Miten saatte arjen toimimaan kaksitasoisessa pienehkössä asunnossa vauvan ja mahd. muiden lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
??tätä olen pähkäilly jo pidempään, vauvaki täytti jo vuoden ja edelleen yläkerran makuuhuoneet ovat täysin käyttämättä päiväsaikaan. Hoidan lapsia kotona. Yläkerran makkareita ei voi hyödyntää päivisin leikkihuoneina, kun lapset on niin pikkuisia ja täysin vahdittavia. Olenko se vain minä, vai miten saatte käytetettyä päivän aikana myös yläkertaa, kun lapset on pieniä? Tää vain ei tunnu toimivan....

Meillä 2,5v ja 4v leikkivät yläkerrassa kyllä ihan keskenään, omassa huoneessaan. Ennen parin vuoden ikää eivät kyllä edes halunneet mennä yläkertaan itsekseen leikkimään. Vauva on mun kans alakerrassa tai joskus ollaan kaikki yläkerrassa, kun itse laitan pyykkejä, siivoan tms.

Meillä on myös alakerrassa vauvan leluja, joilla vauva leikkii.

En tiedä onko sulla sitten kuinka pieniä lapsia. Eihän ne alle 2veenä tosiaan paljon yläkerta meilläkään ole käyttäneet

teil ole portteja?minä kyllä touhuan yläkerassakin päivittäin,pieninmät on 4 ja 1-vuotiaat.4-vuotias kyllä osaa mennä yksin raput ylös ja alas,mutta 1-vuotiaan mukana minä menen.

Meillä nuorin tulee huomenna 1 vuotta. Alakerrassa hänellä on vauvalelunsa ja dublot, mutta pari kuukautta sitten hän oppi kiipeämään raput ylös joten enää ei tuo alhaalla leikkiminen kiinnosta. Nyt noin viikko sitten oppi tulemaan peruuttaen raput myös alas, joten hän vain tällä hetkellä ravaisi ylä- ja alakerran väliä. Käy ylhäältä hakemassa isompien sisarusten huoneista leluja alas ja touhuoaa/sotkee heidänhuoneissaan.

Itse menen aina perässä ylös katselemaan mitä touhuaa, mutta varmaan vuoden päästä voi ylhäällä puuhailla jo hetkittäin yksinkin.

Ei mitenkään, sen takia olemme muuttamassa pois nykyisestä asunnosta ennen kuin toinen lapsi syntyy joulukuussa.
Portit on ylhäällä ja alhaalla että lapsi kulkee mukana jos esim. tarvitsee pyykkejä laittaa yläkerrassa mutta ei lapsi yksin ylös jää, eikä alas.
Muutenkin epäkäytännöllistä koko kaksi kerrosta, eri asia jos lapset olisi vanhempia(lapsi 1v ja kohta vauva)että voisivat itsekseen kulkea kerrosten väliä. Saatika kanniskella lasta edestakaisin rappusia ja tavaroita kerrosten väliä.
Tämä on minun mielipide mutta en olisi koskaan muuttanut tällaiseen jos olisin tajunnut millaista arki käytännössä tällaisessa asunnossa pienten lasten kanssa on.

Meillä leikitään aina olohuoneessa, miksi sen muksun pitäs kököttää yksin kammarissaan ja muut istuu olkkarissa? :D Eli mä en näe tuossa ongelmaa, vaikka yhdessä tasossa nytkin asutaan, ei makuuhuoneita käytetä kuin nukkumiseen, olohuoneessa on pieni laatikko missä on jokunen lelu ja kirja et toinen saa touhottaa omiaan siinä muiden keskellä. :)

Yläkerrassa leikitään ja vietetään aikaa, alakerrassa syödään. Ja poika leikkii siellä sen aikaa kun teen ruokaa tai laitan vaikka pyykkejä kuivumaan.

Alakerrassa on laatikossa leluja, mutta suurin osa leluista on täällä yläkerrassa jossa on siis kolme makkaria. Ei tämä ole kyllä yhtään vaikeaa. Portti on meillä tuossa rappusten yläpäässä mutta se on nytkin auki.

Muutimme kaksikerroksiseen kun odotin toista lastamme ja esikoinen oli 1,5v. Alakerrassa on keittiön ja olohuoneen lisäksi yksi huone, joka laitettiin lasten leikkihuoneeksi. Yläkerrassa nukuttiin kaikki. Hyvin toimi vaikka aika ravaustahan se välillä oli, mutta nyt kun lapset ovat 5 ja 3 niin leikkivät hienosti yläkerrassa omassa huoneessaan ja alakerta on leluvapaa-alue. Tosin kohta meillä on taas pienokainen :D

Miksi sitä yläkertaa pitäisi käyttää? minusta ois paljon selkeämpää et yläkerta on nukkumista varten alakerrassa touhutaan.. sit ku kasvavat isommiksi ni voi vanhemmat muuttaa alakertaa ja yläkerta on lasten valtakunta. Portit niin ylös ku alaski

[QUOTE="Kaisa";24373479]Miksi sitä yläkertaa pitäisi käyttää? minusta ois paljon selkeämpää et yläkerta on nukkumista varten alakerrassa touhutaan.. sit ku kasvavat isommiksi ni voi vanhemmat muuttaa alakertaa ja yläkerta on lasten valtakunta. Portit niin ylös ku alaski[/QUOTE]

