Miten sinä tekisit? (tukiasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli mul loppuu edellinen äitiysloma 8.9 ja uusi alkaa 12.11 eli väliin jää n.2kk.

Tarkoitus on siksiaikaa ilmoittautua työkkäriin.. mut sit mietityttää se et siltä-ajaltahan en saa kotihoidontukea ku on työkkärissä, mut työkkärin korvaus kestää viikkoja jopa kuukausia ennen kuin sen saa.

Eli hakeakko kotihoidontukea ja maksaa se sit myöhemmin pois? vai ollakko 2kk ilman tuloja?

Onko sulla mahdollisesti pitämättömiä lomia töistä???? Jos on niin mikset pitäis niitä pois... Jos ei oo niin hakisin kotihoidon tuen tuohon väliin ja jatkaisin sitten äitiyslomalla

Ja sitä ihmettelen että miksi sulta tuo 2kk:n kotihoidontuki perittäis takas????

Alkuperäinen kirjoittaja O74:
Onko sulla mahdollisesti pitämättömiä lomia töistä???? Jos on niin mikset pitäis niitä pois... Jos ei oo niin hakisin kotihoidon tuen tuohon väliin ja jatkaisin sitten äitiyslomalla

Ja sitä ihmettelen että miksi sulta tuo 2kk:n kotihoidontuki perittäis takas????

mul ei ole vakituista työpaikkaa, ni siks..

siksi se perittäisiin takaisin koska ei voi saada työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea yhtä-aikaa. Sitä en tiedä et voidaanko työttömyyskorvauksesta sit vähentää se kotihoidontuen summa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

siksi se perittäisiin takaisin koska ei voi saada työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea yhtä-aikaa. Sitä en tiedä et voidaanko työttömyyskorvauksesta sit vähentää se kotihoidontuen summa..

No mut ethän sä molempia hae! Kotihoidontukea tietty, jos oot kerta muksun kanssa kotona.

Kelan sivuilta:

Työttömyysturva lasketaan tuloksi, ja se saattaa vaikuttaa hoitolisään. Kotihoidon tuki vähentää kuitenkin työttömyysturvan määrää. Opintotuki ei vaikuta kotihoidon tukeen, mutta tuki katsotaan tuloiksi opintotuen tulorajaa laskettaessa. Sairauspäiväraha lasketaan tuloksi ja voi vaikuttaa hoitolisään.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja ni:

No mut ethän sä molempia hae! Kotihoidontukea tietty, jos oot kerta muksun kanssa kotona.

miks en hakis? oon muksun kans kotona, mut työttömänä..

No hemmetti. Ottaa kyllä kupoliin jos työtön äiti voi nostaa sekä työttömyyspäivärahaa että kodinhoidontukea samaan aikaan. Normaalistihan työssäkäyvä hoitovapaalainen saa sen kuppaisen tuen eikä muuta ja sillä pitäis sitten tulla toimeen. Saanko taas todeta että työttömänä se on hyvä olla??? Jos tulee mieleen että siellä se kateellinen äiti taas huutelee, mutta voin ihan myöntää että kyllä käy kateeksi tommonen. En tarkoita nyt kyseistä tapausta mutta ihan yleisesti :O

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkäyvä äitiyslomalainen:
No hemmetti. Ottaa kyllä kupoliin jos työtön äiti voi nostaa sekä työttömyyspäivärahaa että kodinhoidontukea samaan aikaan. Normaalistihan työssäkäyvä hoitovapaalainen saa sen kuppaisen tuen eikä muuta ja sillä pitäis sitten tulla toimeen. Saanko taas todeta että työttömänä se on hyvä olla??? Jos tulee mieleen että siellä se kateellinen äiti taas huutelee, mutta voin ihan myöntää että kyllä käy kateeksi tommonen. En tarkoita nyt kyseistä tapausta mutta ihan yleisesti :O

lähtisin töihin jos mul ois töitä (vaik siksi 2kk kuukaudeksi).. niin ja ei saa sekä kht ja työttömyyspäivärahaa.. käytännössä saa vain työttömyyspäivärahan (koska se kht määrä vähennetään siitä). Yhtälailla sinulla on oikeus jäädä työttömäksi jos sul on ammatti ja oot valmis lähteen tarvittaessa töihin!

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkäyvä äitiyslomalainen:

niin ja oon ite myös aikasemmin ollu kht:lla et tiiän tunteen mistä puhut.. jos tulee työkutsu ni sit pitää ettiä lapsille hoitopaikka, et se riski tässä hommassa on..

Olen minäkin saanut kodinhoidontukea, vaikka olin työsuhteessakin! 4 kk irtisanomisajalta ei ollut työvelvoitetta, otin lapsen pois siksi aikaa päivähoidosta ja tadaa, sain siksi vielä täyden palkan lisäksi kodinhoidon tuenkin päälle. Miksei siis myös työtön kotona oleva, koska ei tarvitse päivähoitopalveluja, vaan hoitaa lapsen itse?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen minäkin saanut kodinhoidontukea, vaikka olin työsuhteessakin! 4 kk irtisanomisajalta ei ollut työvelvoitetta, otin lapsen pois siksi aikaa päivähoidosta ja tadaa, sain siksi vielä täyden palkan lisäksi kodinhoidon tuenkin päälle. Miksei siis myös työtön kotona oleva, koska ei tarvitse päivähoitopalveluja, vaan hoitaa lapsen itse?

sitä mäki ihmettelen.. mut oon ymmärtäny ettei saa.. meil jokatapauksessa vaik töohon pääsisinki ni lapset ei menis kunnalliseen hoitoon..

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

sitä mäki ihmettelen.. mut oon ymmärtäny ettei saa.. meil jokatapauksessa vaik töohon pääsisinki ni lapset ei menis kunnalliseen hoitoon..

niin ja se on tietty eriasia missä kunnossa sitä siinä vaiheessa on, et onko puhettakaan et vois edes ajatella töihin lähtevänsä..