Miten saan lapsen syömään hoidossa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Meidän 1,6v pieni on juuri aloittanut hoidon.

Hän syö tosi omalla tavallaan (täytyy pilkkoa tai muussata, laittaa houkuttelevasti, repiä leipää pieneksi ym) ja aika harva ruoka-aine kelpaa. Lisäksi vieraassa paikassa syö huonosti, jos ollenkaan. Juomisen kanssa sama juttu.

Hoitopaikassa ei kuitenkaan voida alkaa miellyttää yhtä, kun on muitakin. Jos leipää tarjotaan, se on kokonainen leipä, eikä mitään pieneksi leikattuja paloja jne.

Lapsi ei voi myöskään olla syömättä ja juomatta montaa tuntia, puhumattakaan koko hoitopäivästä. Ja häneen ei ole ainakaan tähän asti koskaan pätenyt se, että "syö kun on tarpeeksi nälkä", vaan ruokaa pitää oikeasti laittaa suuhun samalla kun kiinittää huomiota siitä pois.

Ja mulla on huoli tästä asiasta. :(

Kauan lapsi on hoidossa ollut? Mua hirvittää sama asia, meillä 1.8v ja syöminen on aina ollu hankalaa. Hoito alkaa ens viikolla ja luulen, että syöminen sujuun joko tosi hyvin, kun ottaa muista mallia tai sitten juuri noin, ettei syö mitään. Sinä et valitettavasti voi saada lasta syömään hoidossa.

kyllä me ainakin ollaan päiväkodissa pienetenpuolella otettu huomioon lasten erityistarpeet ja aluksi pilkottu leipä pieniin osiin ja ruokakin sellaseksi millasta on tottunut syömään, kyllä se ajan kanssa tottuu...

voi hyvin olla että alkaa siellä hoidossa syömään.... rehellisesti jos voin sinulle sanoa, monet kikat mitä kotona lapset harrastaa äitiensä kustannuksella, unohtuu nopeasti päikkärissä kun ne ei mene läpi. Odota nyt rauhassa miten alku lähtee käyntiin, jos lapsi tosiaan ei mitään ala syömään niin kyllä ne päikkäristä nopsaa sen ottavat asiakseen puhua kanssasi.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Missä lapsi on hoidossa?

Perhepäivähoidossa. Siellä tietysti voidaan helpommin ottaa yksilönä huomioon, mutta ennen kuin tottuu paikkaan ja oppii luottamaan siihen, että muiden kanssa vieraassa paikassa voi syödä, menee kuitenkin päiviä tai viikkoja.

Monet lapset syövät hoidossa aluksi huonosti, mutta eipä sille mitään voi. Lapset kuitenkin tottuvat erilaiseen ruokaan kuin kotona ja toisten lasten seurassa monet lapset syövät sellaista mikä esim. kotona ei kelpaa. Ei lapsi nälkään kuole tai saa edes mitään vaurioita, vaikka aluksi syöminen tosi heikkoa oliskin.

Meillä 2v (muutenkin pieniruokainen ja kranttu, moniallerginen tyttö) reagoi hoidon aloitukseen parin viikon paastolla, muutamana hoitopäivänä ei suostunu syömään kokopäivänä mitään, vettä ne oli saanu vaan juomaan! Mut iltasin sit kotona tankkasi senkin edestä ja parin viikon totuttelun jälkeen alkoi maistella ruokaa, kun uteliaisuus voitti. Mä oon IHAN varma et toi on vaan alkukankeutta hoidon alottamisesta ja sun pikkunen tottuu syömään hoidossa, kun kattoo muilta mallia. Ymmärrän kyllä huolen, mäkin olin sillon tosi huolissani mut hoitajat vakuutti et kyllä se menee pian ohi ja niin se menikin.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
voi hyvin olla että alkaa siellä hoidossa syömään.... rehellisesti jos voin sinulle sanoa, monet kikat mitä kotona lapset harrastaa äitiensä kustannuksella, unohtuu nopeasti päikkärissä kun ne ei mene läpi. Odota nyt rauhassa miten alku lähtee käyntiin, jos lapsi tosiaan ei mitään ala syömään niin kyllä ne päikkäristä nopsaa sen ottavat asiakseen puhua kanssasi.

