Miten se voi olla niin vaikeeta vahtia lapsia, että ne ei karkaile toisten pihoihin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras vihainen äiti

Vieras
Tässä meidän okt alueella asuu paljon lapsiperheitä, ja useimpien perheiden mukulat (siis kyseessä pienet, 1-4v lapset, joiden ei ees pitäis ulkoilla ilman valvontaa) juoksentelee surutta muiden pihoissa, menee kukkapenkkiin, kasvimaalle, uudelle, vastakylvetylle nurmikolle tms. tai tulee jopa ikkunoista kurkkimaan sisälle, kun talon asukit on esim. syömässä....

Vanhemmat puuhastelee omassa pihassa ihan kaikessa rauhassa kun nico-petterit ja kerttu-kyllikit sotkee naapurin kukkaistutukset ja loukkaantuu syvästi, jos niille asiasta mainitsee. Lapsille itselleen on ihan turha sanoa, ei tuollainen 1v voi ymmärtää...4v jo ymmärtää, mut ei kauaa muista, kun ei omat vanhemmat kiellä...

Joo, ja ittelläni on neljä lasta ja väitän, ettei niistä yksikään oo luvatta naapureiden kukkapenkeissä tai pihoissa ylipäänsä!

Ärsyttää ihan sairaan paljon...uudet kukkapenkit piloilla, kasvimaalla perunat tallottu...miten noi meidän omat antaa niiden olla ihan rauhassa??

meillä lapset 4 ja 3v ei lähde pihalta yhtään mihinkään vaikka niitä ei vahtisi edes. harvemmin edes vahdin. itse teen sisällä tai ulkona jotain muuta ja välillä katson ikkunasta mitä tekevät. omalta pihalta eivät lähde pois lupaa kysymättä kumpanenkaan. kait se on kasvatuksesata kiinni. jos olisin aina antanut lähteä ilman lupaa enkä olisi välittänyt silloin kun ensimmäisen ja viimeisen kerran lähtivät niin varmaan olisivat lähteneet toistekkin.
silloin saivat kuulla niin hirveät huudot että eivät varmaan toiste lähde pihasta mihinkään!

Ihan samat tunteet on täälläkin, ja musta sen ei pitäis olla MUN asia sanoa naapureiden muksuille vaan heidän vanhempien pitäisi opettaa että toisten pihoille ei mennä noin vain ilman asiaa. Mun piha on mun piha, en halua että sinne kukaan tulee noin vain kutsumatta vaikka tiiviisti rakennettu okt-alue onkin. Haluaisin oman plänttini pitää itselläni. Ja ärsyttävintä on (istutusten pilaamisen lisäksi) se että en uskalla jättää omalle pihalleni mitään tavaroita tai lasten leluja, kun ei tiedä minne ne sitten kulkeutuu.

Huoh. Tarpeeksi korkea aita ja portti lukkoon niin pysyy ainakin 1-3-vuotiaat poissa.

Omat lapset on ilmeisen tottuneet, että kukkapenkki esim. on kielletty tai ylipäänsä taitaa tulla rangaistuksia, jos tekee kiellettyjä. Vieras lapsi ei voi ymmärtää, kuten itsekin sanot. Ymmärrän kyllä, että voi ärsyttää. Asutaan kerrostalossa eikä ole tota ongelmaa, mutta välillä ärsyttää jo se, kun naapurin lapset tulee aamusta jo 9 jälkeen soittamaan ovikelloa et "Tuliskos Maija ulos?" ja joku niistä vaan änkee sisään, et hän tulee kylään. Siis sen verran pieni, ettei ymmärrä vielä ettei noin vaan voi mennä.

Kun asutte sielä omakotitaloalueella niin mikset sano äkäisesti niille kersoille ettei saa tulla toisten pihoilla ja kukkapenkoille? Sun kuuluu olla tomera kun ei lapsiraukat ymmärrä asioita niin kuin me aikuiset!

Me ollaan sanottu lapsille, että ei meidän pihaan saa tulla itsekseen, jos ei ole meidän lasten kanssa leikkimässä.

Mua ottaa päähän se, että nyt kun on kuuma ja meidän on pakko pitää usein iltaisin terassin ovea auki, niin vieraat lapset punkee tänne meille sisälle :( Sen vielä ymmärrän, että joku pieni tulis, mutta eilenkin sain käskemällä käskeä yhden lapseni 9-vuotiaan kaverin pihalle!! Saapasteli vaan meille sisään, kysymättä saako tulla, tervehtimättä. Kun sanoin, että ei meillä tulla tuolla tavalla, niin ei reagoinut mitenkään. Sanoin, että mene ulos, ei reagoinut mitenkään. Mun piti karjaista sille kakaralle, että nyt ulos, ja pysyt siellä ulkona :o

Yhteistyössä