miten saan pennun sisäsiistiksi

• Viestiketjun aloittaja pipa
  • Ensimmäinen viesti
pipa
alkaa kohta usko loppua että tuo pieni narttu reilu 6kk oppisi koskaan pyytämään tarpeilleen ulos. joka aamu on kuset ja paskat lattialla. vaikka käy aamuyöstäkin ulkona.
toiset meidän koirat oppineet helposti pyytämään ulos mutta tämä neiti ei.
tietty matto tiskipöydän edessä on aina kusessa.
osaa mennä oven eteen,on hiljaa siellä ja jos kukaan ei huomaa tekee sitten heti pissat lattialle. elläinlääkäri sanoi että voi olla että kestää ensimmäisiin juoksuihin että oppii,mutta kun ne ekat juoksutkin oli jo...

olen kehunut hirveästi jos on osannut mennä oven eteen ja tehnyt sitten ulos päästäessä pissan. olen torunut kun on jääny verekseltään pissaamisesta lattialle kiinni. onko tämä tyttö nyt täydellinen putkiaivo...ei opi millään..
rotu on cotton.meillä ei ennestää tämän rotuista ole ollut.
ja toinen lapsikin syntyy kohta,ihan kun siinä ei olisi sitten hommaa vaan saa tämän neidin jälkiäkin vielä sitten siivota..

kaikki vinkit ja ideat ovat enemmän kuin tervetulleita.

Pidä silmällä, kun kerran osaa ilmoittaa tarpeensa.. Meidän koira on ilmoittanut janonsa pienestä pitäen istumalla vessan oven edessä (juo suoraan hanasta hyppäämällä lavuaarin reunalle) ja silloin kun koira on ovella niin sillä on joku asia.

pipa
oli yllätys meillekin kun juoksut tuli jo ennen kun täytti 6kk. muuten näyttää olevan varhais kypsä tämä meidän teini...muutenkun tuon ulos pyytämisen oppimisen kannalta.

No mitäs jos hommaisitte koiralle häkin missä se olisi yöt. Silloin nukutaan ja koira tottuu nopeasti häkkiin kun sille antaa aina ruoat sinne. Senkin tähden häkki on mukava että siellä saa olla rauhassa eikä lapset kiusaa.
Aamulla ensimmäisenä sitte koira syliin ja ulos.

täällä!
On koiria, jotka eivät vaan opi sisäsiisteiksi. Itse olen tällaisessa tapauksessa nukuttanut koiraa verkkoaidalla reunustetulla patjalla, mutta sieltäkin sitä pàskáá on muutaman kerran tipahdellut lattialle tai patjan ja verkon väliin. Sama koira myös kusi lattialle huvikseen aamupäivisin. Kun aitaamisnukkumista jatkettiin torumisten kera, koira vuosien karttuessa oppi pérséénsä hallinnan erittäinkin hyvin. On asioita, joita voi hoitaa vain radikaaleilla konkreettisilla tavoilla ja tämä on yksi niistä. - Nykyisinkin meillä on koira joka kúséé parisänkyymme, jos sinne pääsee. Niinpä pidämme makkarin ovet kiinni ja koira on ketjussa omassa sängyssään yöt. Ketju on järeä ja metallinen, koska otus puri kaikki muut ketjut rikki. Nyt näin rajattuna, rajat opetettuna, koira nukkuu rauhallisena eikä kuse sänkyynsä.

vierailija
Siis eikö sun koira ole nimenomaan oppinut pyytämään hädän tullen ulos,jos kerran ovella odottaa..?Pieni ristiriita tuossa!Tarkkaile koiraasi ja opettele koiran kieltä ja eleitä.Kehuminen ulos tehdessä auttaa,mutta sisälle kun tekee,niin siivoat niin,että koira on sulle silloin "pelkkää ilmaa",etkä toru!Kehuilla on uskomattoman suuri merkitys oikeissa tilanteissa,ja niitä tilanteita pentusikin odottaa ja ottaa niistä opikseen ja alkaa varmasti toimia oikein muutamien viikkojen kuluessa.

