Miten saan vauvan syömään aamupalan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Meillä on mennyt ihan mahdottomaksi touhut. Vauva pian 6kk syö aina vain silloin kuin hänelle itselleen maistuu. En voi koskaan tietää milloin hänellä nyt sattuu maistumaan, joten tarjoan ruoan aiemman hänen oman ruokarytminsä mukaan 2,5 tunnin välein. Nyt vauva on alkanut venyttää yösyömisen aamukuuden paikkeille, joten maito käy aamupalasta. Joskus hän syö aamulla 9.30 aikoihin lisää maitoa ja huonolla menestyksellä jotain puuroa lisäksi, toisinaan kieltäytyy kokonaan syömästä. Lounas meillä on klo11 ja se maistuu yleensä aina. Tänäänkin vaan vauva halusi aamumaitonsa jo klo4 yöllä. Heräsi klo8 eikä väsyneenä, muttei halunnut vielä nousta. Tarjosin maitoa, joi 20ml. Aamupala ei maistunut, joten oli käytännössä 7 tuntia syömättä sitten. Meillä menee ihan hirveästi ruokaa roskiin, koska lämmitettyä ei voi enää uudelleen lämmittää ja tarjota. Tämä muutenkin käy ihan hermoille jo. Mikä avuksi?

Ja siis en yritä tuputtaa ruokaa liikaa, yritän vain pitää joka päivä saman ruokarytmin. Ruoka maistuukin yleensä tuon 2,5 tunnin välein, mutta aamulla ei. Kuinka pitkiä välejä teidän ruokailuissa on?

Se on kuule tää kuumuuskin joka saa ruuan olemaan maistumatta. Kyllä se lapsi ite tietää milloin tarvii ruokaa ja milloin ei...'
Kyllä se rytmi löytyy kun löytyy... =)

Meillä oli tyttö ihan samanlainen tuossa iässä ja vielä pari kuukautta eteenpäinkin. Meillä aamupala ratkaistiin niin että annoin olla tunnin hereillä ja sitten syötin jugurttia, puuro ei maistunut ensinkään. Nytkin vielä reilu vuoden ikäisenä syö mieluiten vellin ja jugurtin päälle.

Kokeile esim. 3-4 h välejä aamulla. Kaikki eivät ole samanlaisia, meillä vanhimmalla ei ole vieläkään aamuisin nälkä kuin vasta 1-2h heräämisestä. Keskimmäinen syö heti herättyään.

Tee paperille vaikka viikon ajalta muistiinpanoja ruoka-ajoista, jolloin näet vauvan luonnollisen rytmin, samaan voit lisätä nukkumiset. Sen mukaan asettelet ruoka-aikoja sitten.

Sun vauva on vielä tosi pieni, anna hänelle aikaa tottua ruokailurytmiin. Vauva syö kun sillä on nälkä, onhan se yölläkin 7h syömättä helposti.

Ja varmaan aika pieniä määriä ruokaa menee roskiin, kun eihän tuon ikäinen isoja määriä syö muutenkaan. Yritä olla stressamatta. Helppo sanoa, mutta vaikeampi toteuttaa: muistan itse ihan samanlaiset fiilikset kun vauvani oli suunnilleen samanikäinen. Nyt reilun vuoden ikäisen kanssa rytmit on jo tosi selkeät. Kyllä se siitä!

3kk asti on syönyt klo 8 - 11- 14- 17- 20. Suunnilleen, tietenkin heittoja tulee, milloin unien, milloin reissun päällä olemisen takia.
Ihan kohta vuoden vanha, ja edelleen sama rytmi.
Tiedän myös tutun, joka ei ole pitänyt mitään rytmiä lapsella, antanut ruokaa kun lapsi on alkanut huutaa nälkää.
Itse tykkään kyllä säännöllisyydestä, helpottaa kaikkien elämää.
Mutta älä stressaa syömisestä, lapsi voi sen vaistota ja ihan tahallaan olla syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En voi antaa itse ilmoittaa milloin haluaa syödä, koska paino ei nouse silloin tarpeeksi. Nestettä saan menemään juuri tuolla tiheään tarjoamisella tarpeeksi.

No ruokaahan se tavallaan on maitokin. Itse laittaisin mieluummin sen 3-4 h välin jolloin söisi enemmän ja maidon vasta ruoan jälkeen, ei sen sijaan, jos nyt siis kiinteitä haluat saada enemmän alas. Laske jokainen maitopullollinen/tissillinen myös ruoaksi niin huomaat että vauva syö todellisuudessa aika usein.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kokeile esim. 3-4 h välejä aamulla. Kaikki eivät ole samanlaisia, meillä vanhimmalla ei ole vieläkään aamuisin nälkä kuin vasta 1-2h heräämisestä. Keskimmäinen syö heti herättyään.

Tee paperille vaikka viikon ajalta muistiinpanoja ruoka-ajoista, jolloin näet vauvan luonnollisen rytmin, samaan voit lisätä nukkumiset. Sen mukaan asettelet ruoka-aikoja sitten.

Olin niin tyytyväinen kun tässä on jotain rytmiä päivissä ollut jo pari kuukautta. Nytkö pitää alkaa tekemään uutta rytmiä... Voi ei. Öistä on tullut pelkkää tutin hakemista, ja nukun tosi tosi huonosti.

Meillä vuoden ikäsellä ruokavälit on joskus viiskin tuntia, kun ei vaan maistu. Ja pienempänä en edes tarjonnu aamupalaa kun ei sitä kerta syönyt, eli lounas oli ensimmäinen ateria päikkäreitten jälkeen

Olin niin tyytyväinen kun tässä on jotain rytmiä päivissä ollut jo pari kuukautta. Nytkö pitää alkaa tekemään uutta rytmiä... Voi ei. Öistä on tullut pelkkää tutin hakemista, ja nukun tosi tosi huonosti.

Ja vauvalla ne rytmit muuttuu, niin syönnin kun unenkin osalta.

En voi antaa itse ilmoittaa milloin haluaa syödä, koska paino ei nouse silloin tarpeeksi. Nestettä saan menemään juuri tuolla tiheään tarjoamisella tarpeeksi.

No ruokaahan se tavallaan on maitokin. Itse laittaisin mieluummin sen 3-4 h välin jolloin söisi enemmän ja maidon vasta ruoan jälkeen, ei sen sijaan, jos nyt siis kiinteitä haluat saada enemmän alas. Laske jokainen maitopullollinen/tissillinen myös ruoaksi niin huomaat että vauva syö todellisuudessa aika usein.

Meillä syödään samaan aikaan maito ja sose. Ensin maito, muuten ei mene sitä ollenkaan. Vain kahdesti päivässä menee sose, illalla velli ja aamulla yritän tarjota myös puuroa tai jotain hedelmää.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi:
Meillä vuoden ikäsellä ruokavälit on joskus viiskin tuntia, kun ei vaan maistu. Ja pienempänä en edes tarjonnu aamupalaa kun ei sitä kerta syönyt, eli lounas oli ensimmäinen ateria päikkäreitten jälkeen

niin. Yritän siksi tarjota sen aamupalan, koska kun nukutan päiväunille, hän herää 5min päästä. Luultavasti sitten nälkä. Mutta ei ilmoita siitä kuitenkaan. Tänään kävi näin ja söi kun annoin maidon.

Yhteistyössä