Miten saan tämän valaisimen irti katosta?! (kuva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan piuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei voi laittaa "väriä väriin", kun kaikki johdot on erivärisiä.

Väännetääs nyt rautalangasta, että mitä mä teen. Ruuvaanko jotain irti? Minkä johdon ruuvaan mihinkin rakoon? Tilanne on nyt tämä:

Katto image
- yksi violetti johto kiinni sokeripalassa (raaputin töhrittyä maalia pois niin näin värin)
- yksi violetti johto vapaana
- yksi harmaa johto vapaana (näyttää kuvassa valkoiselta, kun on maalin peitossa)

Lamppu, jonka haluan kattoon image
- ruskea johto tulee L-reiästä
- sininen johto tulee N-reiästä
- pistoke liitetty sokeripalaan
- pistoke pitäisi kai ruuvata irti, että jäisi vain sokeripala?

Ei voi laittaa "väriä väriin", kun kaikki johdot on erivärisiä.

Väännetääs nyt rautalangasta, että mitä mä teen. Ruuvaanko jotain irti? Minkä johdon ruuvaan mihinkin rakoon? Tilanne on nyt tämä:

Katto image
- yksi violetti johto kiinni sokeripalassa (raaputin töhrittyä maalia pois niin näin värin)
- yksi violetti johto vapaana
- yksi harmaa johto vapaana (näyttää kuvassa valkoiselta, kun on maalin peitossa)

Lamppu, jonka haluan kattoon image
- ruskea johto tulee L-reiästä
- sininen johto tulee N-reiästä
- pistoke liitetty sokeripalaan
- pistoke pitäisi kai ruuvata irti, että jäisi vain sokeripala?

Ota katossa oleva sokeripala pois.

Ota lampusta pistokejohto pois. Irrotat sen lampun sokeripalasta.

Laita katosta tuleva harmaa johto lampun sokeripalaan kohtaan N, eli lampun sinisen johdon kanssa yhteen.

Kuori suunnilleen sentti tuota katosta tulevaa liilaa johtoa ja laita se kiinni lampun sokeripalaan kohtaan L, eli lampun ruskean johdon kanssa yhteen.

Ota katossa oleva sokeripala pois.

Ota lampusta pistokejohto pois. Irrotat sen lampun sokeripalasta.

Laita katosta tuleva harmaa johto lampun sokeripalaan kohtaan N, eli lampun sinisen johdon kanssa yhteen.

Kuori suunnilleen sentti tuota katosta tulevaa liilaa johtoa ja laita se kiinni lampun sokeripalaan kohtaan L, eli lampun ruskean johdon kanssa yhteen.

Katossa olevaan sokeripalaan tulee 5 kytkimeltä nyt vaihejohto, joten sokeripala suojaa jännitteisen johdon päätä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Katossa olevaan sokeripalaan tulee 5 kytkimeltä nyt vaihejohto, joten sokeripala suojaa jännitteisen johdon päätä.

Kuvia katsoessa siellä tosiaan näkyy olevan useampi liila johto. Niiden ylimääräisten liilojen johdonpäiden pitää olla jotenkin suojattu, jotta ne eivät anna sähköä minnekkään. Eli ne saavat olla omassa sokeripalassa kiinni, joka siis on turha uuden lampun asennuksen kannalta, mutta tärkeä turvallisuuden kannalta.

Toivottavasti lampun asentaja ei ole saanut sähköiskua. :/

Miks tää on näin vaikeeta!! Miten sitten jos hankkisin tuommoisen valaisinpistorasian, jonka aiempi vastaaja ystävällisesti linkitti? Onko se semmoinen, että voisin vain laittaa lampun kattoon pistokkeella? Eli voiko sillä muuttaa katon sokeripalaliitännän pistokeliitännäksi? Ja miten mä sen suojelevyn tonne kattoon saan kiinni?

Eli käytänkö siis lampussani kiinni olevaa sokeripalaa? En tuota katossa olevaa? Annan katossa olevan olla noin niin kuin on? Onko toi sokeripala riittävä suojaus vai pitäiskö olla jotain teippiä tms.?

Ja sitten vielä kertauksena noi johtojen värit... Vastaako violetti sinistä vai ruskeeta?

Nimenomaan. Kun kattoon laittaa valaisinpistorasian, se muuttaa sokeripalaliitännän pistokeliitännäksi. Se helpottaa lampun irrottamista ja vaihtoa tulevasuudessa, mutta ei helpota kytkentää nyt. Suojalevy kiinnitetään samoihin kiinnityspisteisiin, joissa nyt on tuo entisen lampun kiinnityshäkkyrä kiinni kahdella ruuvilla. Eli häkkyrä irti ja uusi valaisinpistorasia kansineen tulee sen tilalle.

Miks tää on näin vaikeeta!! Miten sitten jos hankkisin tuommoisen valaisinpistorasian, jonka aiempi vastaaja ystävällisesti linkitti? Onko se semmoinen, että voisin vain laittaa lampun kattoon pistokkeella? Eli voiko sillä muuttaa katon sokeripalaliitännän pistokeliitännäksi? Ja miten mä sen suojelevyn tonne kattoon saan kiinni?

