Miten sitä ruskeaa kastiketta oikeen tehdään?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tekijä

Vieras
Oon kokeillu jokaista eri tyyliä, tapaa ja materiaalia, mutta ei!

Oon kokeillu suurustamalla sekä jauhoja ruskistamalla. Oon kokeillu eri merkkisiä jauhoja, sekä puolikarkeaa, karkeaa että hienoa. Oon kokeillu voita, margariinia ja öljyä, erejä merkkejä, mutta ei. Oon kokeillu lisätä joskus kuumaa, joskus haaleaa ja joskus kylmää vettä, mutta ei. Oon kokeillu tehdä sitä matalalla lämpötilalla, korkealla ja siltä väliltä, mutta ei sittenkään! Oon kokeillu ainakin neljällä eri hellalla, ottaen vettä vähintään neljästä eri hanasta, mutta ei siltikään! Oon kokeillu kastikkeen valmistusta sekä paistinpannulla, kasarilla että kattilalla, sekä teflonisella että teräksisellä, mutta en onnistu! Oon kokeillu puulastaa, vispilää, kauhaa... Mutta tuloksetta. Oon kokeillu tehdä kastiketta nopeasti, hitaasti ja erittäin hitaasti hauduttaen, mutta ei. Ei koskaan tuu sopivaa!!

Aina se on könttistä, niinku riisin palasia söis. Koskaan ei tuu hyvän väristä ja kaikkein kamalinta on se, että maku ei tosiaankaan hivele makuhermoja, vaikka kuinka mausteita lisäilisi! Miten muut osaa tehdä kastikkeen?

Oon kokeillu myös kaupan valmista ruskeaa kastiketta, mutta se ei maistunut miltään ja oli jopa pahaa. Liekköhän sitten tekijässä vika, kun kaikki muut ja erilaiset keinot on kokeiltu... Tekijä vain on aina sama...

No mie tehen näin ja aina onnistuu:

sulata voi paistinpannulla
- lisää jauhot pannulle, älä laita liikaa jauhoja, muuten tulee kokkareista, seos saa olla juoksevaa silti ei paksua
- ruskista ihan ruskeaksi kokoajan liikuttamalla seosta
- kun seos on ruskistettu lisää vesi samalla kokoajan sekoittaen
- kun kastike alkaa kuplia taas voit lisätä mausteet
itse laitan lihaliemikuution tai pelkkää suolaa ja pippuria sitten mahd. lihat tai muut lisukkeet
- anna kiehua hiljaisella lämmöllä

Minä sulatan voin teflonpannulla tai -kattilassa ja lisään vehnäjauhoja. Voita saa olla aika reilusti, että jauhot turpoavat kunnolla. Sitten ruskistan ja lisään joukkoon kylmää vettä. Sekoita kunnolla ja anna kiehua. Lisää lihaliemikuutio ja halutessa ruokakermaa. Sitten mausteita, minä laitan sipulijauhetta ja maustepippuria. Tarvittaessa suolaa. Hyvää on tullut jo 15 vuotta, vaikkakaan ei niin terveellistä...

Alkuperäinen kirjoittaja www:
No mie tehen näin ja aina onnistuu:

sulata voi paistinpannulla
- lisää jauhot pannulle, älä laita liikaa jauhoja, muuten tulee kokkareista, seos saa olla juoksevaa silti ei paksua
- ruskista ihan ruskeaksi kokoajan liikuttamalla seosta
- kun seos on ruskistettu lisää vesi samalla kokoajan sekoittaen
- kun kastike alkaa kuplia taas voit lisätä mausteet
itse laitan lihaliemikuution tai pelkkää suolaa ja pippuria sitten mahd. lihat tai muut lisukkeet
- anna kiehua hiljaisella lämmöllä

Tohon lisäisin että kannattaa sekoittaa vispilällä kun lisää veden

aika hyvin olikin jo ohjeet tulleet. Itse kannatan myös tuota että ei laita liikaa jauhoja vaan jättää voi-jauho seoksen vähän juoksevaksi. Ja vispilällä sekoittaminen on aika ehdoton juttu kun lisää veden (itse käytän kuumaa vettä).
Ja hauduttaa kastiketta, mitä pidempään sitä parempi ja uskokaa tai älkää mutta lisätkää pieni ripaus SOKERIA samalla kun laitatte mausteet...

Oon kokeillu just tasan noilla ohjeilla, mitä ootte laittanu, mutta EI SE ONNISTU!!! AINA tulee kokkareista!!! Tai vähintään rakeista!! Ja PAHAA!! Mää en ymmärrä miten se ei voi onnistua IKINÄ!!! Pakko kai se o köyhänki alkaa ravintolaruokia syömään, ku ei osaa ite tehä! Ihan sairasta, ku se ei voi ikinä onnistua!!! Oon siis tasan kokeillu noita kaikkia keinoja ja vielä kymmentä muutakin keinoa, jotka on muka hyväksi havaittu. Mutta EI!

Minä ymmärrän sinua. Minulla ei onnistu koskaan rasvaa sisältävät kuivakakut:(

Jauhot pitää olla sitten puolikarkeita vehnäjauhoja.

Itse lämmitän veden samaan aikaan kattilassa ja kippaan sen ruskistetun jauhon paistinpannulta sinne ja sekoitan, eikä tule paakkuja, vaikka muuten melkoinen kämmäri olenkin.
Minusta on vaikeampaa saada tasaista kastiketta jos lisää veden jauhoihin. Siksi teenkin toisinpäin, että lisään kuumaan veteen (ei vielä kiehuvaan kattilaan) ruskistetut jauhot.

Yhteistyössä