miten saan tehtyä riisimaidosta ruokaan kermaista makua? (eli maidoton ruokavalio)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pankki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pankki

Vieras
Jos haluun tehdä kinkkukermakastiketta pastan kanssa? TAi kinkkukiusausta? Normaalisti laittaisin ruokakermapurkin. Mutta entäs kun on nyt maitoallergia ja mulla kaapissa riisijuomaa/riisimaitoa, sekä Oatly kauramaitoa. Millä maustan sen? Ruokaöljyä sekaan, vai sinistä Keijua ja mausteita? Munaa? Vai mitä laitan sinne että tulee makua ja paksuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen kokeilemaan myös kookosmaitoa. Sellaisena silloin tällöin -herkkuna ruuanlaitossa. =)

no ei kai se nyt ainakaan maistu normaalilta kinkkukiusaukselta jos siihen laittaa kookosmaitoa. Eksoottiset ruuat on sitten erikseen, niihin voisin kokeillakin. Mutta en kinkkukiusaukseen josta haluun ns.normaalin makuista...

Laatikkoruokiin olen itse käyttänyt kauramaitoa ja usein sen seassa vielä kaurakermaa, jos haluan ruokaan kermaisempaa tuntua. Kauramaito on jo itsessään sellaista, että saostuu vähän uunissa eli ihan mainio laatikoissa. Meillä kun on kananmunakin pannasssa, niin laitan sitten usein myös kananmunankorviketta, jos haluan, että kunnolla sitoo kuten munamaito (esim. makaronilaatikko). Myös hiukka perunamuusia ajaa samaa sitomisasiaa, makeammissa leivonnaisissa esim. lasten hedelmäsoseet sitoo vähän kananmunan tapaan. Kinkkukiusaukseen kyllä laittaisin pelkkää kaura- tai soijakermaa, kun sen muutenkin tekisin kermaan enkä munamaitoon. Riisimaitoa olen itse käyttänyt eniten perunamuusiin, se jotenkin sopii minusta siihen parhaiten maun puolesta. Ja mitä tulee pastaan, niin eikös noissa pastakastikkeissa normaalistikin usein käytetä kananmunaa? Eli joku sellainen resepti vaan ja korvaat vaan maitotuotteet noilla maidottomilla vaihtoehdoilla sitten, kun kananmuna teillä kerran käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen kokeilemaan myös kookosmaitoa. Sellaisena silloin tällöin -herkkuna ruuanlaitossa. =)

no ei kai se nyt ainakaan maistu normaalilta kinkkukiusaukselta jos siihen laittaa kookosmaitoa. Eksoottiset ruuat on sitten erikseen, niihin voisin kokeillakin. Mutta en kinkkukiusaukseen josta haluun ns.normaalin makuista...

Jännä, mulle tuli kanssa mieleen millaista tulisi jos laittaisi purkin kookosmaitoa. Sen verran mielenkiintoinen makuyhdistelmä että kokeilen joku kerta pienellä satsilla. "Tälläinen välihuomio, jatkakaa..."

Mulla on ystäväperheessä maitoallergiaa, mutta pystyivät käyttämään vuohenmaitoa. Heillä olikin sitten kotona omia vuohia. Maitoallergian vissiin aiheuttaa jokin lehmän proteiini. Oletteko te kokeillut vuohenmaitoa?

Niin ja juuston asiaa ajaa tosi hienosti paitsi nuo jo mainitut oluthiivahiutaleet niin myös maidottomat juustonkaltaiset valmisteet, joita ainakin meidän sittarilta löytyy. Meillä käytössä on Cheezly-merkkinen edam-tyyppinen juusto, joka toimii sulatettuna niin hyvin, että mieskin söisi usein mieluumin mun maidottomia vaihtoehtoja silloin kun on tehty myös tavallinen versio : ) Sitten Tofuttilla on myös tuorejuustonkaltaisia valmisteita. On ihan tosi hyviä just esim. pastakastikkeissa!

Yhteistyössä