Okke, eli saat sinne sen valasinpistokepaikan seuraavasti:

1. varmista jotenkin, esim. pääkytkimestä katkaisemalla virta, että kattorasia on jännitteetön.
2. Poista toi metallihärpäke, on kiinni kahdella ruuvilla (älä hukkaa ruuveja)
3. kytke valaisinpistorasiaan kaksi johtoa, jotka ovat jo irrallaan. (harmaa N-liittimeen ja violetti L-liittimeen)
4. Ruuvaa valasinpistorasian pohjaosa aiemmin irroittamasi metallihärpäkkeen tilalle (pitäisi mennä samoihin kiinnityskohtiin)

(tuon katossa olevan sokeripalan voit tunkea sinne rasian sisään muiden johtojen sekaan)

• Tykkää

Siihenkin pitää johdot kytkeä. Takana on sokeripala tai jonkinlainen pikaliitin, johon johdot tökätään. Sen kiinnitysruuvit taitaa osua tuon vanhan metallihäkkyrän ruuvien kohdalle. Tuo katossa oleva metallihäkkyrä kuuluu samaan pakettiin vanhan lamppusi kanssa.

Aina noissa on nysväämistä.

Tarina jatkuu. Oisko tämä nyt tarkoitukseen sopiva... Saanko tällä muutettua katon sokeripalaliitännän niin ettei minun tarvitse irrottaa valaisimestani pistokkeeseen vaan voi tökätä sen sitten tähän image ?

Onko tämä nyt oikeanlainen valaisinpistorasia... Epäilyttää, kun tässä ei sanota, että uppoasennus, vaan pinta-asennus. Eli onko vääränlainen?

Tarina jatkuu. Oisko tämä nyt tarkoitukseen sopiva... Saanko tällä muutettua katon sokeripalaliitännän niin ettei minun tarvitse irrottaa valaisimestani pistokkeeseen vaan voi tökätä sen sitten tähän image ?

Onko tämä nyt oikeanlainen valaisinpistorasia... Epäilyttää, kun tässä ei sanota, että uppoasennus, vaan pinta-asennus. Eli onko vääränlainen?

Näyttäisi ihan oikea olevan.

Tuossa valaisinpistorasiassa on takapuolella liittimet, joihin kytketään katosta tulevat johtimet ja tuo pistorasiasysteemi kiinnitetään katossa olevaan kytkentärasiaan samaan tapaan kuin se metallihärpäke oli kiinnitetty. Alun perinhän siinä katossa on ollut tämäntapainen ripustuskansi, mutta se on poistettu sen aiemman valaisimen kiinnittämiseksi.

Ja muista nyt sitten huolehtia että SÄHKÖT ON POIS (sulake irti) ennen kuin kosket johtoihin.

Parasta tietysti olisi jos löytäisit tuon tekemään jonkun joka tietää mitä tekee.

• Tykkää
Varmistelen nyt vielä. Mitä eroa on uppo- ja pinta-asennuksella? Eilen minulle linkitetty Hong Kong -tavaratalon tuote oli uppoasennus ja tämä minun on pinta-asennus.

En vielä viitsi avata pakkausta, kun sitten ottaa päähän, jos onkin vääränlainen eikä pysty palauttamaan!

Ja lupaan laittaa sähköt pois päältä :)

Oikeasti sinulla pitäisi olla kruunukytkentäinen pinta-asennettava, että saisi turvallisesti kaikki johdot kiinni. Seinässä on varmaan kaksi nappulaa rinnakkain tuota lamppua varten. Lamppusi tulee toimimaan vain toisesta niistä, toinen lila on toisen kytkimen takana ja toinen toisen.

Hmm... Mutta tuo yksi ylimääräinen lila johto on katossa olevassa sokeripalassa suojassa, jos siihen viittaat? Tätä eilen jo kyselinkin, että onko tuo riittävä varotoimi? Ylimääräisen lilan johdon ei kai pitäisi päästä mihinkään koskemaan, kun on sokeripalassa kiinni?

Varmistelen nyt vielä. Mitä eroa on uppo- ja pinta-asennuksella? Eilen minulle linkitetty Hong Kong -tavaratalon tuote oli uppoasennus ja tämä minun on pinta-asennus.

En vielä viitsi avata pakkausta, kun sitten ottaa päähän, jos onkin vääränlainen eikä pysty palauttamaan!

Ja lupaan laittaa sähköt pois päältä :)

Jos kiinnitysreiät on kohdillaan ja toi mielestäsi näyttää katossa hyvältä, niin anna mennä tolla.

Tunget sen ylimääräisen lilan johdon sokeripaloineen sinne kattoreikään jemmaan.
Silloin katossa on käytettävissäsi harmaa ja lila johto. Ruuvaat ne kiinni tohon peitelevyn ruskeaan ja siniseen (ei o suurta murhetta kumpi kumpaan) ja sit ruuvaat peitelevyn rungon kiinni kattoon.
Sit pistoke kiinni ja lamppu roikkumaan koukusta.

Yhteistyössä