Miten saan tytön syömään ?

Onko kenelläkään kokemusta 1v3kk vanhan lapsukaisen huonosta ruokahalusta? Tytölle kelpaa hyvin ainoastaan puurot, velli, maito ja mehu. Joinakin päivinä syö vasta illalla ja silloinkin välillä huonosti. Olen tarjonnut itsetehtyjä sekä purkkiruokia, monenlaista on kokeiltu. Tyttö ei ole koskaan ollut suursyömäri, mutta nyt viime neuvolakäynnillä painoa oli tullut vähän niukasti. Voisivatko tulossa olevat hampaat olla syynä syömättömyyteen ? Tällä hetkellä alas tulossa ainakin 3 hammasta. Muilla samanlaisia kokemuksia?

Unelma Anelma
Lohdutan sua rupiaa syömään kun hampaat on tehty. ainakin meilläm poika syö nykyään hyvin kun hampaat on puhjennut. Mutta kun seuraavia tulee niin taitaa syöminen jäädä vähäiseksi.

Meillä myös hampaiden puhkeaminen pistää pursuttamaan ruokaa eikä ruoka oikein maistu, siis varsinkaan karkearakeinen vaikka olemassa olevien hampaiden lukumäärästä voisi jo kuvitella syövän aika karkearakeista ruokaa. Pakko muussata lähes kaikki safkat muuten ei mene alas. Joskus sekään ei auta, Muuten ihan hyvä ruokahalu meidän tytyllä. :D

Meillä on täsmälleen saman ikäinen typykkä ja viime viikkoina neidillä on ollut tosi huono ruokahalu. Puuroa, maitoa, vettä ja velliä kyllä menee. Toisinaan (ainakin aina mummulassa :\| ) menee valtavia annoksia, mutta useimmiten ainakin itse olen jo huolissaan, syökö lapsi tarpeeksi. Nyt kun ei neuvolassakaan tule enää ravattua tarkistelemassa painokehitystä.

Mutta tosiaan - hampaita (meillä kulmahampaat puhkeamatta) saattaa olla tulossa tai sitten vain on joku itsenäistymiskausi meneillään. Eli pitää itse saada päättää mitä syö ja miten. Ja meillä ei enää missään tapauksessa saa syöttää.

Mies muisteli, että esikoisen ja keskimmäisen kanssa oli ihan samanlainen jakso samassa iässä. Itse olen jo unohtanut, vaikka ikäerot eivät olekaan suuren suuret... :)

Kyllä lapsi syö, kun on nälkä. Tsemppiä ja pitkää pinnaa!

nonnu
meillä ollu molemmilla sama homma eli tollanen syömättömyys kausi
ja nyt on menossa taas ja tyttö on jo 2v3kk kyllä niitä tulee jatkossakin mut pahimmillaan varmaan sillon kun hampaat puhkeaa :D voimia taisteluun kyllä se siitä =)

Lohdullista kuulla, että muillakin samanlaisia "ongelmia". Näyttäisi siltä, että kohta tytölle hampaat tulleet, komea on hymy ja ruokaakin eilen ja tänään mennyt jo paremmin. Hyvää vuodenvaihdetta kaikille !

3lasta
Ensimmäisellä lapsellamme oli "syömätön vuosi" elikkä hänen ollessaan 1v 8 kk hän ei suostunut syömään kuin aamu- ja iltapuuron. Päivällä ja iltapäivällä vain muutama lusikallinen ruokaa. Oli tosi turhauttavaa joka päivä laittaa ruoka kun tiesi ettei hän sitä syö kuin mitättömän lusikallisen verran.

Tätä kesti vuoden verran. Kävimme lääkärissä kun hän ei kasvanut, vuodessa tuli pituutta 1½ cm !!!

Vajaan 3v vanhana hän ei tykännyt enää puurosta. Aamu- ja iltapalaksi hän söi muroja, leipää yms. ja päivällä alkoi syödä normaalisti ruokaa.

ETTÄ TÄLLEEN! Nyt jälkeen päin ajatellen menetin turhaan hermot joka päivä. Ei sille voi mitään jos lapsi ei syö. EI YHTÄÄN MITÄÄN!!! Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla olen ollut viisaampi: jos ruoka ei kelpaa, niin pois pöydästä. Ei huutoa, ei kiristystä, ei lahjomista, ei välipaloja. Seuraavalla aterialla on nälkä jos on...

Samaan olen päätynyt, jos ei ruoka maistu, niin sitten ei maistu. Syö kun on nälkä. Sitä ensimmäisen lapsen kanssa on vain huolissaan ehkä enemmän. Taitaa olla myös tytölle tulossa omaa tahtoa jo enemmän, nukkumaan käymisetkin joskus temppuilua. Kuuluu asiaan tietysti kaikki tämmöiset vaiheet.

Yhteistyössä