Näin se menee... meillä aloitti vuosi sitten eräs poika joka on ollut huono syömään kotonaan, sain pitkän litanian ohjeita miten ruoka kannattaa tarjoilla ja mitä suostuu syömään. Mutta niin vain kävi että kun pöytään istuttiin, söi siinä kuin muutkin. Ei vaan ollut mitään ongelmia. :) Se muiden esimerkki on ihme juttu.

Se voi olla, että muiden esimerkki auttaa ja muutenkin tottuu syömään hoidossa sitä, mitä on tarjolla, kun huomaa, ettei saakaan erikoisuuksia.
Mutta nyt kun on kuumat ilmat vielä, niin täytyyhän sitä energiaa kuitenkin saada, muuten tulee nestehukka ja voi vaikka mennä taju. Ei se ole edes kovin vaikeaa saada nestehukkaa. Ihan turvallisuusasioita mietin. Ja mä en oikein tiesä tosta lauseesta, että "ei se lapsi nälkään kuole". Voi siitä ainakin vakavia seurauksia olla, kun aamupalaa ei mene yhtään ja seuraavaksi onkin 4 tuntia pihalla aurinkonpoltteessa!

Kyllä sun lapsi jo tunnistaa jos on jano, ja varmasti hoitajat huolehtivat siitä, että nestettä on tarjolla. Ja huomaavat myös, jos niin huonosti kävisi, että lapselle tulisi nestehukan oireita. Ymmärrän kyllä, että olet huolissasi, niin olen itsekin ollut kun moniallerginen lapsi aloitti hoidon ja olin varma, että ei syö mitään tai syö jotain sellaista, että ihan oikeasti turpoaa hengitystiet umpeen, mutta kyllä kaikki varmasti sujuu ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Kyllä sun lapsi jo tunnistaa jos on jano, ja varmasti hoitajat huolehtivat siitä, että nestettä on tarjolla. Ja huomaavat myös, jos niin huonosti kävisi, että lapselle tulisi nestehukan oireita. Ymmärrän kyllä, että olet huolissasi, niin olen itsekin ollut kun moniallerginen lapsi aloitti hoidon ja olin varma, että ei syö mitään tai syö jotain sellaista, että ihan oikeasti turpoaa hengitystiet umpeen, mutta kyllä kaikki varmasti sujuu ihan hyvin.

Ai niin vielä, tuskin ne neljää tuntia on auringonpaisteessa, lounasaika tulee vastaan aikaisemmin :) Ja kyllä hoitajien pitää huolehtia myös siitä, että lapset eivät ole ylenpalttisesti suorassa auringonpaisteessa. Välillä leikitään varjossa ja ollaan sisällä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Näin se menee... meillä aloitti vuosi sitten eräs poika joka on ollut huono syömään kotonaan, sain pitkän litanian ohjeita miten ruoka kannattaa tarjoilla ja mitä suostuu syömään. Mutta niin vain kävi että kun pöytään istuttiin, söi siinä kuin muutkin. Ei vaan ollut mitään ongelmia. :) Se muiden esimerkki on ihme juttu.

Juuri noinhan se menee syövät hoidossa paremmin kuin kotona ja kaikki kommervenkit unohtuvat. Joskus lapset haluavat tiukasti pitää kiinni siitä kuinka ruokailevat se kun on asia jolla saa vanhemmat tekemään kaikkensa. Mutta kun ei sitä huolestunutta vanhempaa juuri silloin näy ei moiset jutut edes muistu mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Miun yhdessä ryhmässä oli taasen neiti 1v3kk joka ei syöny/juonu yhtään mitään ainakaan 2kk aikana kun talossa olin. Koitettiin aivan kaikki ja puhuttiin vanhempien kanssa. Mikään esimerkki ei saanu tyttöä syömään ja kotia haettaessa olikin susinälkä. kotona kuulemma söi ihan hyvin,mut hoidossa ei mitään. Jotenkin se pärjäs syömättäkin.Toivottavasti alkoi syödä mun lähdettyä talosta. Harvemmin oon nähny niin sitkeää tapausta ettei mikään konsti tepsi.

Kyllä ainakin meillä lapsilla on lämpimillä ilmoilla aina juomapiste ulkona ja hoitajat huolehtii että pienimmätkin siellä muistaa käydä. Pahimmalla paahteella voidaa pysytellä tarvittaessa sisälläkin. Ulkoiluaika on normaalisti n. 9 ja 11 välillä milloin ei vielä ole kovin kuumaakaan eikä siellä välttämättä oleiil koko kahtatuntia. Ja kohta tulee taas syksy.

Yhteistyössä