Miten saitte vauvan/taaperon luovuttamaan imetyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Misa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Misa

Vieras
Meillä poika nyt 11kk ja vielä todella kiinni rinnassa, syö yölläkin. Olin aiemmin ajatellut että 1-vuotiaaksi imettäisin, mutta sitten mahdollisimman nopeasti eroon siitä, mutta eipä näytä toteutuvan... Hyviä vinkkejä, millä todellisesta tissitakiaisesta saisi taaperon, jonka voisi hyvillä mielin jättää joskus vaikka mummolaan yöksikin? Nyt en vielä raaski jättää.

Huudatin puolitoistavuotiasta 2 viikkoa :(

Nukuin korvatulpat korvissa ja purin tyynyä alakerrassa kun mies koetti saada yläkerrassa poikaa uneen.

Mä olisin luovuttanut jo monesti ja jatkanut imetystä että muut sais nukkua, mutta lääkärin 'määräyksestä' lopetin imettämisen. Suurin syy oli mun pahat univaikeudet ja lääkityksen aloittaminen siihen ja sen tuomiin muihin ongelmiin.

Eli mun neuvoni on että se joka ei tuoksu äidiltä ja maidolta, nukuttaa :)

Tässä minun vinkkini. Ensin lopetat ne yösyötöt. Meillä ainakin ollut loppupeleissä yllättävän helppoa, vaikka ennen yösyötöistä luopumista ovat syöneet monta kertaa yössä. Ja sitten seuraavaksi päiväsyötöt pois, illan ja aamun voi vielä alkuun jättää. Ja sitten aamu ja ilta pois siinä järjestyksessä mikä itselle sopii. Ja kun imetyksen sitten lopettaa, niin parissa viikossa se omien kokemuksieni mukaan unohtuu pahimmaltakin tissitakiaisesta :)

Imetin 1 v 9 kk kuopustani. Imetys väheni 1 v jälkeen ihan luonnostaan siten, että imetin enää vain kolme-neljä kertaa vuorokaudessa, jossain vaiheessa enää 2-3 kertaa, jne. Kun päiväkotielämä sitten alkoi, jäi päiväimetyskin pois, ja tuli sellainen olo että imetys riittää: poika on saanut kaiken sen, minkä voin hänelle imetyksen suhteen antaa.

Yhtenä iltana sitten annoin pojalle iltatissin sijasta nokkamukin. Sälli mulkaisi mua, heitti mukin pois, ja alkoi nukkumaan. Ei itkenyt tissin perään, enkä minä haikaillut imetyksen perään :)

Eli hyvin helposti meni meillä. 1 v iässä imetys oli vielä niin tärkeää, etten edes ajatellut lopettamista. Yökyläilyt isovanhemmilla onnistuivat kyllä silti.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tässä minun vinkkini. Ensin lopetat ne yösyötöt. Meillä ainakin ollut loppupeleissä yllättävän helppoa, vaikka ennen yösyötöistä luopumista ovat syöneet monta kertaa yössä. Ja sitten seuraavaksi päiväsyötöt pois, illan ja aamun voi vielä alkuun jättää. Ja sitten aamu ja ilta pois siinä järjestyksessä mikä itselle sopii. Ja kun imetyksen sitten lopettaa, niin parissa viikossa se omien kokemuksieni mukaan unohtuu pahimmaltakin tissitakiaisesta :)

Kiitos. :) Mutta milläs nuo päivämaidot sitten korvataan, tavallisella, lämmitetyllä maidollako? Kun meillä poika juo muuten aika huonosti esim. vettä, niin pelkään jos jätän tissin pois, niin suostuuko varmasti juomaan sit tarpeeksi jotain muuta?

Alkuperäinen kirjoittaja Misa:

Kiitos. :) Mutta milläs nuo päivämaidot sitten korvataan, tavallisella, lämmitetyllä maidollako? Kun meillä poika juo muuten aika huonosti esim. vettä, niin pelkään jos jätän tissin pois, niin suostuuko varmasti juomaan sit tarpeeksi jotain muuta?

