miten sais lapsen kiinnostumaan lukemisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Havahduin äskettäin siihen, ettei mun liki 10v tyttö ole mitenkään innokas lukija...ja että laiska äiti ei ole käynyt kirjastossa lasten kanssa varmaan kahteen vuoteen...
KOululuokan kanssa käyvät kerran viikossa ja lainaa kyllä lehtiä ja "helppoja" kirjoja, lukee hyvin, mjut ei vaan innostu lukemisesta.
NO viimeviikolla sit mentiin sinne kirjastoon ja lainasin tytölle kirjoja vähä laidasta laitaan, et joku nappais, mut ei...vähän se niitä selaili ja sanoi, et hän haluu mielummin sellaisia kirjoja, missä on kuvia!!!
Kun mietin itteeni samassa iässä, niin luin ja paljon!! Ja jossain lehdessä oli äskettäin juttua, et jos tuo kirjojen !"ahmimisikä" ei tule tuossa 10v molemmin puolin, niin se ei luultavasti sit tule koskaan.

Eli vinkkejä varhaisnuoria kiinnostavista kirjoista ja ylipäänsä siitä, miten saan tuon innostumaan, kaipailen!

Luetko itse tai lukeeko miehesi/lapsesi isä? On tutkittu että lapsesta ei tee lukijaa se että sille luetaan pienenä, vaan omien vanhempien antama esimerkki vaikuttaa enemmän.

Sama ongelma meillä. Kyseessä 9-vuotias poika, joka vielä pari vuotta sitten luki ahmimalla risto räppääjää ym, mutta nyt kiinnostaa vaan akut ja muut sarjakuvat.
Mä olin itse lapsena melko innokas lukija ja mun siskot oli vielä innokkaampia. Muistelen, että ennen olikin nenä jatkuvasti kiinni kirjassa. Ilmeisesti nykyään on niin paljon muuta ajankulua...tv, pelit, musiikki?!

mutta haittaako se sitten jos lukee niitä "helppoja" kirjoja, parempi niin ku ei ollenkaan lue...mulla ainakin meni noi lukemiset vähän aaltoiluna, saattoi olla pitkiä kausia ku en lukenu ollenkaan. Parempi antaa lukea sitä mikä kiinnostaa. Ja kyllä lukemisesta voi innostua myöhemminkin. Miun mies alkoi lukea vasta aikuisena enemmän, pienenä ei innostanu häntä ollenkaan.

Lukemalla itse, siis olemalla malli lukevasta aikuisesta hänelle.
Viemällä lapsen kirjastoon.
Lukemalla sille isollekin lapsella ääneen ja keskustelemalla hänen kanssaan yhdessä luetuista kirjoista.
Laittamalla lapsen sanataideryhmään lukemaan ja kirjoittamaan ikätovereiden kanssa osaavan sanataideopettajan ohjauksessa.
Järjestämällä erilaisia kirjoja (sarjakuvaa, tietokirjoja, nuorten kirjoja, satuja) kotiin.

Meillä lukee kaikki, koko perhe. Vauvan lemppari on Jere Jarruvaunu.

Alkuperäinen kirjoittaja Bööna:
Luetko itse tai lukeeko miehesi/lapsesi isä? On tutkittu että lapsesta ei tee lukijaa se että sille luetaan pienenä, vaan omien vanhempien antama esimerkki vaikuttaa enemmän.

Tota mä aattelinkin, aiemmin luin tosi paljon, nyt on elämä ollut niin hektistä (talon rakennus, kahdessa vuodessa kaksi pientä lasta, muutto...), ettei yksinkertaisesti ole ollut aikaa ottaa sitä kirjaa käteen ja lukea..(no nyt samalla lainasin ittellenikin ja aloitin taas!)
Mut lapsille on aina luettu, tuolle isollekin toisinaan luen ääneen ja tykkää kyllä kuunnella!
JA hyvähän se on, et lukee ees niitä helppoja kirjoja...jospa sitä nyt alkais repiä ittelleenkin tuota lukuaikaa, oli nimittäin ihanaa pitkästä aikaa lukea!! Nettikin pysyi kiinni kokonaista kaks päivää ;)

Yhteistyössä