Miten saisin 7kk vanhan vauva syömään paremmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niin?

Vieras
Vai tarviiko saada?

Ollaan aloitettu 2kk sitten kiinteät ruuat mutta ruokamäärät on edelleen hyvin hyvin pienet, välillä vain muutama lusikallinen. Olen yrittänyt nyt tarjota 4 kertaa päivässä ruokaa; aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla.

Vauva eläisi vain rintamaidolla. Välillä syö paremmin ja on joskus syönyt lähes purkillisen ruokaa, mutta usein ruokaa menee alle puoli purkillista.

Haluaisin myös lopetella yöimetystä, ainakin vähentää sillä nyt herää "syömään" 2-4 kertaa yössä. Eikä edes syö aina, vaan haluaa vain tissin suuhun. Tuttia ei ole huolinut.

Mitä tehdä? Onko vinkkejä?

En osaa muuten auttaa, kuin että pidätte aina 4h ruokailuvälit. Meillä auttoi se, ja iltapuuro kun alkoi uppoamaan niin yöheräilyt väheni yhteen ja alle 1v loppuivat kokonaan.

Meillä nyt kaksivuotias, joka vasta nyt viime aikoina on kiinnostunut kiinteistä enemmän. Sain miltei vatsahaavan, kun jatkuvasti vertailin muiden vauvojen ruokailuihin. Mene vaan vauvantahtisesti. Huomasin, että ei ollut nälkä kun tarjosin kiinteitä, eli pitää olla nälkä, jotta ruoka uppoaa. Koita päästä yösyötöistä eroon esim. Hyssyttelemällä ja illalla velliä tai puuroa antamalla. Meillä lopetti vasta vajaa 1,5 vuotiaana yöjuomiset ja kammottavaa oli herätä yö yön perään syöttämään kun vielä lisäksihuusi yöllä vatsanpuruja, joita Nutrilon pepti hänelle toi.

Kiitos viesteistä!

Alan vain olla huolestunut, koska tuntuu että tuleekohan maitoakaan enää tarpeeksi ja nokkamukista ollaan korviketta yritetty antaa, ei huoli.

Aiemmin söi hieman paremmin, mutta suun avaaminen on aina ollut jotenkin hankalaa. Pelkään että olen tuputtanut liikaa ja siksi nyt on oikea lakko päällä :/

Kun liikkuu paljon, luulisi että tarvii myös paljon energiaa. Onkohan hölmöä soittaa neuvolaan ensi viikolla, jos vaikka kävisi punnituksessa? Viimeeksi käyty kk sitten 6kk neuvolassa ja seuraava on kk päästä.

Kiitos viesteistä!

Alan vain olla huolestunut, koska tuntuu että tuleekohan maitoakaan enää tarpeeksi ja nokkamukista ollaan korviketta yritetty antaa, ei huoli.

Aiemmin söi hieman paremmin, mutta suun avaaminen on aina ollut jotenkin hankalaa. Pelkään että olen tuputtanut liikaa ja siksi nyt on oikea lakko päällä :/

Kun liikkuu paljon, luulisi että tarvii myös paljon energiaa. Onkohan hölmöä soittaa neuvolaan ensi viikolla, jos vaikka kävisi punnituksessa? Viimeeksi käyty kk sitten 6kk neuvolassa ja seuraava on kk päästä.

Kuten jo joku aiemmin kirjoitti, niin maito on edelleen se pääravinto ja kiinteisiin vasta totuutellaan. Jos kovasti huolettaa, niin kokeileppa vaikka sormiruokailua, josko lasta rupeaa enempi kiinnostamaan kun saa itse syödä. Kiinteiden syöminenhän ei sitten automaattisesti tarkoita pidempiä ja parempia yöunia, vaan usein käy päinvastoin. Jos tahdot lapsesi nukkuvan yöt heräilemättä, niin kannattaa koittaa opettaa nukahtamaan itsekseeen, esim. tassuttelua.

Itse edelleen imetän 1v2kk ikäistä tytärtä muutamia kertoja päivässä, vasta viimeaikoina on ruoka alkanut enempi uppoomaan ja toisinaan edelleen imetän lastani öisin, sehän ei aina tarkoita, että lapsella on nälkä vaan se on myös läheisyyden kaipuuta yms.