Meillä täytti juuri viikolla vuoden ja imetys on vähennetty ainoastaan iltauni-imetykseen ja siitäkin on tarkoitus luopua. Yösyötöt lopetin 8-9kk:n tienoilla, rauhoiteltiin lasta muuten yöllä. Parissa yössä tottui eikä sen jälkeen ole enää öisin tissiä itkeskellyt. Aamu- ja päivätisseistä luopuminen on myös onnistunut; tarjoaa vauvalle tarpeeksi muuta mietittävää ja touhua niin "unohtaa" olla tissiä vailla.

Meillä täsmälleen sama tilanne: Poika 11 kk ja pitkin yötäkin imetän....Mä ajattelin nyt alkaa pikkuhiljaa tarjoamaan tavallista maitoa ja sitten kun se mennee hyvin niin sitten vähennän imetystä pikkuhiljaa. Imetystä jatkan varmaan n. 1,5 vuotiaaksi ja tässä pikku hiljaa vähentelen kertoja. Nyt helteillä imetän niin paljon kun haluaa

Meillä sama edessä. tyttö 10½kk ja mä oon päättäny lopettaa imetyksen 3viikon päästä, ku mun työt loppuu. Yöllä tyttö syö 1kerran vaikka tuo yösyöttöki jätettiin jo kerran pois :kieh:
Ite aattelin lopettaa kertalaakista. Maitoa en enää anna vaikka mikä olis. Nukutukset nimenomaan voi olla hirveitä, ku on tottunut päivällä sekä illalla, että imetän ennen unille menoa. Mut ei auta..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä täytti juuri viikolla vuoden ja imetys on vähennetty ainoastaan iltauni-imetykseen ja siitäkin on tarkoitus luopua. Yösyötöt lopetin 8-9kk:n tienoilla, rauhoiteltiin lasta muuten yöllä. Parissa yössä tottui eikä sen jälkeen ole enää öisin tissiä itkeskellyt. Aamu- ja päivätisseistä luopuminen on myös onnistunut; tarjoaa vauvalle tarpeeksi muuta mietittävää ja touhua niin "unohtaa" olla tissiä vailla.

Jatko kysymys, miksi ei voi lämmittää? Lämmin maito monasti rauhoittaa varsinkin illasta; ei se liene maidon väärin käyttöä, tai mitenkään muutenkaan lapselle haitallista. Itsekin hörpin kuumaa kaakaota kun uni ei meinaa silmään tulla...

Ainoa millä on väliä, on oma varmuus ja päätös asiasta. Jos pystyt psyykkaamaan itsesi sellaiseen positiivisen tavoitteellisuuden tilaan, että tänään lopetetaan, se tulee onnistumaan, ja ihan sama miten paljon huutaa, ei tunnu missään -tilaan, niin homma sujuu helposti jopa ilman ensimmäistäkään huutoa.

Vauvalla/lapsella on aika puutteelliset kyvyt arvioida ja tulkita asioita, joten elää vielä vahvasti sen lähimmän hoitajan kautta. Jos vauva aistii äidistä, että tämä (lopetus) on hyvä juttu, sopeutuu siihen. Jos taas äiti hitusenkaan verran epäröi/on pahoillaan lapsen puolesta/hermostuu/huolestuu tai mitä tahansa negatiivista, huolestuu vauvakin ja alkaa huutaa.

Aloittajan imetys tuskin enää jatkuu, mutta 11-kuisesta tissitakiaisesta voi tulla mummolassa yöpyvä taapero vaikka imetys jatkuisikin. Isomman lapsen imetys on ihan eri lajia kuin vauvan, 1,5-vuotias tajuaa että jos tissit ei ole paikalla niin pärjätään ilman. Ja vaikka olisi paikallakin niin lapselle on mahdollista opettaa halutessaan että vain kotona / vain unien jälkeen / muu itselle sopiva rutiini tai rajoitus.

Yhteistyössä