Miten saat talouden taas tasapainoon,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
jos laskuja riittää pilvin pimein ja tuntuu, ettei rahaa riitä kerrassaan muuhun?

Tämä tilanne on itsellä nyt päällä ja vieläkin riittää laskuja sen verran ynnä päälle ensi kuun vuokra, että ei taida riittää rahaa bensoihin eikä ruokaan.

Kyllähän täällä kotona toki hernekeittopurkkeja piisaa ettei sinänsä täällä hätää ole ruoan suhteen. Mutta en tiedä miten töissä jaksaa olla, jos ei evästä pysty tuonne ostamaan?

Lisäksi käyn yhtä kurssia ja onneksi kertoja ei ole tämän päivän lisäksi kuin 2. Mutta maksut hoitajille. Ei ole noihinkaan nyt kohta enää mitään mahista. Noloa olisi jäädä kahdelta viimeiseltä kerralta pois, mutta niin se on kai tehtävä. Kun hoitajille pitää palkka maksaa käteisellä.

Tai sitten on edessä se huonoin vaihtoehto, pikavippi. Vaikka tiedän, että tuo ei ole järkevä vaihtoehto.

Käytät pimeää työvoimaa?
Myöhäistähän se on mutta mitä laskuja sulle tulee? Mulle ei tule kuin sähkö- ja puhelin- ja nettilaskut. Niin ja vakuutus kaksi kertaa vuodessa

Auto pois. Alle 10 kilometrin matkat jaksaa pyöräillä ja sitä pidemmät joukkoliikenteellä tai sähköpyörällä.
Herätyskello kannattaa ostaa, sellainen, minkä laittaa eteiseen mekastamaan. Kävelymatka täytyy mitata ennakkoon niin, et ehtii ja lisätä sitten se aika herätykseen. Tee munakas aamulla, syö se, niin pärjäät hyvin ilman eväitäkin. Onpa mukava syödä, kun on oikeasti nälkä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0ad44f5a-56fc-4c60-a6a2-4f06997f60ec

Voi olla väärässä nykyään, kun nuo on liian yksinkertaisia toteuttaa, mutta mahdollisia tavalliselle ihmiselle, mut edellytää sen, että osaat vähän laskea ja haluat tehdä asiat itse ja menet riittävän aikaisin nukkumaan. Uniajasta sitä aikaa ei saa nipistää, eikä munakasta saa korvata millään muulla:-)

Silloin kun mulla oli todella tiukkaa niin priorisoin.

Tärkein oli lasten ruoka. Toisena tuli bensa koska muuten en ois saanut palkkaa. Laskuja siirtelin ja maksoin olellisimmat ajallaan, jonkun jätin suosiolla maksamatta jotta olisi rahaa edellämainittuihin. Evääksi otin leivän tai ostin työkohteen vierestä kaupasta jotain vanhaksi menevää, banaanin vaikkapa ja purkin rahkaa.

Tupakanpoltto loppui väkisinkin ja kaikki jätät tuli kaapinperältä käytettyä.

Ja pikkuhiljaa tilanne tasaantui ja taas oli kaikki maksut maksettu ajallaan.

Laita laskut tärkeysjärjestykseen, ja maksa vaikka 5e joka päivä,
eli aina kun jostain tulee rahaa (vaikka pulloja palauttaessa) maksa joku lasku/sen osa.
Osta vain halpoja elin tarvikkeita, kuukauden voi ihan hyvin syödämakaronia.

Olen itse jäjestönyt itseni 20 000euron veroveloista YHna takaisin pinnalle 5 kuukaudessa,
nyt jo kolmatta vuotta "ei tarvii laskeskella"

Itse ennakoin aina seuraavan vuoden edellisenä syksynä ja poimin marjoja paljon pakkaseen, haen omenoita jotka niistä ilmoittaa ja teen mehua ja hilloa. Ostan syksyllä kun juurekset, porkkanat, punajuuret ym. on halvempia, keitän ja pakastan isoja määriä. Joka kuukausi ostan palkasta 15 eri keittämistä pakkaseen ja teen ruokaa jokaisesta pariksi päiväksi,. Pidän aina jauhoja ja hiivaa kaapissa ja ostan aina tarjouksesta. Ruoassa voi säästää yllättävän paljon ja on terveellistä. Tähän hätään tuo ei auta mutta ehkä ensi syksynä voi jo ennakoida. Laskuja voit pyytää että saat erissä maksaa.

Yhteistyössä