V
vierailijalli
Vieras
Haluaisin nauttia tunteesta joka tulisi kun tietäisin exän rahojen loppuneen. Voinko soittaa Nordeaan ja pyytää lisäämäään numeroni exän tiliin?
Kauan sitten eronnut nainen saa tekstarin joka kerta, kun exän tilin saldo painuu alle sadan euron: ”Vähän surkuhupaisaa...”
Nainen kertoo Taloussanomille saavansa tekstiviestillä ex-puolisonsa tilihälytyksiä. (KUVA: Joonas Salo; Kuvankäsittely: Taloussanomat)
Julkaistu: 27.1. 10:35
Pankkien saldohälytykset ovat yleensä kätevä apuväline, jos pelkää tilivarojen ylityksiä. Joskus viestipalvelu voi jäädä kiusalliseksi riesaksi.
Taloussanomiin yhteyttä ottaneella naisella oli aiemman puolisonsa kanssa yhteinen tili ja verkkopankkitunnukset siihen. Hän oli aikanaan myös tilannut verkkopankista tilihälytyksen eli matkapuhelimeen tekstarin, jos saldo menee alle sadan euron.
– Mulla on nyt pieni probleema, kun en ole enää heidän asiakas, mutta kiusallisesti lähettävät mulle tekstarin, kun ex-miehen tilin saldo menee alle sataseen.
Pari on eronnut vuosia sitten. Miehelle jäi käyttöön yhteinen tili, ja nainen vaihtoi toiseen pankkiin. Häly tulee silti, vaikka hänellä ei edes ole verkkopankkiyhteyttä eikä käyttöoikeutta vanhaan tiliin. Ja koska sitä ei ole, hän ei myöskään voi poistaa numeroaan sieltä.
Miehen ja naisen välit ovat huonot, eikä asia ole hoitunut miehen puolelta, vaikka nainen kertoi asiasta.
– Joten lopetin sitten asiasta mainitsemisen. Onhan se tietysti vähän surkuhupaisaa todeta lähes joka kuukausi, että taas tuli tekstari.
Vähän surkuhupaisaa todeta lähes joka kuukausi, että taas tuli tekstari.
Nordeasta muistutetaan, että apua saa soittamalla aina auki olevaan asiakaspalveluun tai käymällä konttorissa. Nainen kertookin soittaneensa, mutta asia olisi vaatinut konttorissa käyntiä.
Koska kyseessä ei kuitenkaan ole iso ongelma, eikä nainen katso olevansa vastuussa asian hoitamisesta, hän ei ole ollut halukas käyttämään aikaansa vanhassa pankissa asiointiin.
Tekninen toimenpide ja poistettavissa
Nordean mukaan saldohälytyksiä on jonkin verran käytössä esimerkiksi asiakkailla, joilla ei ole tilillä suuria tilivaroja. Hälytyksen voi saada, jos on yksi tilin omistajista.
– Ajoittain henkilöiden esimerkiksi erotessa saattaa jäädä osallisuus joihinkin tileihin, josta voi seurata edellä mainitun kaltaisia haasteita. Hälytysrajan asettaminen tilille on tekninen toimenpide, joka on poistettavissa, Nordean aluejohtaja Jorma Pirinen sanoo.
Nordeasta kehotetaan kysymään asiakaspalvelusta, jos tarvetta on normaalia laajemmalle käyttöoikeuden tai tilin tietojen katseluoikeuden antamiselle esimerkiksi lähiomaiselle.
Saldohälytys on Pirisen mukaan tarkoitettu lähinnä asiakkaan omaan tai tiliin liitetyn henkilön kortinkäytön valvontaan, jotta ei tulisi esimerkiksi tehtyä epähuomiossa ostoksia niin, että tilin saldo menee liian alhaiseksi
Varsinaisten väärinkäytösten estämiseksi pankilla on lukuisia erilaisia hälytysjärjestelmiä ja monitorointityökaluja, joiden asetukset eivät ole asiakkaan määriteltävissä.
– Pankin havaitsemia väärinkäytöksiä, oikeudettomia tilisiirtoja tai niiden yrityksiä havaitaan päivittäin. Pankki on yhteydessä asiakkaaseen, mikäli se havaitsee väärinkäytöksen tai sen yrityksen. Jos pankki ei tavoita asiakasta, se voi varotoimena rajoittaa asiakkaan palveluita väliaikaisesti vahinkojen estämiseksi, Pirinen kertoo muista turvakäytännöistä.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005540155.html
Kauan sitten eronnut nainen saa tekstarin joka kerta, kun exän tilin saldo painuu alle sadan euron: ”Vähän surkuhupaisaa...”
