Miten saan murtuneen sormen liikkeelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murtunutpikkurilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murtunutpikkurilli

Vieras
Eli pikkurilli meni poikki ja oli 4 viikkoa paketissa. Noh nyt sain perjantaina kipsin pois ja olen saanut muut sormet liikkeelle, mutta pikkusormi pysyy suorana. Miten kuntoutus kipsin jälkeen..? Kokemuksia.. Terveyskeskuksesta sai vaan parit liikkeet ranteelle ja sanottiin et jos muut sormet, eli terveet sormet ei liiku viikossa niin takas, mutta murtuneen parantuminen voi kestää vuodenkin. En sitten tullut kyseneeksi että milloin ton murtuneen pitää alkaa liikkua ja miten sen saa liikkeelle..... Kokemuksia?

NO siinä vie aikaa että alkaa kunnolla taas toimimaan, ei se hetkessä käy. Itsellä murtui koko nilkka ja oli kauan paketissa. Jouduin opettelemaan kävelemään sillä uudestaan. Ja siinäkin vei aikaa että sain edes varpaat liikkumaan. Meni hermoja poikki jne kun meni niin pahasti.

on vaan niin outoa kun yrittää taivuttaa nii yhtää ei taivu noi nivelet käskemällä. ainoastaan rystysestä liikkuu "käskemällä". kun puristan nyrkkiin se kyllä taipuu alaspäin mutta ei nyrkkiin vaan jää suoraksi. pelottaa, ammatissani tarvitsen toimivaa kättä. rannekin on vielä kipeä kipsissä olon vuoksi. samoin tuo tukisormi on jäykkä joka tuki kipsauksen ajan tuota murtunutta pikkurilliä..

Sen verran mulla on kokemusta murtumista, että uskallan sanoa kuntouttamisen olevan rankkaa ja siihen kannattaa varata kärsivällisyyttä sekä aikaa, eikä kuntoutusta kannata laiminlyödä tai muuten niveliin jää liikerajoitteita.

Ei se "käskemällä" varmasti ihan heti liikukkaan. Sun pitää toisella kädellä nivel niveleltä taivutella sitä sormea. Ekaks se on jäykkä, joka on ihan normaalia, mutta pikku hiljaa liikerata kasvaa ja pystyt sitten ite sitä liikuttamaan sormen omalla voimalla. Treeniä, treeniä ja treeniä, muuten jää jäykäks.

mulla on sormi kanssa murtunu ja nyt reilu vuoden jälkeen saan sen jo nyrkkiin. meni yli puol vuotta ennen kuin sain että sormi koski kämmentä. ja sattuu aika ajoittain vieläkin jos sillä puristaa kovaa tai yrittää kantaa jotain painavaa.

helpotti mieltä iiiihan mielettömästi <3 kiiitos! oon valmis pitkään parantumiseen, kunhan voin vielä leipoo eli tehdä fantasiakakkuja :) nyt onnistuu autol ajaminen, sekin yks elämän nautintoja :)) ratti kääntyy viel nihkeesti täl ranteel, mut vaihteet sujuu jo hyvin :)

Mulla viime talvena murtu ranne, että sormesta ei oo kokemusta. Mulla oli kämmen vinos pikkurillin suuntaan sivuuttaan ja reilun vuorokauden kuluttua se oikeni siitä. Mä kävin fysioterapias ja sain sieltä ohjeita ja pari juttua lainaan.

Ei tuo käsi viäkää oo aivan normaali. Kipsi on poistettu 23.12 ja edelleen tuo välillä muistuttaa olemassa olostaan. Lääkäri sano, että kipuja voi olla vuodenki. Oonhan mä tuolla kädellä tehny jo muutaman kuukauden baari- ja hoitotyötä, mutta esim. just ny ranne tuntuu epänormaalilta. Se tulee aina välillä ettei tunnu normaalilta. Ei pakosta kipiä oo, mutta on vain sellaanen tunne ja jotenki jäykkä tuo ranne. On tunne, että pitää saada käsi mahdollisimman rentoon asentoon.

Mulle tuotti tuskaa kipsiaikana se ku en voinu tehdä sukkia yms.! Virkkausta sain vähä onnistumaan kipsi kädes.

Yhteistyössä