Miten saan pojan tekemään pottaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Osaa hyvin jo pidättää pissat ja tehdä ne pottaan. Mut kakan suhteen menee heikommin. Tunnistaa hädän, mut panttaa potalla. Sit menee johonkin piiloon (tai ei aina edes piiloon) ja äkeltää housuun. Olen vuolaasti kiitellyt ja palkinnut tarroilla kun on sen pari kertaa pottaan tullut. Miksi se on niin pelottavaa tehdä pottaan? Selkeästi inhoaa tunnetta kun pökäle on housuissa, mut kuitenkin mielummin sen sinne tekee. Ja ikää 2v7kk.

Viimeksi tänään. Näin kun alkoi punnertaa, ihan siinä mun nenän alla. Kiikutin pian potalle, pieni kikkare oli ehtinyt jo tulla. Istui potalla sen aikaa kun huuhdoin pikkuhousut ja vein kuivumaan ja hain uudet. Ei tullut pottaan mitään. Laitettiin housut ja poika meni puuhiinsa. Kohta kuuluu kun isosisko ilmoittaa että taas haisee. Ja siellä ne loput sit oli.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Viimeksi tänään. Näin kun alkoi punnertaa, ihan siinä mun nenän alla. Kiikutin pian potalle, pieni kikkare oli ehtinyt jo tulla. Istui potalla sen aikaa kun huuhdoin pikkuhousut ja vein kuivumaan ja hain uudet. Ei tullut pottaan mitään. Laitettiin housut ja poika meni puuhiinsa. Kohta kuuluu kun isosisko ilmoittaa että taas haisee. Ja siellä ne loput sit oli.

niin tuttua...
minäkin käytän lapsen potalla, ei vielä ilmoittele itse mut minä huolehin sen veskiin ja pisut tulee pottaan ja hyvä et ehtii leikkiin niin kakka on jo housuis

Meillä oli kanssa tuommosta ja lopulta annoin asian olla ja jos ei ite halunnut kerta kysymällä potalle niin en vienyt. Yhtäkkiä alko vaan ite sinne haluamaan vaikka meinas iteltäkin usko loppua. Nyt päiväkuiva ollut jo hyvän aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ah:

niin tuttua...
minäkin käytän lapsen potalla, ei vielä ilmoittele itse mut minä huolehin sen veskiin ja pisut tulee pottaan ja hyvä et ehtii leikkiin niin kakka on jo housuis

Voi, "ihanaa" et tää ns. kuuluu asiaan. En vaan tajua oikein tollasta kun tyttö ei le koskaan tehnyt housuun, ilmoitti kakasta jo reilusti alle 1v.

Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Meillä oli kanssa tuommosta ja lopulta annoin asian olla ja jos ei ite halunnut kerta kysymällä potalle niin en vienyt. Yhtäkkiä alko vaan ite sinne haluamaan vaikka meinas iteltäkin usko loppua. Nyt päiväkuiva ollut jo hyvän aikaa.

Muistatko kauan meni, meillä taitaa kolmas viikko olla menossa? Pissahommat tuo hokasi äkkiä, "kiinteät" tuntuu vaikeammalta.

Meillä on samanikäinen poika ja vielä vähemmän meillä sujuu pottailu. Ei taida edes huomata pissahätää ennen kuin on pissat vaipassa. Kakkaa panttaa myös, sen tekee ainoastaan pottaan ja välillä kakkaa vasta yöunille mentyään, koska ei halua potalle (meillä ei kyllä ikinä' ole potalle pakotettu, mutta silti jännjittää pottaa niin paljon. Meillä on myös sellainen pöntönpienentäjä ja siinä sentään tykkää istuskella, mutta mitään tuloksia ei koskaan pönttöön tule. En jaksa stressata vielä tästä asiasta. Meillä poika ottaa muutenkin rauhallisesti kaikissa kehitysaskeleissa, joten ei ihme että tämäkin asia kestää oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on samanikäinen poika ja vielä vähemmän meillä sujuu pottailu. Ei taida edes huomata pissahätää ennen kuin on pissat vaipassa. Kakkaa panttaa myös, sen tekee ainoastaan pottaan ja välillä kakkaa vasta yöunille mentyään, koska ei halua potalle (meillä ei kyllä ikinä' ole potalle pakotettu, mutta silti jännjittää pottaa niin paljon. Meillä on myös sellainen pöntönpienentäjä ja siinä sentään tykkää istuskella, mutta mitään tuloksia ei koskaan pönttöön tule. En jaksa stressata vielä tästä asiasta. Meillä poika ottaa muutenkin rauhallisesti kaikissa kehitysaskeleissa, joten ei ihme että tämäkin asia kestää oppia.

