Miten saisin 9 kk vauvan nukkumaan pidempään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt äitee

Vieras
Vauva on ollut aina vähän huono nukkumaan, heräillyt öisin tunnin-kahden välein. Noin kuukausi sitten pidimme lempeän unikoulun eli vierotimme hänet yötissistä ja tassutimme hänet uneen. Tämä tuottikin tulosta, nykyään hän nukkuu usein läpi yön heräämättä, mutta sen sijaan herää jo aamuisin kello viisi. Annan hänelle noin neljältä tissiä, jonka jälkeen nukkuu siis vielä noin tunnin, mutta herää sitten pirteänä kuin peipponen ja nukutamisyrityksistä seuraa vain suurta huutoa. Olemme yrittäneet myös siirtää nukkumaanmenoaikaa myöhemmäksi, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta. Olisiko kellään ollut vastaavanlaista ja saanut vauvansa nukkumaan myöhempään aamulla?

Ei taida onnistua... Pitää vaan itekki mennä vauvan kans yhtä aikaa nukkumaan. Meillä on vuoden ikäinen ja se herää viiden-kuuden aikaan aamulla. Ei auta vaikka kuinka yrittää syöttää sen ylitäyteen ilalla ja pitää pitkään hereillä.

Niin se taitaa mennä, ettei onnistu...Ongelman tästä vielä tekee, että en saa itse kovin aikaisin unta, vasta 23-24 aikaan. Ei aikaisin herääminen muuten niin haittaisikaan, jos nukahtaisin jo vaikka klo 22.

On kyllä yleinen juttu. Meillä 1,5 vuotias herännyt aina noin viiden aikaan. Mikään ei sitä muuta! Päiväkodin myötä alkoi mennä nukkumaan jo noin 18.30, joten sitä kautta saatiin ihanat kahdenkeskiset illat miehen kanssa :-)

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Kokemuksella sanon, että aika auttaa, mutta ei sekään paljoa! Päiväunien poisjäännilllä meillä ei juuri mitään merkitystä.
Älä vaan ala noin pienen päiväunia vähentämään!

Juu, en aiokaan. Kaipa se on vaan totuttava tähän. Kun pääsi yhdestä ongelmasta eroon (monta kertaa yöllä heräilystä), niin tuli toinen tilalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka paljon hän nukkuu päivällä? Lyhentäkää päikkäriaikaa?

Voi hyssykät, mieluummin melkeen sanoisin et lisätkää päiväunia.
Kyseessä vauva!
Aamuvirkkuus on luonnonanteja.

Vauva nukkui pitkään vain puolen tunnin päiväunia, siis monet puolen tunnun unet päivässä. Jossakin vaiheessa saimme hänet nukkumaan yhdet hieman pidemmät, yleensä tunnin-kahden, unet päivässä. Nukkuu nyt siis aamulla puoli tuntia, puolenpäivän aikaan 1-2 tuntia ja alkuillasta puoli tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äitee:
Ei nuku päivisin paljon, n. 2-3 tuntia yhteensä

Mun mielestä tämä on paljon. Ei siis misään nimessä liikaa, mutta kyllä tämä on paljon verrattuna siihen, että lähes poikkeuksetta meillä nukutaan 1h15 min päikkäreitä vuorokaudessa.

Kun aamulla heräätte klo 5, niin menetkö tosiaan seuraavaksi nukkumaan vasta klo 23-24?
Meinaan että jos nukut 5-6 tunnin yöunia, etkä päikkäreitä niin luulisi että hiljalleen saisit oman rytmisi muokattua siten, että pääsisit aiemmin nukkumaan koska harva jaksaa pitkään vain muutaman tunnin yöunilla. Mä ainakin tipuin jo klo 21, kun edellisenä yönä olin nukkunut vain 6 tuntia, vaikka normaalisti nukahdan vasta klo 24 pintaan.

Jos nukun päikkärit, niin unille meno venyy huomattavasti, joten mun kohdalla ainakaan se ei kannata.

