Miten selvitä pettämisestä?

• Viestiketjun aloittaja petetty
  • Ensimmäinen viesti
petetty
Sain pari kuukautta sitten selville, että mieheni petti minua, oli ollut toisen kanssa jonkin aikaa. Saatuani selville, mies tarvitsi aikaa päättää, kumman kanssa haluaa jatkaa. Olin shokissa, järkyttynyt ja päätin, että teen oman päätökseni myöhemmmin. Lastamme en halua satuttaa. Mies päätti jäädä luoksemme, nyt kertoo olevansa korviaan myöten rakastunut minuun.
Haaveilimme aiemmin toisesta lapsesta, nyt tuntuu kuin kaikki haaveet olisivat tuhoutuneet. En uskalla luottaa, vielä. Välillä rakastan miestäni, tunnen olevani onnellinen. Välillä vihaan, mitä hän teki, sattuu niin syvälle. Kuinka jaksaisin jatkaa, kuinka voisin uudelleen tulla onnelliseksi, kuinka voisin unohtaa ja antaa anteeksi? Eroa en halua, enpä voisi luottaa muihinkaan tämän enempää, jos kerran kaikkein läheisin on jo pettänyt. Haluan vain saada elämäni järjestykseen, tuntea onnellisuutta. Onko vinkkejä, neuvoja, ajatuksia, joista voisin saada apua ja tukea, saada tunteitani vihdoin selvemmiksi.

saman kokenu
se on jokaiselle petetylly kova paikka.nostan sinulle hattua kun jatkat suhdetta se vaatii paljon, aika paras lääke ja se että miehesi osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen. sinun tulee vain antaa teille uusi mahdollisuus ja unohtaa helppoa se ei ole mutta varmaan sen arvoista

Burn
Tiedän miltä sinusta tuntuu. Olen itse kokenut saman n. 4-5 kuukautta sitten ja prosessi on pahasti kesken. Välillä tuntuu että vihaan koko miestä. Meillä tilanne on hieman eri. Minusta tuntuu että hän jäi tähän roikkumaan ainoastaan lasten takia ja käyttää tilannetta ja minua tavallaan hyväksi koska suostui luopumaan unelmiensä naisesta ja nyt hän olettaa että teen kaikkensa häneen eteensä vaikka hänhän tässä syyllinen on. Ainut keino selvitä on mielestäni täydellinen anteeksianto miehellesi. Muuten asia jää teidän väliinne hiertämään. itse en tiedä olenko loppujen lopuksi anteeksiantoon valmis. Mutta aikaa tarvitset joka tapauksessa asioiden selvittämiseen. Uskon ja toivon että miehesi tekee omalta osalta kaikkensa jotta tästä selviätte. Voimia sinulle. :)

hmmm
En kyllä voisi sinuna jatkaa/antaa anteeksi/unohtaa.... :(
sanotaan että aika kultaa muistot,en usko tähän ihan jokatapauksessa...VArsinkin kun ei kyse yhden yön hairahduksesta ,vaan systemaattisesta pettämisestä ja ukkosi mietti jopa valitako sinut vaiko horotsu jonka kanssa sinua petti? :x Miten koskaan voit enää sydämmestäsi häneen luottaa.En aivan myöskään helpolla menisi uskomaan nykyisiin rakkaudentunnustuksiin(häneltähän on käynyt aiemminkin valehteleminen päinsä)Älä hyvä nainen vain ole liian sinisilmäinen?Saat vain takkiisi uudemman kerran?Mitä jos joudut taas petetyksi hänen taholtaan?exäni petti kerran ,annoin anteeksi ,sika petti toisenkin kerran...nykyiseni(kihlattuni)kanssa kaikki hienosti,enemmän kuin hienosti.Mutta olen sairralloisen mustasukkainen(mitä en edellisessä suhteessani kyllä ollut)johtuen petetyksi joutumisesta.Onneksi nykyiseni ymmärtää "mistä tuulee"ja syyt ja seuraukset ym...miksi olen välillä niin epävarma.Eli pettäminen jätti minuun kyllä ikuiset traumat(muutenkin olen aika herkkä ihminen).Ei voi muuta kuin ihmetellä että olet noinkin "reippaasti"voinut suhtautua?vai petätkö itseäsi kenties,haluat uskoa että hän on muuttunut?voimia sinulle,tulet niitä tarvitsemaan,jokatapauksessa..... :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2004 klo 15:08 hmmm kirjoitti:
tätä on helppo peesata,minä kanssa annoin exälle pettämisen anteeksi ja halusin uskoa ettei enään tee niin, mutta elämän varrella olen tullut siihen tulokseen että kun pettää yhdesti tekee sen myös uudestaan ei välttämättä heti mut tulevaisuudessa. ymmärrän kyllä hyvin että haluat jatkaa sinun tekstissä(petetty) näin tavallaan oman menneisyyteni nuin minäkin ajattelin ja miten kävi .....tuli toinen kerta ja senkin jälkeen yritin, mutta se söi minua sisältä ja aikani kärsittyä jätin sen pettäjän ja hyvä niin.....ihan sattuu sinun puolesta, kun mies on miettyny kumman kanssa jatkaa....ja sinä olet valmis jatkamaan ei ihme että olet välillä sekasin. nuin myös meillä eka pettämisen jälkeen. Nouvonkin sinua olemaan itsellesi rehellinen.voimia. minulla olisi sinulle paljonkin asiaa... olen hengessä mukana.ilmoita itsestäsi ja tuntemuksista. Älä jää yksin miettimään