No siksi, ku on ahtaat tilat. Harmittaa, ku yläkerta on käyttämättä päivisin, ku siellä ei ole mitään puuhailtavaa mulle, istuisinko siellä kädet ristissä vai? Eikä lapset voi olla ylhäällä vahtimatta. Niinpä täällä on olohuone alhaalla lelujen valtakuntaa ja kaikki ollaan tuppauduttu ja ahtauduttu koko päiväksi tänne alas pieniin neliöihin...on portit niin ylhäällä ku alhaallaki

Olen asunu tätä ennen yhdessä tasossa ja kuinka sitä kaipaankaan. Kaikki neliöt tehokäytössä 24/7

[QUOTE="aloittaja";24373528]No siksi, ku on ahtaat tilat. Harmittaa, ku yläkerta on käyttämättä päivisin, ku siellä ei ole mitään puuhailtavaa mulle, istuisinko siellä kädet ristissä vai? Eikä lapset voi olla ylhäällä vahtimatta. Niinpä täällä on olohuone alhaalla lelujen valtakuntaa ja kaikki ollaan tuppauduttu ja ahtauduttu koko päiväksi tänne alas pieniin neliöihin...on portit niin ylhäällä ku alhaallaki

Olen asunu tätä ennen yhdessä tasossa ja kuinka sitä kaipaankaan. Kaikki neliöt tehokäytössä 24/7[/QUOTE]

no raivaa sinne olohuoneeseen kunnollista leikkitilaa. siirrä sohvapöydät ja ylmiääräiset hyllyt sinne yläkertaan niin ei tarvitse olla liian ahtaasti.

Meillä 70 neliötä kahdessa kerroksessa. Ylhäällä vain makkarit. Alhaalla on avokeittiö, olkkari ja iso eteinen. Yläkerrassa käydään vain välillä pyörähtämässä ja nukkumassa. Vaikka alakerta ei ole iso on se minusta kätevä. Kun lapsi lähti liikkelle siivottiin paikat turvalliseksi ja lapsi saa seikkailla alhaalla mielin määrin, mutta kuitenkin on aina lähellä.

No, se mikä tässä on hyvää on se että ne makuuhuoneet pysyy siistissä kunnossa eikä tavarat/lelut leviä joka puolelle. Mekin ollaan vaan yhdessä kerroksessa päivisin eikä se kyllä ole minua haitannut: helpompi vahtia ja lelut pysyy pienellä alalla, joten ne on helppo iltaisin kerätä omille paikoilleen.

Mutta kyllä minäkin seuraavaksi haluan muuttaa yhteen tasoon. En lapsen takia vaan siksi että tuntuu hankalalta kun esim. vaatteet on eri kerroksessa. Vaikka ne omat sukat unohtuu tai lähtee lenkille tms. jolloin vaatteita pitää vaihtaa. Lapsen vaatteet on meillä keittiön lipastossa juuri siksi että ei niiden takia tarvitse ravata edes takaisin, kun muutenkin tuntuu että aina pitää jotain hakea tai viedä makkareihin.

me asuttiin 2krs rivarissa ja alettiin rakentaa taloa ja ehdottomasti yhteen tasoon! meillä oli alhaalla oh ja k, ylhäällä makkarit. Ja alhaalla oli ahdasta aina sotkuista leluista ja yläkerrassa ei pienet viihtyneet enkä uskaltanut keskenään antaa ollakaan. Ärsytti tosiaan kun yläkerrassa vaan nukuttiin!

Meillä on kaksi pientä lasta, 1 ja 3 v, ja asumme kahdessa tasossa (rivari). Olisimme ehkä halunneet mieluummin yhteen tasoon, mutta emme halunneet tinkiä asuinalueesta (tällä alueella lähinnä kaksikerroksisia). Me ollaan lähinnä olohuoneessa päivisin, lapsilla on täällä myös leluja. Isompi leikkii välillä yksin yläkerrassa, pienempi on aina mun kanssa samassa kerroksessa. Jos pienempikin haluaa leikkimään ylös, menen mukana. Ei ole ollut mitenkään hankalaa. Portit meilläkin sekä ylhäällä että alhaalla.
Mielestäni on kätevää, että kun muksut menee nukkumaan illalla, ovat yläkerrassa ja me olemme sitten alhaalla, eikä meteli kuulu vaikka katsoisimme tv:tä tai juttelisimme normaalilla äänellä. Itse pidän siitä, että nukkumis- ja oleskelutilat ovat erikseen.

Toki siinäkin on pointtinsa, että jos lastenhuone olisi olkkarin ja keittiön tasossa, olisi siellä helpompi leikkiä. Toisaalta, sitten kun lapset kasvavat, on kivakin että saavat olla esim. teineinä omassa rauhassa ylhäällä. Asialla on puolensa ja puolensa... :)

Alakerta mahdollisimman selkeäksi, helposti siivottavaksi ja yksinkertaisesti sisustetuksi (ei juuri koriste-esineitä, jotka riitelevät lelujen kanssa), niin ei mene hermot sotkun kanssa. Leluille nätit laatikot, jotka piilottavat kaiken sisällön täysin. Yläkertaan kaikki ylimääräinen tavara kaappeihin.

Yhteistyössä