Miten saan lapsen takaisin potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
meillä aloteltiin n.10kk iässä käymään potalla,ainakin yhden kerran päivässä ja alusta asti se oli lapselle kiva juttu,mielellään siihen meni ja aikalailla heti tuli pissakin.Lapsi on nyt 1v4kk ja hiukan ennen vappua kävi niin että istui potalla ja jotenkin vähän horjahti siitä eteenpäin kun rupesi jotain kurottamaan,en just sillä hetkellä lasta katsonut vaikka vieressä istuin.Säikähti toinen sitä ja on muutenkin aika arka kaikessa ja nyt ei siitä lähtien ole suostunut istumaan potalle,vetää itsensä ihan jäykäksi kun on istuttamassa siihen.Lapsi tutkii pottaa ja ns.leikkii sen kanssa välillä ja suostuu istumaan housut jalassa siihen mutta ei ilman vaippaa.Olen kokeillut että tuon potan olohuoneeseen ja laitan jotain kivaa ohjelmaa telkkariin,olen kokeillut niin että pidän kädestä kiinni ja yritän puhua ettei ole mitään hätää ja kokeillut leluja ja vaikka mitä...
Ja ollaan muutamia päiviäkin pidetty ettei edes olla ehdotettu koko potalle menoa.Mitähän tässä nyt keksis oikeen?

Unohda pottailu. Ulkona ilman vaippaa, kun on mahdollista (lämpimällä säällä, omalla pihalla?). Sisälläkin, jos jaksat siivoamisen.
Herkkyysvaihe on kahden vuoden molemmin puolin, ei ole vielä kiire oppia. Ehtii syksyyn mennessä unohtaa ikävän tapahtuman.

Istu sille itse. Äläkä puhu mitään sen pelottavuudesta/pelottamattomuudesta. Mä annoin pottalakkoilijan lakkoilla rauhassa muutaman viikon ennen kuin edes ajattelin kokeilla uudelleen. Vieläkään homma ei ottanut tuulta alleen. Jossain vaiheessa lapsi istui pöntön kannella hampaita harjaamassa, olin itse raskaana ja tolkuton pissahätä iski. En viitsinyt häiritä hammasharjan maistelua vaan pissin itse pottaan. Lapsi seurasi toimitusta kiinnostuneena (varmaan näky, kauhea pallomaha ja kyykit siinä sitten) ja on sen jälkeen itse taas halunnut pottailla.

aikaa se vain ottaa ja aloittaa uudestaan

mutta voit myös kokeilla pöntölle sitä lapsi-istuinta... taivas varjele, en keksi miksikä sitä oikein sanotaan :D MEillä tyttö tykkää kovasti istua myös pöntöllä

joo toi on sellanen soiva potta ja siitä saa sen kannen irti ja toimii supistajana normi pöntössä,oon koittanu sitäkin käyttää mutta siitähän tuo lapsonen paniikin sai kun iso pönttö ja siihen ois pitäny istua...no mä unohdan nyt suosiolla koko potan ja kokeilen jonkun ajan päästä uudestaan.

Unohda se potta. Niin mekin tehtiin. Meillä on melkein samanikäinen lapsi kuin teillä ja samalla kaavalla menty, että 10 kk iässä istui potalla ja teki sinne asiansa, nyt on 1,5 vuotta eikä tee enää pottaan mitään.
Kulkekoon vaipoissa, en jaksa ressata.

Nyt on ap kesä tulossa, anna kirmata ulkona lämpimällä ilman vaippaa. Kyllä se oppii vielä kuivaksi. Älä painosta!