miten sanoa kaverille et vois laihduttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
kaverilla on jo yksi lapsi, joka nyt 1,5v. nyt yrittäneet saada toista lasta jo vuoden. kaveri alkaa tuskastua kun ei lasta vaan ala kuulua. miehensä ei halua lapsettomuus tutkimuksiin.
kaverini on sairalloisen lihava, painaa n. 100kg (on 163cm pitkä). itseensä tyytyväinen, tai ainakin niin väittää. kauhistelee kun minä olen muka hirveen laiha (oon 160/58 ). miten vois kaverille sanoa et jos laihduttas niin raskautuisikin paremmin. kaverini suutahtaa helposti, joten ihan suoraan en viitsisi mennä sanomaan. vai olisko parempi olla vaan hiljaa??

Mäkin suosittelen olemaan hiljaa. Tai voihan sitä mainita niinku yleisesti, että ylipaino voi vaikuttaa siihen raskautumiseen. Niinku siihen vaikuttaa stressi ym... Jos luettelet vähä muitaki mikä voi olla syynä, ettei ottas sit nokkiinsa...

Kyllä se sun ystäväsi varmaan tietää riskit, niinhän monet tupakoivatkin tietää, muttei asialle tee mitään. Narisee sitten turhaan. Sellasta on vaan äärimmäisen ärsyttävä kuunnella, kun itse aiheuttaa osan tilastaan, tekis tietty mieli sanoa ääneen, kun tarpeeksi kauan on kuunnelut. Niin ja toisekseen, mä en usko, että kukaan sairaalloisen lihava voi olla sinut itsensä kanssa, sanoo vaan, jottei kaikki säälis niitä ja niiden ei tarvitsis vaivautua laihduttamaan..=(

Ei se aina niin mene että lihavuudesta johtuu, ite olen reilusti ylipainoinen eikä kummassakaan raskautumisessa ollut ongelmaa. Toisen kohdalla tärppäs vieläpä nopeammin vaikka painoin enemmän.

Ystäväsi varmasti tietää ylipainon seuraukset, ja mikäli he hakeutuvat lääkäriin tästä ongelmasta niin he kyllä kertovat mikä voisi olla syynä. Jos ystävä tosissaan vauvaa haluaa niin hän varmasti etsii apua, i hope!

Noh, riippuu kuinka hyvä kaveri on ja miten pystytte asioista puhumaan. Voisin ehkä uskaltaa sanoa ilman isoa riitaa jos paras kaveri on ja muistaa kertoo hyvin painottavasti ettei tarkota yhtään mitään pahaa. Mutta jos kaveri on fiksu nainen ymmärtää itsekkin varmasti että painon pudotus helpottaisi asiaa... Tsemppiä sulle kertomiseen :)

Jos hän oikein todella hyvä ystävä on ja pystytte yleensäkin keskustelemaan kaikista asioista, niin kyllä kai tuosta "lapsettomuudesta" keskustellessanne voisit kysyä häneltä kohteliaasti, että mitä jos kokeilisit pudottaa jokusen kilon, josko se vaikka auttaisi?

Vaikka kaveri itse tietäs ylipainon ongelmat raskautumiseen, se saattas silti avata hänen silmät kun ystävä siitä nätisti mainitsis. Katot jos tulee sellainen sopiva tilaisuus, kun puhutte "lapsettomuudesta" ja mainitset nätisti asiasta.

Niinku täälä on jo moni sanonutkin niin ehkei kannata sanoa mitään. Varmaan tietää että lihavuus aiheuttaa ongelmia raskautumisessakin, joissain tapauksissa, ja siitä huomauttaminen varmaan lisäisi hänen stressiään. Aika monelle, ei tietenkään kaikille, pyöreille kilot aiheuttaa harmaita hiuksia ja ovat niistä murheissaan. En itse ainakaan kaipaisi hyvää ystävääni jonka pitäisi hyväksyä minut millaisena kuin olen huomauttamaan siitä asiasta.

Yhteistyössä