Miten saatte teidän parisuhteen toimimaan ja "liekin" säilymään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukku

Vieras
Yhdessä ollaan oltu miehen kanssa jo aikasta kauan. Ollaan nyt vähän yli kolmikymppisiä kummatkin. Suhteemme on kummankin ensimmäinen "tosivakava" suhde, kummatkin ovat seurustelleet aikaisemmin, mutta ei montaa vuotta ja suhteet eivät ole olleet sellaisia mennään naimisiin ja hankitaan lapsia-suhteita. Rakastan miestäni todella paljon, mutta välillä tuntuu, että tätäkö tämän sitten pitäisi olla koko loppuelämä.

Nuorena olin se kaveripiirin "villikko", hyppäsin toisesta suhteesta toiseen suhteeseen, kieltämättä taisin olla enemmän kiinnostunut valloittamaan ja kokeilemaan, että saisinko tuonkin, kuin sitoutumaan. Mulla ei ole kuitenkaan ikinä ollut mitään ongelmaa olla yksin, olin pitkiäkin aikoja seurustelematta, mm. pari vuotta ennen mieheni kanssa yhteen menemistä. Mutta jos halusin jonkun kundin, niin siinä se sitten oli, oikeastaan olen aina saanut jokaisen, jonka olen halunnut. Muutamassa suhteessa sain nokilleni, mutta en ikinä kovin pahasti. Eniten harmittaa muutama kerta, kun olin tosissani kiinnostunut jostain ihmisestä ja meillä oli jotain suhteentynkää, mutta sitoutumiskammossani menin kaiken sössimään.

Mieheni tapasin ihan sattumalta ravintolassa ja ekana iltana me ihan vaan juteltiin. Vaihdettiin numerot ja heti erottuamme sain tekstarin, että olisi kiva tavata joskus. Viikko viestiteltiin ja viikonloppuna tavattiin. Kaveritkin sanoi, että tässä on nyt jotain erilaista kuin ennen, ihan kun oltaisiin aina oltu yhdessä. Kieltämättä siltä vähän tuntuikin, vaikka oltiin miehen kanssa ihan erilaisia, niin siltikin mies tuntui todella tutulta ihan alusta asti. Olen yleensä harrastanut sellaisia vähän pahoja poikia, mies oli senkin suhteen aivan erilainen. Mutta jokin vaan klikkasi ja kolmen kuukauden tapailun jälkeen esittelin miehen perheelleni. ( sitä en varsinaisesti ollut tehnyt koskaan aikaisemmin, äiti oli saattanut törmätä johonkin miestuttavaani, mutta en ketään varsinaisesti tuonut tätä ennen kotiin)

Jossain vaiheessa kahdestaanolon jälkeen sitten tuli puheeksi lapset ja muut ja loppuvuodesta 2006 tulin ensimmäisen kerran raskaaksi. 2007 syntyi meidän esikoisemme ja siitä saakka olenkin ollut sitten raskaana tai imettänyt lukuunottamatta muutamaa kuukautta siellä täällä tähänkin päivään asti. Meillä menee periaatteessa miehen kanssa ihan hyvin, tapellaan kyllä, mutta se johtuu aika pitkälti univajeesta ja arjen ongelmista.

En voisi kuvitella elämääni ilman miestäni, mutta välillä tekisi toimittaa koko mies jonnekkin hyvin kauas. Meillä ei ole ketään sukulaisia tai tuttavia, jotka voisivat toimia lapsenvahtina, äitini muutaman kerran vuodessa vahtii lapsia jonkin aikaa, mutta sekin aika on mennyt lähinnä siihen, että ollaan nukuttu. Aina jos suunnitellaan, että illalla istutaan kahdestaan lasten mentyä nukkumaan, niin takuulla jollain iskee korvatulehdus tai painajaisunia tai joku muu homma, ja meidän kahdenkeskeinen aikamme jää siihen, että toinen juoksee lohduttamassa yhtä ja toinen passamassa toista. Ja usein kieltämättä käy niin, että kun olisi illalla aikaa olla kahden, niin minä olen niin väsynyt, että seksi ja muu ei todellakaan ole ensimmäisenä mielessä, vaan oma sänky kutsuu lähinnä unimielessä. Mua ei nyt kiinnosta seksi muutenkaan, johtuu varmaan hormooneista, imetän vielä ja menkat eivät ole alkaneet. Mies vaan kokee sen suurena loukkauksena, kun vaikka kuinka yrittäisi mitä tahansa minua lähinnä vaan ärsyttää seksinvonkaaminen ja en syty touhuun ollenkaan. Tuntuu, että ollaan nyt enemmän kavereita, kuin puolisoita, haluan olla miehen kanssa ja jutella ja vaikka halaillakkin, mutta seksiä en halua. En mieheni kanssa, enkä kyllä kenenkään muunkaan kanssa.

