Miten saan veren triglyseridi rasvat nousemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolesterolit ok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on 0,6. Alle yksi on tosi hyvä arvo :) Mitä matalampi sitä parempi. Triglyceriidit saat nousemaan sokerilla ja alkoholilla, itse en juuri käytä kumpaakaan joten siitä varmaan matala arvo. Karppaajana rasvaa syön kuitenkin paljon joten mulla se ei ainakaan ole vaikuttanut.

Mulla on kuitenkin riskinä sepelvaltimo tauti ym kun on verenkierto häiriöitä. Auttaako liikunta? Tai kalan syönti? Viinaa ja sokeriako tässä nyt pitää alkaa kuluttumaan...

Nykyisin mitataan APO-suhteita. Vanhalle kolesteroliteorialle ei ole löytynyt pätevää tieteellistä vahvistusta (ainoastaan korrelaatioita, jotka nekään eivät oikein pidä paikkaansa).

LDL ei kerro muuta kuin "kuljettimien määrän" verenkierrossa, muttei partikkelikokoa (LDL-P), joka on ratkaisevampaa kuin kokonaisLDL:n määrä. Eikä se kerro sokeroituneesta LDL:stä tai hapettuneesta LDL:stä.

Kannattaa muistaa, että ilman kolesterolia ihminen ei elä, koska siitä tehdään hormonit ja solut jne. Ihmisessä itsessään on todella paljon kolesterolia, mutta vain vähän siitä kiertää verenkierrossa. Miksi sitten verenkierrossa liikkuu kolesterolia, riippuu kehon tarpeesta.

Sinänsä huvittavaa, että jos alkaa syömään eläinrasvoja ja vähentää hiilihydraatteja, HDL nousee, LDL nousee mutta partikkelikoko kasvaa (= hyvä) ja Triklyseridit laskevat. Paljon hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla taas triklyt nousevat, HDL laskee ja LDL pysyy joko samana tai laskee. Mikä sitten on oikea annos kolesterolia? Tässä sivustolla http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i on kohtalaisen syvällisesti kerrottu mitä se voisi olla.

Yhteistyössä