Korjaan: kakan tekee ainoastaan vaippaan, ei pottaan.

Muistatko kauan meni, meillä taitaa kolmas viikko olla menossa? Pissahommat tuo hokasi äkkiä, "kiinteät" tuntuu vaikeammalta.

En muista tarkalleen, mut useampi viikko siihen meni varmasti meilläkin ja sitten se vaan haluskin potalle, tai oikeestaan pöntöllä alko käymään suoraan. Oisko mitään jos ostasit pienentäjän josko haluis pöntöllä käydä?

En muista tarkalleen, mut useampi viikko siihen meni varmasti meilläkin ja sitten se vaan haluskin potalle, tai oikeestaan pöntöllä alko käymään suoraan. Oisko mitään jos ostasit pienentäjän josko haluis pöntöllä käydä?
Pönttöä suorastaa kammoaa, joskus pakkotilanteissa (ei ole pottaa tms) suostuu pissat tekemään sinne seisaaltaan kun mä nostan, mut ei halua istua siinä. En tiedä olisko pienentäjästä apua, en viitsisi ostaa jos ei kelpaakaan.

meidän poika oli 1v 10kk ja otettiin vaippa kokonaan pois kun ainoa mikä sinne tuli oli kakka. Teki muutaman kerran kalsareihin ja kerran jopa lattialle kun kokeilin pitää ihan nakuna. Vaihdoin kalsarit ja totesin, että ei saa kakata housuun vaan potalle.

Eräänä iltana sitten panttasi kakkaa kun näin että hätä oli ja kielsin kakkaamasta housuun... Istuttiin tunti vessassa nakuna, lueskeltiin ja leikittiin siinä ohessa mutta ilmoitin vaan aina, että nyt tehdään se kakka sinne pottaan! Pojalla oli siis niin hätä että hyppeli siinä ihan hädissään ja vähän itkeskelikin. Halasin ja lohdutin ja kerroin kuinka äitikin kävi aamulla kakalla... Lopulta ei voinut enää pidättää ja kakka tuli seisaalteen potan päälle, mutta pottaan kuitenkin! Kehuin ja poika oli ihmeissään että mikäs helkatti toi on?!?!? Annoin namin palkinnoksi, koska oli niin hieno kakka!

Seuraavana päivänä alkoi luumu-kuuri, eli syötin pojalle kaikkea mahaa edistävää, jotta kakkaaminen ei ainakaan sattuisi. Askarreltiin yhdessä pieni rasia, jossa potan kuva ja sisällä pikku nameja. Kerroin että namin saa aina kun tekee kakan!

Hassu juttu, mutta sen jälkeen alkoikin kakkaaminen sujumaan. Pari ekaa päivää oli tosi vaikeita, ja poika ihan selkeesti pelkäsi asiaa, mutta kun sai palkinnon ja äiti ja isi oli niin ylpeitä niin pelko hävisi kokonaan pois.

Nyt on mennyt reilu kuukausi ja poika on siis täysin päiväkuiva, mitä nyt pikku vahinkoja joskus sattuu. Kakasta ilmoittaa itse ja namitkin on jo pikkuhiljaa unohtuneet, eli pitää asiaa jo ihan luonnolllisena juttuna.

Yhteistyössä