Miten teillä on säilynyt "liekki", kateellisena katselen pariskuntia, jotka suutelevat toisiaan intohimoisesti parinkymmenen vuoden jälkeenkin. Meillä tunnutaan lähinnä nykyisin pusuttelevan lapsia. Tuntuu, että päivisin minulla on koko ajan joku sylissä roikkumassa, yksi tissillä, sitten seuraava tarvitsee huomiota, sitten taas toinen ja sama jatkuu ja jatkuu... Hetkeäkään en saa olla yksin, vessassakin on yleensä joku seurana ja ainakin huutelemassa toisesta huoneesta. Illalla kun lapset nukkuvat, en vaan jaksaisi jatkaa miehen hellimistä, vaan haluaisin tehdä omia juttujani ja vaikka vaan istua ilman ketään kyhnäämässä vieressä. Kotiäitinä minulla ei ole hetken rauhaa. Miten te muut onnistutte parisuhteen hoitamisessa?

Hah, tunnistinpa itseäni paljon tuosta tekstistä. =) Mulla oli vähän samanlainen vaihe menossa imetyksen aikaan kaikin puolin. Ja mulla on vähän samaa tunnetta usein, että kun päivällä on joku jo niin paljon sylissä, illalla en halua ketään lähellekään ja haluan sitä omaa aikaa. Meilläkään ei saa lapsia liiemmin mihinkään hoitoon eikä omaa aikaa / vapaa-aikaa juuri jää. Kahdenkeskistä aikaa meillä on vain iltaisin, kun ipanat nukkuu.

Mutta. Aika aikaansa kutakin. Tätähän se pikkulapsiaika on. Imetyksen jälkeen hormonit on muuttuneet paljon ja muuttaneet paljon tilannetta tuon makkaritoiminnan ja läheisyyden tarpeen suhteen. Ei oo enää ihan niin "kamalaa". ;) Kun ipanat on nyt päättäneet nukkua muutenkin melko hyvin, moni muukin asia on korjaanutunut vähän kuin itsestään. Ukon kanssa sais olla enemmän kahdenkeskistä aikaa, mutta tiedostetaan tilanne sekä se, mistä se johtuu ja tehdään parhaamme sen mukaan, miten pystytään. Iltaisin yhteistä tekemistä, jos suinkin mahdollista (eli jos ollaan molemmat kotona) eikä jäädä molemmat tekemään omiamme. Vaikka sitten vain telkan katselua, jos ei muuta. Oon nyt oppinut ottamaan omaa-aikaakin enemmän, mikä vaikuttaa kyllä kokonaistilanteesee myös. Lähden salille ja/tai kauppaan tms. Kotiin ei kantsi jäädä. Jos ipanat on hereillä, ei siitä vaan tule sitä omaa-aikaa silloin kuitenkaan.

Juu, kyllä sen tietää, että tämä on vaan väliaikaista, mutta pelottaa, että ollaan jotenkin vieraita toisillemme tämän ajan jälkeen. Meillä ei ihan heti ole tiedossa aikaa ilman pieniä lapsia ja minä hassu tässä vielä elättelen toiveita ainakin yhdestä vielä....