Nainen kertoo Taloussanomille saavansa tekstiviestillä ex-puolisonsa tilihälytyksiä. (KUVA: Joonas Salo; Kuvankäsittely: Taloussanomat)
Julkaistu: 27.1. 10:35
Pankkien saldohälytykset ovat yleensä kätevä apuväline, jos pelkää tilivarojen ylityksiä. Joskus viestipalvelu voi jäädä kiusalliseksi riesaksi.
Taloussanomiin yhteyttä ottaneella naisella oli aiemman puolisonsa kanssa yhteinen tili ja verkkopankkitunnukset siihen. Hän oli aikanaan myös tilannut verkkopankista tilihälytyksen eli matkapuhelimeen tekstarin, jos saldo menee alle sadan euron.
– Mulla on nyt pieni probleema, kun en ole enää heidän asiakas, mutta kiusallisesti lähettävät mulle tekstarin, kun ex-miehen tilin saldo menee alle sataseen.
Pari on eronnut vuosia sitten. Miehelle jäi käyttöön yhteinen tili, ja nainen vaihtoi toiseen pankkiin. Häly tulee silti, vaikka hänellä ei edes ole verkkopankkiyhteyttä eikä käyttöoikeutta vanhaan tiliin. Ja koska sitä ei ole, hän ei myöskään voi poistaa numeroaan sieltä.
Miehen ja naisen välit ovat huonot, eikä asia ole hoitunut miehen puolelta, vaikka nainen kertoi asiasta.
– Joten lopetin sitten asiasta mainitsemisen. Onhan se tietysti vähän surkuhupaisaa todeta lähes joka kuukausi, että taas tuli tekstari.
Vähän surkuhupaisaa todeta lähes joka kuukausi, että taas tuli tekstari.
Nordeasta muistutetaan, että apua saa soittamalla aina auki olevaan asiakaspalveluun tai käymällä konttorissa. Nainen kertookin soittaneensa, mutta asia olisi vaatinut konttorissa käyntiä.
Koska kyseessä ei kuitenkaan ole iso ongelma, eikä nainen katso olevansa vastuussa asian hoitamisesta, hän ei ole ollut halukas käyttämään aikaansa vanhassa pankissa asiointiin.
Tekninen toimenpide ja poistettavissa
Nordean mukaan saldohälytyksiä on jonkin verran käytössä esimerkiksi asiakkailla, joilla ei ole tilillä suuria tilivaroja. Hälytyksen voi saada, jos on yksi tilin omistajista.
– Ajoittain henkilöiden esimerkiksi erotessa saattaa jäädä osallisuus joihinkin tileihin, josta voi seurata edellä mainitun kaltaisia haasteita. Hälytysrajan asettaminen tilille on tekninen toimenpide, joka on poistettavissa, Nordean aluejohtaja Jorma Pirinen sanoo.
Nordeasta kehotetaan kysymään asiakaspalvelusta, jos tarvetta on normaalia laajemmalle käyttöoikeuden tai tilin tietojen katseluoikeuden antamiselle esimerkiksi lähiomaiselle.
Saldohälytys on Pirisen mukaan tarkoitettu lähinnä asiakkaan omaan tai tiliin liitetyn henkilön kortinkäytön valvontaan, jotta ei tulisi esimerkiksi tehtyä epähuomiossa ostoksia niin, että tilin saldo menee liian alhaiseksi
Varsinaisten väärinkäytösten estämiseksi pankilla on lukuisia erilaisia hälytysjärjestelmiä ja monitorointityökaluja, joiden asetukset eivät ole asiakkaan määriteltävissä.
– Pankin havaitsemia väärinkäytöksiä, oikeudettomia tilisiirtoja tai niiden yrityksiä havaitaan päivittäin. Pankki on yhteydessä asiakkaaseen, mikäli se havaitsee väärinkäytöksen tai sen yrityksen. Jos pankki ei tavoita asiakasta, se voi varotoimena rajoittaa asiakkaan palveluita väliaikaisesti vahinkojen estämiseksi, Pirinen kertoo muista turvakäytännöistä.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005540155.html