Miten saatte vahdittua lapsenne? Veden äärellä asujat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meillä on kolme pientä lasta (alle kouluikäisiä) ja jo muutaman päivän mökillä olo on stressaavaa sen jatkuvan valvonnan takia.

Kiinnostaisi tietää, että miten te järven, veden, lammen rannnalla vakituisesti asuvat hoidatte tuon lasten vahtimisen? Kun kesästä syksyyn on se vesi ja sitten syksyllä/keväällä heikot jäät jne. onko teillä jotain hyviä vinkkejä miten välttää vaaroja järven läheisyydessä? Vai stressaatteko tekin paljon sitä vahtimista?

Meillä mökillä isoin lapsista osaa jo avata oven (pitää jo laittaa uudet lukot, joita lapsi ei saa auki). Tottelevainen on, mutta lapset kun on mitä on niin ei voi koskaan kuitenkaan täysin luottaa etteikö avais ovea. Voishan sitä olla menemättä mökille, mutta lapsille se on niin suuri asia päästä mökille.

Veden äärellä asuvat oppivat ja tottuvat jo pienestä asti siihen miten siellä ollaan ja vanhemmille kehittyy joku ylimääräinen aisti siihen että missä lapsi milloinkin on ja milloin se on menossa salaa rantaan.
Juttelin tosta just äitini kanssa kun me ollaan pontuna oltu aina mökillä joka on ihan järven rannassa ja en muista koskaan sattuneen mitään eikä äiti silti ollut mitenkään ylihysteerinen meidän kanssa vaikka mäkin olen ollut ylivilkas pentu. Nyt omien kanssa sain olla mökillä aika varuillani vaikka nää tietääkin miten rannalla ollaan ja että veteen voi hukkua, mutta toi 2v on ihan päätön menemään laiturille vaarin veneen perään.

me asutaan joen ja vilkkaan junaradan välissä,radalle matkaa n.70m ja joelle 40-100m riippuen mistä kohti katsoo.mutta meillä on puhuttu asiat silloin kun muksut oli ihan pieniä miksi ei sinne saa mennä ja koskaan eivät ole edes yrittäneet rantaan karata.sitä kun asuu jokapäiväisesti rannan luona niin lapsille se on itsestäänselvyys että sinne ei oo asiaa.

Lapsuuden kotini on meren rannalla. Kun itse olin pieni ei ollut mitään ongelmia. Pikkusiskoni kanssa oli hieman. On itsepäinen ja ei aina uskonut käskyjä ja sääntöjä.

Nyt omalle lapselleni on opetettu ettei rantaan ole mitään asiaa ilman pelastusliivejä. Kerran on mummo joutunut antamaan lapselle ns. kurinpalautusta asiasta. Mutta meni asia silloin hyvin perille. Muistaa asian vieläkin. Lapsi siis 4-v.

Mutta ennen kaikkea tärkeintä on vahtiminen. Koskaan ei ole pihalla ilman aikuista.

En itse asu rannan lähellä mutta lapsena asuin. Meillä oli rannassa pelastusliivit. Laiturille ei saanut mennä ilman pelastusliivejä.

Mökillä lapsella on aina pelastusliivit kun mennään laiturille. Meillä on vain yksi lapsi joten sitä on helpompi vahtia. Koko ajan olen läsnä. 2 vuotiaasta kyse.

Yhteistyössä