Meimi
Meillä oli kerran myös tyttöpentu, joka ei millään oppinut sisäsiistiksi, suurinpiirtein tassut ristissä juoksi ulkoa sisälle pissille. No, kerran ihan hermostuttiin moiseen puuhaan ja uitettiin koiran turpa siinä juuri tehdyssä pissalätäkössä hyi-sanojen kera, ulkona kun oli aina vaan kehuttiin niitä sinne tehtyjä pissoja. Se olikin sitten viimeinen lätäkkö sisällä, oppi kerrasta.

Täytyy ihan kehua, nykyinen poika oppi täysin sisäsiistiksi jo 10 viikkoisena, mutta kyllä se vaatikin valtaisaa ulkona käyttöä ja kehumista. Joka ruuan päälle ulos, aina kun vähänkin näytti siltä että pissitti, ulos ja välillä muutenkin vain ulos. Pissistä tuli kehuja ja välillä namuja. Yks kaks vain huomattiin, että hei, poika pyytää ulos eikä tee sisälle. Oltiin ihan polleena :).

vieras
Osaahan koira ilmoittaa,jos ovelle kerran menee!Kehuja siinä vaiheessa ja sitten ulos ja kun hädät tulevat sinne,kehuja ja makupala.Vähitellen kun oppii,voi jättää makupalat pois ja vain kehua.Ja ulkoiluajat säännöllisiksi,niin oppii pentukin,koska pääsee ulos ja pidätyskyky paranee!

vieras
Meimi-nimenomaan tuo kuonon painaminen omaan lätäkköön ei ole suositeltava tapa,kun opetetaan koiraa sisäsiistiksi!!Luehan Tuire Kaimion "Pennun kasvatus-Pennusta kunnon koiraksi".

RedSpecial
Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
No, kerran ihan hermostuttiin moiseen puuhaan ja uitettiin koiran turpa siinä juuri tehdyssä pissalätäkössä hyi-sanojen kera
Toivottavasti sinuun sovelletaan samaa metodia kun makaat vanhainkodissa vaipoissa. Todella brutaalia, itse en todellakaan olisi meidän koiralle pentuaikana tehnyt mitään tuollaista. Häpeä.

Meimi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meimi-nimenomaan tuo kuonon painaminen omaan lätäkköön ei ole suositeltava tapa,kun opetetaan koiraa sisäsiistiksi!!Luehan Tuire Kaimion "Pennun kasvatus-Pennusta kunnon koiraksi".
I know, mutta entä kun tuntuu, että kaikki neuvot on käytetty? Ja toiseksi, se toimi. Ja kolmanneksi, nykyinen koira oppi ihan ilman kepuleja.

Mutta tää nykyinen on ihan mielettömän omistushaluinen. Milläs sen sais luovuttamaan namunsa ilman että itte ois kättä lyhempi?

Meimi
Alkuperäinen kirjoittaja RedSpecial:
Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
No, kerran ihan hermostuttiin moiseen puuhaan ja uitettiin koiran turpa siinä juuri tehdyssä pissalätäkössä hyi-sanojen kera
Toivottavasti sinuun sovelletaan samaa metodia kun makaat vanhainkodissa vaipoissa. Todella brutaalia, itse en todellakaan olisi meidän koiralle pentuaikana tehnyt mitään tuollaista. Häpeä.
No hei kuule, jos minä silloin vanhainkodissa teen TAHALLANI alleni, senkus tulet ja uitat, siinä vaiheessa olen sen ansainnut!

Vieras
Jos näet pennun tekevän silmiesi alla tarpeensa väärään paikkaan,odota rauhallisesti paikallasi ja puhdista lattia sitten vähin äänin.Oikein ajoitetut kehut ja luonto kyllä yhdessä pitävät huolen siitä,että pennustasi lopulta tulee sisäsiisti.Aikaa siihen kuitenkin menee,vasta n.puoli vuotias pentu jaksaa kunnolla pidättää.Rankaisemisesta tai lempeäänkään ääneen moittimisesta on vahingon sattuessa vain ja ainoastaan haittaa.

Tuossa ote Tuire Kaimion kirjasta "Pennun kasvatus-Pennusta kunnon koiraksi".

Ja Red Special-Olen kanssasi samaa mieltä!!!

vieras minäkin
Meimi-Koiranpentu ei todellakaan ole ansainnut tuollaista vahingon sattuessa!Olisitko itse ansainnut naaman uittamisen pissassa...?Vaikka lapsena,kun tuli vahingossa pissat alle..Mietihän!

Yhteistyössä