kokemusta on
Aloita siitä ajatuksesta, että hän kuitenkin valitsi teidät, eli tajuaa tärkeimmän. Sitten ala miettiä, missä ja miten tämä asia tulisi puitua parhaiten. Suosittelen perheneuvolaa tms yhdessä tai erikseen tai vaikka yksin. Se on hyvä keino syvempään itsensä ymmärtämiseen. Ja vielä, jos olet päättänyt jatkaa, älä vatvo menneitä, rakenna tulevaisuutesi mahdollisimman ehjäksi. Älä luovuta, vaikka matka on raskas.

onona-harmaana
Rohkean päätöksen olet tehnyt, toivottavasti mies voittaaa luottamuksesi takaisin ja on itse luottamuksesi arvoinen..
Mullon oma kokemus tästä, olin avoliitossa miehen kans, joka olikin sit pettänyt minua pitempään ennen kuin se selvisi, hän halusi olla sit vain minun kanssa ja minä uskoin ja halusin "uusintayrityksen", kuvittelin homman toimivan - ajattelin ukon kerrasta viisastuneen, mut sithän se oli pettänyt minua useammankin kanssa taas, oli vain oppinut paremmin peittämään jälkensä ja meni kauemman aikaa et narahti, mä lähdin ja sain sellaset "arvet" itselleni et meni pitkään et luotin miehiin, ajattelin kaikkien olevan samanlaisia "kukasta, kukkaan kulkijoita", mä ajattelen kyl vieläkin et jos pettää kerran, pettää toisenkin.

clivia
Meillä kävi niin että päätin unohtaa ja antaa anteeksi vaan ei siinä niin käynyt.Asia vaivasi koko neljä vuotta minua minkä hänen kanssaan vielä sen jälkeen yhdessä olin.
Olen myös varma että hän petti minua toistamiseen.
Kerran menetettyä luottamusta ei saa koskaan takaisin ja jos pettää kerran,tekee sen toistamiseen.

Olen väärä ihminen neuvomaan, mutta ehkä teidän pitäisi yhdessä käydä läpi syitä, mikä siihen johti. Puhumattomuus ja asian vain unohtaminen ja anteeksiantaminen ei mielestäni ole hyvä ratkaisu. Asiat jäävät hiertämään kumminkin.

En ole varma ollenkaan tuosta näkemyksestä, että kerran petturi, aina petturi. Joidenkin osalta ehkä niin, mutta kaikki pettäjät eivät myöskään ole patologisesti tunnevammaisia psykopaatteja. Varmaan hänkin jos fiksu ihminen on, on voinut oppia jotain tapahtuneesta. Varmasti se on vaikuttanut syvästi myös häneen itseensä. Pettäminen ei välttämättä ole vaikuttanut vähentävästi hänen tunteisiinsa sinua kohtaan.

Ihmisillä on joskus elämässään vaikeita kriisejä. Jollain ne purkautuvat yhdellä tavalla, toisella jollain muullla tavalla. Pettäminen valitettavasti voi olla yksi tapa. Onnittelut kaikille niille ihmisille, jotka kykenevät ratkaisemaan järkevästi ja asiallisesti kaikki tunne-elämänsä ongelmat, joillekin niiden solmujen availu on toisenlaista.

miiiira
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2004 klo 14:01 Sanna kirjoitti:
Olen väärä ihminen neuvomaan, mutta ehkä teidän pitäisi yhdessä käydä läpi syitä, mikä siihen johti. Puhumattomuus ja asian vain unohtaminen ja anteeksiantaminen ei mielestäni ole hyvä ratkaisu. Asiat jäävät hiertämään kumminkin.

En ole varma ollenkaan tuosta näkemyksestä, että kerran petturi, aina petturi. Joidenkin osalta ehkä niin, mutta kaikki pettäjät eivät myöskään ole patologisesti tunnevammaisia psykopaatteja. Varmaan hänkin jos fiksu ihminen on, on voinut oppia jotain tapahtuneesta. Varmasti se on vaikuttanut syvästi myös häneen itseensä. Pettäminen ei välttämättä ole vaikuttanut vähentävästi hänen tunteisiinsa sinua kohtaan.