Meillä on miehen kanssa vitsinä, että about kertaalleen vuodessa ollaan käyty kahdestaan ulkona, kyllähän sen suhteen ylläpitoon pitäisi riittää. Kohde on vaan ollut tosiaan megaromanttinen Jorvin synnytysosasto joka kerta, mutta se on ollut meille ainoa kahdenkeskeinen hetki kodin ulkopuolella. Miehestä homma on mennyt vaan kerta kerralta nopeammaksi ja kahdenkeskeinen aika jäänyt olemattomaksi, olen aina ollut ripeä synnyttämään, viimeksi taisi kulua alle viisi tuntia kodista sairaalaan lähtemisestä siihen, kun mies tuli takaisin kotiin muiden lasten luo, koska minä ja vauva oltiin jo osastolla nukkumassa.

Jännää. Toiset on kadeja perhe-elämästä, toiset sitten intohimosta ja yhteisistä hetkistä.
Kunhan tässä "ääneen" pohdiskelen.

Niin te ette saa lapsia hoitoon?

Varasin meille hotellihuoneen toisesta kaupungista ensi kuulle ja aion yllättää miehen. Suunnitelmissa olisi vierailu lelukaupassa (ei lasten-, tälläkertaa;) ), ruokailu hyvässä ravintolassa piiiiitkän kaavan mukaan, rentoutumista poreammeessa ja saunassa KAHDESTAAN ja loput varmaan arvaatkin jo... Hyvät yöunet ja hotellin aamupala RAUHASSA ILMAN LAPSIA houkuttaa myös! :D

Meillä on neljä lasta ja vanhin täyttää kesällä viisi, kovin moni ei niitä suostu hoitoon ottamaan...

Ymmärrettävää kyllä, mutta saisiko lapsia sitten järjestettyä eri paikkoihin hoitoon samaan aikaan tms.? Olen huomannut näiden kymmenen vuoden aikana ja varsinkin lapsien synnyttyä, ettei sitä yhteistä aikaa tule, jos ei sitä järjestä. Ja me halutaan järjestää.

Ehkä kuitenkin eniten suhteen liekkiin vaikuttaa se perheen arki. Se on usein todellakin kuvailemasi kaltaista kaaosta, jossa ei aikaa juuri toiselle jää. Ne pienetkin hetket kannattaa käyttää hyödyksi, sillä niistä saa taas uutta virtaa jaksaa äitiyttä ja arjen pyöritystä. Me esim. saunomme usein kahdestaan lasten mentyä nukkumaan ja se on todella tärkeä hetki meille. Tärkeää on tietenkin myös se, mitä tapahtuu vällyjen välissä, sillä sen näkee naamasta, jos lakkaa saamasta!

Meillä ei asu läheellä kuin äitini,niillä kavereilla joille lapset uskaltaisi jättää on sitten omat lapset ja ongelmat, joten ei niist hirveästi apua ole.

Meidän vanhimmat kolme on sellainen kolmikko, että oksat pois. Ja eivät haluaisi olla hetkeäkään erossa toisistaan. Vessaan tulevat kaksi muuta seuraksi, kun yksi istuu pöntöllä. Istuvat telkkariakin katsoessa yhdessä läjässä ja pitävät toisiaan kädestä kiinni. Öisin tunkevat usein samaan sänkyyn nukkumaan, eivät tietenkään siihen lastensänkyyn, vaan toisiksi nuorimman pinnikseen, että on varmasti mahdollisimman ahdasta. Illalla kaikki laitetaan omiin sänkyihin nukkumaan, mutta jossain vaiheessa hipsivät toistensa luokse.

Me kyllä yritetään panostaa tähän suhteeseen ja ollaan paljon juteltu, että ihan helpolla ei periksi anneta. Kaikki lapset ovat toivottuja ja niin kovasti rakastettuja, vaikka välillä sitä kaipaisikin lapsivapaata aikaa. Nyt kun nuorin on vielä täysimetyksellä, niin sitä ei ainakaan saa mihinkään jätettyä hoitoon edes pariksi tunniksi. Mä olen tosi huono jättämään lapsia hoitoon, oon niin tottunut, että meill on aina meteliä ja menoa, että on outoa, kun mies joskus vie lapset ulos ja olen yksin tai lähes yksin kotona. Ehkä me sitten joku päivä voidaan vaikka mennä hotelliin kahdestaan yöksi.