Ei meilläkään oo ton ikäset mitään isoja määriä syönyt, esikoinen ei oikein vuoden ikäisenäkään ollut kiinteistä kiinnostunut kun tissi nyt oli vaan parempaa... Jos lapsi käy rinnalla aktiivisesti, ei pitäisi maidon loppumisesta olla pelkoa, tilaa kyllä sitten lisää, kun tarvitsee enemmän! (eli roikkuu jonkun aikaa jatkuvasti tissillä)
Jos yösyömiset ei ihan hirveesti hankaloita elämää, en lähtis vielä kiirehtimään niiden kanssa, vauva on vielä aika pieni tossa vaiheessa ja osalla syömiskerroista sillä voi ihan oikeasti olla nälkä.
Mulle neuvolasta sanottiin, ettei ennen 1v-synttäreitä välttämättä kannata edes yrittää vierottaa yösyönnistä, kun läheskään kaikki ei oo siihen valmiita sillon. (10-kuista yritin vierottaa, tosi huonolla menestyksella, kun söi lähemmäs 10 kertaa yössä, onnistu helposti sitten kolme kuukautta myöhemmin...) Maito on kuitenkin vauvan pääasiallinen ravinto sen ekan vuoden, että jos se maistuu ni älä turhaan stressaa :D

[QUOTE="...";29384342]Ei meilläkään oo ton ikäset mitään isoja määriä syönyt, esikoinen ei oikein vuoden ikäisenäkään ollut kiinteistä kiinnostunut kun tissi nyt oli vaan parempaa... Jos lapsi käy rinnalla aktiivisesti, ei pitäisi maidon loppumisesta olla pelkoa, tilaa kyllä sitten lisää, kun tarvitsee enemmän! (eli roikkuu jonkun aikaa jatkuvasti tissillä)
Jos yösyömiset ei ihan hirveesti hankaloita elämää, en lähtis vielä kiirehtimään niiden kanssa, vauva on vielä aika pieni tossa vaiheessa ja osalla syömiskerroista sillä voi ihan oikeasti olla nälkä.
Mulle neuvolasta sanottiin, ettei ennen 1v-synttäreitä välttämättä kannata edes yrittää vierottaa yösyönnistä, kun läheskään kaikki ei oo siihen valmiita sillon. (10-kuista yritin vierottaa, tosi huonolla menestyksella, kun söi lähemmäs 10 kertaa yössä, onnistu helposti sitten kolme kuukautta myöhemmin...) Maito on kuitenkin vauvan pääasiallinen ravinto sen ekan vuoden, että jos se maistuu ni älä turhaan stressaa :D[/QUOTE]

Meillä neuvolassa taas on täti, jonka mielestä vauva mahdollisimman äkkiä omaan sänkyyn, omaan huoneeseen, irti tissistä.
Yösyötöt ei ehkä ole se pahin juttu, vaan huoli vaan vauvan syömisestä. Vauva nukkuu mun vieressä että sinällään yösyöttö on helppoa eikä tosiaan ees aina syö vaan haluaa vaan tissin suuhun ja nukahtaa. Päivisin käy usein tissillä ja olen herkästi sitä tarjonnutkin aina.

Meillä neuvolassa taas on täti, jonka mielestä vauva mahdollisimman äkkiä omaan sänkyyn, omaan huoneeseen, irti tissistä.
Yösyötöt ei ehkä ole se pahin juttu, vaan huoli vaan vauvan syömisestä. Vauva nukkuu mun vieressä että sinällään yösyöttö on helppoa eikä tosiaan ees aina syö vaan haluaa vaan tissin suuhun ja nukahtaa. Päivisin käy usein tissillä ja olen herkästi sitä tarjonnutkin aina.

Mulle lääkäri tuumasin lapsen ollessa n.7kk, että olenko ajatellut lopettaa yösyötön? No en ollut ajatellut, enkä lopettanut. Itse olen huomannut esikoisen kanssa, että kun asioita tekee lapsen tahtisesti, niin säästyy aika monelta itkulta (enkä tässä tapauksessa tarkoita pelkästään lapsen itkua).

Kertomasi perusteella tuntuu, että huolehdit aivan turhaan :) Älä stressaa sen terkkarin höpinöistä, vaan rauhassa ja vauvantahtisesti vaan. Kyllä ne kiinteiden määrät siitä ennemmin tai myöhemmin kasvaa, nyt vauvan pääruuan kuuluukin olla rintamaito.

En olis kyllä tosiaankaan kauheen huolissaan, kun kerran tissi maistuu. Varsinkin jos ei kasvussakaan oo mitään ihmeellistä valittamista, ni jatka vaan ihan rauhassa samaan tahtiin, kyllä se siitä alkaa kiinteitä syömään viimeistään sit ku imetys loppuu kokonaan. Meillä ei esikoista vielä yöimetyksen lopettamisenkaan jälkeen kiinnostanut kiinteät, huijaamalla sai vähän menemään... Alko syödä kohtuullisesti sitten kun imetin enää pari kertaa päivässä. Neuvolassa vaikuttaa tosi paljon se tädin oma näkemys, kannattaa tehdä miten hyvältä tuntuu.

Ei kasvussa sillee mitään ole, pienikokoinen on ollut aina ja lyhyt niinkuin me vanhemmatkin :) Viimeeksi 6kk neuvolassa sanottiin että painoa tullut vähän mutta koska oli jo lähtenyt konttaamaan, katsottiin että on ok.

Yhteistyössä