Miten sappikiviultraus tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Huomenna olis se ja kesto 30min. Miksi niin kauan? Mistä kohtia se tehään ja katsooko ne siis kaikki elimet sielläpäin vai vain sappirakon? Kyseessä siis kivuton ultraus. :wave: Näkeekö ultraaja heti mitä löytyy et voiko siltä kysyä mitn vai joudunko odottaan et saan lääkäriajan kun lääkäri sit tulkitsee? kiitos vastaajille.

Tosta kyljestä/ylämahasta se sillä ultralla tutkii, sekä selin että kylkimakuulla, ei siinä kyl mulla menny ku 15 minuuttia. Mulle ei ainakaan se ultraaja kertonut mitään vaan käski soittaa omalle lääkärille seuraavana päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Purppura:
Tosta kyljestä/ylämahasta se sillä ultralla tutkii, sekä selin että kylkimakuulla, ei siinä kyl mulla menny ku 15 minuuttia. Mulle ei ainakaan se ultraaja kertonut mitään vaan käski soittaa omalle lääkärille seuraavana päivänä.

Kai se 30min on vaan se aika mikä on varattava mut käytännössä nopeempi. Mä kyllä kysyn ultraajalta mitä näkyy mutta ei se välttis edes saa vastata kysymyksiin sillä se ei ole lääkäri.

Mulla ainakin ultrattiin seisaallaan ja välillä piti pidättää hengitystä yms. mutta kaikenkaikkiaan meni aika nopeasti ja siis onneksi kivuttomasti. Jos on kovat kivut päällä niin tuntuu tietty inhottavalta. Mulla näkyi ultrassa soraa, ei kiviä. Mutta toistuvien kohtausten jälkeen leikattiin sitten silti, eli kivien määrä tai koko ei vielä kerro mitään. Ultraaja kertoi heti mitä näki.

Alkuperäinen kirjoittaja mammukka75:
Mulla ainakin ultrattiin seisaallaan ja välillä piti pidättää hengitystä yms. mutta kaikenkaikkiaan meni aika nopeasti ja siis onneksi kivuttomasti. Jos on kovat kivut päällä niin tuntuu tietty inhottavalta. Mulla näkyi ultrassa soraa, ei kiviä. Mutta toistuvien kohtausten jälkeen leikattiin sitten silti, eli kivien määrä tai koko ei vielä kerro mitään. Ultraaja kertoi heti mitä näki.

Kiitos :wave:

ultras just ton ylämahan ja sit kyljellään hiukan tosta selän puoleltaki. sit pidätettiin hengitystä kun se otti jotain kuvia tms...ainaki paino nappia ja kone humisi ;O
sano suoraan paikan päällä mitä näki..mulla on yks sellanen 2.5cm kivi : C
seuraavalla viikolla tuli lappu jossa ilmotettiin että olen jonossa leikkaukseen!!!

Ei siinä mitään tähystystä tarvi tehdä. Leikkaus tehdään joko avoleikkauksena tai tähystysleikkauksena. Tähystysleikkauksesta toipuu huomattavasti nopeammin, ja jää pienemmän arvet. Ei mulle edes mainittu mitään vatsan tähystyksestä.

Mulla ultrattiin vatsanpäältä, mutta eka ultra meni pieleen koska sappirakko oli paastosta huolimatta tyhjä jostain syystä. Toinen ultra tehtiin myöhemmin, ja lääkäri kommentoi sitä heti.

miulle tehtiin mahan päältä, makuullaan ja kyljellään ja piti välillä ottaa keuhkot täyteen ja pidättää hengitystä. kaikki muutki sisäelimet sitte katteli siinä samalla ja tulokset kerto samantien vaikka ne meni omalääkärillekki.

leikataan jos vaivaa ja jos ei vaivaa niin sitte ei leikata, sano lekuri. reseptin kirjotti lääkkeille ja ne mukana kuljen jos vaikka kohtaus sattuu tulemaan. ei oo synnytyksen jälkeen tullu ja nyt jo 6,5kk siitä... sormet ristissä istuskelen...

ja ei täälläkään kyllä mitään gastroskopiaa tehä ennen sappikivileikkausta.

riippuu ultraajasta että kertooko tulokset heti vai ei. Kuitenkin saat kuulla hoitotoimenpiteet omalta lääkäriltä, joten kaikki ultraajat ei siksi välttämättä sano mitään. Mut jos itse kysyt, niin varmasti saat ainakin jonkunlaisen vastauksen ;) Yleensä katotaan kaikki ylävatsan elimet eli maksa, haima, munuaiset, perna ja se sappi tietysti :)

Niin ja muista olla syömättä 6 tuntia ennen ultrausta ja juomatta mielellään myös (ainakin 2 tuntia), niin tutkimus onnistuu ja saat luotettavat tulokset. Saako udella että minne oot menossa tutkimukseen?

Yhteistyössä