytännössä kosteassa maassa veden päällä.

[QUOTE="vieras";22594486]Näin voi käydä. Voi toisaalta käydä niinkin, että ei tarvitse maksaa. Ostajalle voi pahimmassa tapauksessa tulla maksettavaksi niin se talo kuin vastapuolen oikeudenkäyntikulutkin. Tämäkin seikka pelottaa talon ostamisessa: mitään yksiselitteistä takuuta ei ole.[/QUOTE]

Höpöhöpö, laki on ostajan puolella.

[QUOTE="tööt";22594666]Höpöhöpö, laki on ostajan puolella.[/QUOTE]

No miksi näistä hometalokaupoista sitten tarvitsee käydä oikeutta?

Kenenkäs kirjailijan kohtalosta luinkaan Avusta joku aika sitten... Olikohan Päivä Alasalmi? Oli talon ostanut, jossa oli edellinen asukas käyttänyt vaneria remontointiin paikoissa, joihin se ei olisi kuulunut ja tukkinut mm. jotain ilmanvaihtoaukkoja. Talo jouduttiin purkamaan, myyjä korvasi jonkin naurettavan summan ja kirjailija maksaa edelleen talolainaa.

[QUOTE="vieras";22594698]No miksi näistä hometalokaupoista sitten tarvitsee käydä oikeutta?

Kenenkäs kirjailijan kohtalosta luinkaan Avusta joku aika sitten... Olikohan Päivä Alasalmi? Oli talon ostanut, jossa oli edellinen asukas käyttänyt vaneria remontointiin paikoissa, joihin se ei olisi kuulunut ja tukkinut mm. jotain ilmanvaihtoaukkoja. Talo jouduttiin purkamaan, myyjä korvasi jonkin naurettavan summan ja kirjailija maksaa edelleen talolainaa.[/QUOTE]

Eikun tutustumaan Suomen lain maakaaren lukuun 1, pykälä §17

[QUOTE="tööt";22594666]Höpöhöpö, laki on ostajan puolella.[/QUOTE]

Käytännössä kyllä myyjät yleensä pääsevät pälkähästä ja vaikka ostaja voittaisikin jutun, saa hän esim ihan naurettavat hyvitykset talon kauppasummasta. Eli käteen jää paska talo ja paljon velkaa joka tapauksessa.

[QUOTE="tööt";22594713]Eikun tutustumaan Suomen lain maakaaren lukuun 1, pykälä §17[/QUOTE]

Laki on miten se luetaan?

Jos siis omistaja tekee tyhmyyksissään typeriä remonttiratkaisuja, joiden seuraukset ovat fataalit, ei hänellä ole mitään vastuuta? Eli siis jos tukin vaikka muutaman ilmanottoaukon, koska en tiedä sen olevan haitallista, niin se ei haittaa?

Edelleenkään en saa vastausta siihen, että miksi sitä oikeutta käydään, jos talo selkeästi on ihan paska.

Ostimme miehen pomon talon puolitoista vuotta sitten.Olimme itse mukana kuntotarkastuksessa eikä tarkastuksessa löytynyt moitittavaa emmekä ole tähän päivään mennessä löytäneet mitään moitittavaa tästä talosta.Sillä uskaltauduimme ostamaan talon koska tiesimme että tämä pomo on todella tarkka ja huolellinen tietyistä asioista ja oma koti kuuluu hänellä niihin asiohin joista todella huolehditaan.
Kenen tahansa entistä taloa en ostaisi ja kuntokartoituksessa kannattaa ehdottomasti olla itse mukana ja valita kartoittajaksi täysin puolueeton ihminen.
Kyllä sitä talon uskaltaa ostaa koska myyjän vastuu taitaa kestää 5 vuotta ostohetkestä eteenpäin eli laki on aina ostajan puolella :)

[QUOTE="vieras";22594742]myyjän vastuu on 5 vuotta...![/QUOTE]

Vaikka näin on, niin korvaukset ovat olleet ihan naurettavia jutuissa, joissa ostaja on "voittanut".

Eikä siinä mitään, jos hinnassa otetaan huomioon viat ja kunto ihan reilusti ja avoimesti. Mutta kun usein hinta on alueen neliöhinna pohjalta laskettu ja sitten vasta jonkin ajan jälkeen paljastuu totuus. Sitten saa rupuiset korvaukset, jotka eivät riitä edes korjaamiseen, vaan ovat lähinnä huono vitsi. Pahimmassa tapauksessa talo julistetaan asumiskelvottomaksi eikä silti saa purattua kauppaa ja kaikkia rahoja takaisin. Vain osan. Siinä sitten jää paska käteen.

Joo ei kaikki homeet eritä niitä myrkyllisiä toksiineja ilmaan mistä ihmiset sairastuu. Mutta sitten kun niitä toksiineja on ja sairastuu niin siinä on terveys mennyttä.

Ja kyllä ihan nykypäivänäkin rakennetaan jopa kerrostaloja jotka on muutamassa vuodessa homeessa. Vai onko teistä ihan ok että ne myrskyssä vähän kärsineet ja reilusti kastuneet villat jätetään sinne rakenteiden väliin muhimaan kun uusiakaan ei vaivauduta laittamaan? Sitten ihmetellään miksi talot on huonossa kunnossa.

On myös vuokrafirmoja joille on yks hailee onko asunnossa hometta, vähätellään kosteusvaurioita, muuttakoot asukas pois jos ei kelpaa, uusia kun on koko ajan tulossa lisää.

Meillä ei varmastikaan koskaan tule, onneksi, olemaan varaa omaan. Vuokralla ollaan mielummin. Pääsee ainakin muuttamaan pois jos jotain ongelmia tulee. Minä olen jo homeallergikko. Ja monissa asunnoissa tietää jo kun astuu sisälle ettei siellä voi kauaa olla ilman että saa oireet. Itse sairastuin alunperin huonosti rempatussa homekoulussa. Uusintaremppa kohta sen jälkeen kun lääkäreiden vaatimuksesta mut oli siirretty toiselle paikkakunnalle kouluun, löytyi remontissa ohitettuja, ihan alkuperäisiä rakennusaikaisia lahonneita tukilaudoituksia, jotka olisi pitänyt poistaa jo silloin 30v aikaisemmin ja viimeistään siinä homekouluremontissa.

Yhteistyössä