Itse en lähtisi sinun tilanteessasi kajoamaan päiväuniin, koska lapsesi nukkuu jo nyt aika vähän vuorokautta kohden. 9-10 tuntia on mielestäni todella vähän, sillä omani nukkuu pelkästään yöllä 10-11 tunnin unet + siihen ne runsaan tunnin päikkärit päälle. Ainoa mitä voisin harkita olisi se, että ajoittaisin unet "järkevämmin". Eli jos lapsi nukkuu kahdet unet, niin ensimmäiset unet alkaa viimeistään klo 9 jos on noustu klo 5 ja jälkimmäiset alkaisivat 12-13 pintaan...ja illalla kun alkaa unikätinä niin lapsi pehkuihin. Jos hän ottaa vain yhdet unet niin ne sitten viimeistään klo 11, mieluummin ennen.

Toki lapset ovat yksilöllisiä, mutta kuulostaa vähän hölmöltä että lapsesi on sekä aamu-, että iltavirkku koska se unen määrä jää nyt niin vähäiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt äitee:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka paljon hän nukkuu päivällä? Lyhentäkää päikkäriaikaa?

Voi hyssykät, mieluummin melkeen sanoisin et lisätkää päiväunia.
Kyseessä vauva!
Aamuvirkkuus on luonnonanteja.

Vauva nukkui pitkään vain puolen tunnin päiväunia, siis monet puolen tunnun unet päivässä. Jossakin vaiheessa saimme hänet nukkumaan yhdet hieman pidemmät, yleensä tunnin-kahden, unet päivässä. Nukkuu nyt siis aamulla puoli tuntia, puolenpäivän aikaan 1-2 tuntia ja alkuillasta puoli tuntia.

Kolmet päikkärit voi olla ns. liikaa, eli se on sitten jo yöunista pois. Onnistuisiko siirtyminen kaksiin uniin?

itse pitää joustaa ja mennä ajoissa unille. meillä on kaikilla neljällä ollut kausia, että viideltä noustu. ite menty kanssa klo 20-21 unille. ei mitään ongelmia sitten ole ollut. eikö tosiaan aikuinen tajua itse joustaa?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
itse pitää joustaa ja mennä ajoissa unille. meillä on kaikilla neljällä ollut kausia, että viideltä noustu. ite menty kanssa klo 20-21 unille. ei mitään ongelmia sitten ole ollut. eikö tosiaan aikuinen tajua itse joustaa?

No ei se jousto aina sormia napsauttamalla mene. Ja jos perheessä muitakin lapsia ja mies vaikka vuorotöissä, niin pitääkö ne loput lapset jättää illalla oman onnensa nojaan jos heillä nukkumaanmeno vähän myöhemmin?

Tuskin kyse on tajuamisesta siis.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

No ei se jousto aina sormia napsauttamalla mene. Ja jos perheessä muitakin lapsia ja mies vaikka vuorotöissä, niin pitääkö ne loput lapset jättää illalla oman onnensa nojaan jos heillä nukkumaanmeno vähän myöhemmin?

en näe ap:n tekstissä mainintaa muista lapsista ja hän taitaa olla vielä kotiäitinäkin. joten jousto onnistuu. ja onhan siinä mieskin vissiin kuvioissa, joten vuorotellen vaikka heräävät aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

en näe ap:n tekstissä mainintaa muista lapsista ja hän taitaa olla vielä kotiäitinäkin. joten jousto onnistuu. ja onhan siinä mieskin vissiin kuvioissa, joten vuorotellen vaikka heräävät aikaisin.

Jos ap:n mies on vaikka vuorotöissä, niin ei välttämättä onnistu tuo että heräävät aamuisin vuorotellen. Ja kuten palstalta on saatu lukea, on paljon perheitä joissa miehet eivät juurikaan osallistu lasten hoitoon vaikka he makisivat kotona 24/7. Joten edelleen olen sitä mieltä ettei se välttämättä ole niin helppoa.