Ihmisillä on joskus elämässään vaikeita kriisejä. Jollain ne purkautuvat yhdellä tavalla, toisella jollain muullla tavalla. Pettäminen valitettavasti voi olla yksi tapa. Onnittelut kaikille niille ihmisille, jotka kykenevät ratkaisemaan järkevästi ja asiallisesti kaikki tunne-elämänsä ongelmat, joillekin niiden solmujen availu on toisenlaista.
:headwall: hm.Tämä kirjoittaja taputtelee ja surkuttelee pettäjiä ,että voi voi niitä reppanoita kun menevät "elämän kriiseissä reagoimaan pettämällä".Siis kyse on tunnevammasta ja törkeästä sellaisesta.Jos pitää "tunne-elämän ongelmat "ratkoa vierasta pimp....a panemalla niin hymistelläkö pitäisi?vähä PLIIISU kommentti.KYse on kuitenkin todella vakavasta ja isosta asiasta.Ihmisten ELÄMIÄ on tuhoutunut kumppanin petettyä?? :headwall:

miiiira
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2004 klo 15:24 miiiira kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2004 klo 14:01 Sanna kirjoitti:

:headwall: hm.Tämä kirjoittaja taputtelee ja surkuttelee pettäjiä ,että voi voi niitä reppanoita kun menevät "elämän kriiseissä reagoimaan pettämällä".Siis kyse on tunnevammasta ja törkeästä sellaisesta.Jos pitää "tunne-elämän ongelmat "ratkoa vierasta pimp....a panemalla niin hymistelläkö pitäisi?vähä PLIIISU kommentti.KYse on kuitenkin todella vakavasta ja isosta asiasta.Ihmisten ELÄMIÄ on tuhoutunut kumppanin petettyä?? :headwall:
ps,jooo ,et todellakaan ollut oikea ihminen kommentoimaan.(minua on petetty kerran ja voin sanoa että kyllä tämä on hieman rajumpi juttu kun sen kokee.Siinä ei välttämättä MITKÄÄn terapeutit/puhuminen auta parisuhdetta jatkamaan! :headwall:

Mä oon mielestäni selvinny ihan hyvin.

Siitä on kohta vuosi kun mies kertoi käyneensä huoriossa ollessaan thaimaassa.Molemmilla reissuilla ja yhteensä 9 kertaa.khden eri naisen kanssa.....

Kyllä se kirpasee ja suuttuessa meinaa aina laukasta mut kyllä siitä selviaa....

nyt harmaana
Mieheni petti 4 vuotta sitten tuttuni kanssa.Hommissa olivat käyneet usein ja humalassa.Annoin miehelle anteeksi ja mies oli tosi katuvainen.Meillä meni pitkän aikaa hyvin kunnes pari viikkoa sitten löysin kolmen naisen sähköpostiosoitteet ja satuin näkemään vielä, mitä mies oli edellisenä iltana yhen naisen kanssa jutellu.Oli tapaaminenkin melkein sovittu.Yhdessä kuitenkin taas jatketaan vaikka tiedän ettei mieheni koskaan muutu.Häätkin olisi ollut ens kesänä mutta niitä ei tule koskaan.Lasten takia jatketaan yhdessäoloa.Sen vielä sanon, että pettämisestä ei koskaan selviä, eikä luottamusta saa koskaan takaisin ja jos kerran pettää, pettää toistekkin.

jos miehessäsi ja suhteessasi on paljon hyvää, minusta olet ehnyt oikein kun edes harkitset miten pääsisitte tilanteesta ohi. Kannattaa ehdottomasti mennä hakemaan myös ulkopuolista perheneuvontaa. Toivottavasti miehesi tajuaa, että kerran anteeksipyytämällä hän ei tilannetta ohita vaan jaksaa vakuutella ja vakuuttaa sinua uskollisuudestaan ja rakkaudestaan siihen asti kunnes pystyt häneen taas luottamaan. Uskon että pystyt jos hän on "hyvä" mies ja häntä kaikesta huolimatta rakastat. Jos hän on käynyt läpi jotain elämän taitekohtaa, ehkä lapsenne on muuttanut suhdetta, väsyttänyt arkea ja hän on kuvitellut sen johtuvan siitä että sinun ja hänen ihmissuhde ei ole kunnossa ja sitten etsinyt muuta ulkopuolelta. Tuollaisessa tilanteessa silmät monesti aukeaa ja ihminen lopulta tajuaa sen, että kaikki tärkeä on oikeasti kotona ja että samanlaiseksi se elämän arki muuttuisi vieraankin naisen kanssa. On tullut tehtyä virhe joka loukkaa kovin sitä omaa puolisoa, mutta onneksi jotkut pystyvät antamaan anteeksi. En usko että kaikki jotka kerran pettävät pettävät aina.

Vielä tähän aiheeseen sen verran, että kun pettäjät haukutaan alimpaan maan rakoon, niin oikeasti onnellisessa suhteessa niin tuskin käykään. On vaimoja, jotka sanovat miehelle, että tarvitsen sinua vain elättämiseen ja täydellisiä kulissiavioliittoja. Vaimoja ja miehiä jotka eivät millään tavoin huomioi puolisoaan ja tunne-elämä on kuollut. Kenessä vika on?

Yhteistyössä