Nukun välillä vauvan kanssa ensimmäiset "aamupäiväunet" puoli tuntia-tunnin, mutta tosiaan, kyllä ne yöunet jäävät minulla 5-6 tuntiin yöllä. En vain saa unta aikaisemmin illalla. Päivällä kyllä väsyttää, mutta jotenkin virkoan iltaa kohden eikä väsytä enää ollenkaan. Ja sänkyyn on ihan turha mennä, jos ei väsytä, on vain turhauttavaa maata ja pyöriä siellä. Olemme myös kokeilleet jättää viimeisiä päiväunia pois, mutta illat ovat yhtä huutoa silloin. Jos hän nukkuu siis esim 12-14 päiväunet, niin ei millään jaksa valvoa klo 19-20 saakka. Päiväunien määrä kyllä vaihtelee, välillä hän saattaa nukkua jopa 4 tuntia yhteensä.

Muita lapsia ei ole, olen kotiäiti ja mieheni on vuorotöissä, mutta nousee kyllä vähintään kerran viikossa vauvan kanssa, että minä saan nukkua pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt äitee:
Nukun välillä vauvan kanssa ensimmäiset "aamupäiväunet" puoli tuntia-tunnin, mutta tosiaan, kyllä ne yöunet jäävät minulla 5-6 tuntiin yöllä. En vain saa unta aikaisemmin illalla. Päivällä kyllä väsyttää, mutta jotenkin virkoan iltaa kohden eikä väsytä enää ollenkaan. Ja sänkyyn on ihan turha mennä, jos ei väsytä, on vain turhauttavaa maata ja pyöriä siellä. Olemme myös kokeilleet jättää viimeisiä päiväunia pois, mutta illat ovat yhtä huutoa silloin. Jos hän nukkuu siis esim 12-14 päiväunet, niin ei millään jaksa valvoa klo 19-20 saakka. Päiväunien määrä kyllä vaihtelee, välillä hän saattaa nukkua jopa 4 tuntia yhteensä.

Sinuna jättäisin ne omat päikkärit pois. Kyllä mä luulen että viikon kuluttua olet jo illalla niin väsynyt että uni tulee. Mäkin väsyn päivällä ja piristyn iltaa kohden, mutta kun menen nukuttamaan vauvan ja luen siinä samalla kirjaa niin saan kyllä josakin vaihessa unen päästä kiinni jos on päikkärit ottamatta.

Jos lapsi herää aamulla klo 5 niin mielestäni hänet voi laittaa yöunille jo klo 18. Niinhän meilläkin vauva tekee, eli nukkuu sen 10-11 tuntia yössä, vaikkakin vaan eri aikaan, eli muutaman tunnin myöhemmin aloittaa nukkumisensa. Eli ei hänen tarvitse tuolloin valvoa klo19-20 saakka.

Ja jos hän nukkuu päivällä jopa 4 tuntia niin siinä kohtaa ei voi olettaa että yöllä uni enää järin hyvin maistuisi. Tee selkeä, rajoitettu rytmi. Laitat nukkumaan kun on sen aika ja herätät päikkäreiltä kun on sen aika.

Mielestäni vauvani ei nuku liikaa päiväunia, pikemminkin asia menee niin, että mitä paremmin hän nukkuu päivällä, sitä paremmin yöunetkin maistuu.

Omat aamupäikkärini eivät vaikuta uniini, on kokeiltu (aamupäiväunet noin klo 8-9 aikaan). Tarkoitan siis, että minua ei väsytä sen enempää illalla, olen nukkunut tai en.

Ja vauva on tosiaan nukkunut noin kuukauden ajan vasta pidempiä pätkiä, entisen 1-2 tunnin heräilyn sijaan. Saattaa olla, että hän hakee vaan uutta rytmiä ja toivottavasti tämä aikaisin heräily on vain väliaikaista.

Alliant Support helps make principal points, and also regrettably using the weapon argument, bullets happen to be flying over shelving more quickly than previously. Since they have been expanding so much not too long ago therefore easily, they will will probably be purchased by way of a organization such as Lockheed Martin or an additional significant safeguard market firm, mainly because it will permit of which more substantial conglomerate to develop because of earnings with this business. This can be among the most dubious Micheal Cramer inventory choices, nevertheless it are going to be among the most profitable ones. michael zimmerman prentice Recreation area your car all-around your current location along with disguise virtually any programs from the trunk area

Yhteistyössä