Miten saan koirani tottelemaan käskyjäni, kun toinen koira vieressä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on ollut aina koiria, mut tämä uusin tulokas on aika vaativa tapaus. Herra on 6kk vanha eikä mun käskyt mene perille, jos meidän toinen koira on vieressä. Ja tätä tapahtuu vain ulkona.
Esim. olen koirista 50m päässä, komennan vanhemman koiran istumaan ja nuorempaa luokse. Ei tule ei niin millään. Oottaa sitä vanhempaa koiraa.
Ei päästä ulkona esim. kepistä kun huudan irti, jos toinen koira on pihalla, vaikkakin olisi toisella puolella tonttia haistelemassa.
Mutta sitten kun olen kaksin koiran kanssa, istutan paikalle ja kävelen sadan metrin päähän, jää odottamaan kunnes huudan luokse. Tiputtaa kepin heti kun käsken jne.

Mitä kaikkea ihmeellistä ton ikäsen pennun sun mielestä pitäis jo osata tehdä ?

Mahtaakohan tuo ettei luoksetulo nyt luonnaa johtua siitä et muissa asioissa on tullut edettyä turhan nopeasti ja näin on osa jäänyt kuitenkin puolitiehen opinnoissa.

Sun pitää tehdä itsestäsi sille koiralle mielenkiintoisempi kuin se toinen koira on, ei sen kummempaa. Luoksetulo on tärkein ja ensimmäinen asia mitä koiran kanssa tehdään.

Mahtaakohan tuo ettei luoksetulo nyt luonnaa johtua siitä et muissa asioissa on tullut edettyä turhan nopeasti ja näin on osa jäänyt kuitenkin puolitiehen opinnoissa.

Turhan nopeasti? Puolitiehen? Koiran koulutus aloitetaan heti kun koira tulee taloon.
Meillä oli sama ongelma, se ratkaistiin ihan koirakoululla, jossa oli muitakin koiria.

:O Ootko kouluttanut koiria? Luoksetulo on yks niistä jonka koiran pitää pennusta lähtien oppia. Harjoitukset alotetaan heti kun koira otetaan.

Kiitos muille asiallisista vastauksista. Itse ajattelin, että koira on ns. kakkoskoira ja menee tän vanhemman mukaan, koska jos vanhempi ei ole ulkona yhtä aikaa, niin tottelee kyllä kuin unelma. Ja tottelee luoksetuloa sisällä vaikka vanhempi istuisi vieressä. Et jotenkin tämä käsky nyt sitten hämärtyy tuolla ulkosalla :D

Harjotuksia tehdään päivittäin useempaan otteeseen. Pari luoksetuloa aina kun ollaan ulkona ja palkkion saa että ei ainakaan kerkee kyllästymään.

Koirakouluun ei oo nyt mahdollista lähteä, koirapuistossa käydään ja vaihtelevasti luo tulo kiinnostaa.

Turhan nopeasti? Puolitiehen? Koiran koulutus aloitetaan heti kun koira tulee taloon.
Meillä oli sama ongelma, se ratkaistiin ihan koirakoululla, jossa oli muitakin koiria.

Juu koiralle tosiaan olen itsekin alottanu asioiden opettamisen hyvin nuoresta. meillä syntyneille pennuille jopa jo 6vk ikäsestä alkaen luoksetuloa :)

tosin en oleta pennun osaavan turhan aikaisin kunnolla edes luoksetuloa, vaan sitä vahvistetaan pidemmän aikaa ja vasta kun se oikeasti toimii siirrytään seuraaviin uusiin asioihin, jotta se luoksetulo ei jää puolitiehen.

Näin olen kehoittanut ja kehoitan myös niitä koirien omistajia, jotka mun tunneilla käyvät koiransa kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen.;23308239:
:O Ootko kouluttanut koiria? Luoksetulo on yks niistä jonka koiran pitää pennusta lähtien oppia. Harjoitukset alotetaan heti kun koira otetaan.

Kiitos muille asiallisista vastauksista. Itse ajattelin, että koira on ns. kakkoskoira ja menee tän vanhemman mukaan, koska jos vanhempi ei ole ulkona yhtä aikaa, niin tottelee kyllä kuin unelma. Ja tottelee luoksetuloa sisällä vaikka vanhempi istuisi vieressä. Et jotenkin tämä käsky nyt sitten hämärtyy tuolla ulkosalla :D

Harjotuksia tehdään päivittäin useempaan otteeseen. Pari luoksetuloa aina kun ollaan ulkona ja palkkion saa että ei ainakaan kerkee kyllästymään.

Koirakouluun ei oo nyt mahdollista lähteä, koirapuistossa käydään ja vaihtelevasti luo tulo kiinnostaa.

On noita tullu koulutettua muutamat omat valioiks asti kisattu ja on ¨noita vieraidenki koiria tullu koulutettua ja toimittua koulutusohjaana, jona toimin edelleenkin.

Katotaan nyt jos toi meidän puuteri harja alottais tokoilut keväällä kisoissa

:O Ootko kouluttanut koiria? .

Heh, Borkku tietää täällä palstalla suunnilleen eniten koiran kouluttamisesta.
Olen hänen kanssaan samoilla linjoilla siinä että en 6 kk ikäiseltä pennulta vielä vaatisi kovinkaan suurta tottelevaisuutta vaikeissa asioissa vaan etenisin pikkuhiljaa.

On noita tullu koulutettua muutamat omat valioiks asti kisattu ja on ¨noita vieraidenki koiria tullu koulutettua ja toimittua koulutusohjaana, jona toimin edelleenkin.

Katotaan nyt jos toi meidän puuteri harja alottais tokoilut keväällä kisoissa

Vainiin, no sitten voit varmaan vinkkejä antaa? Tosiaan mitään ei jätetä puolitiehen.
Se vaan mua ihmetyttää kun muuten tottelee hyvin, mutta kun toinen koira on vieressä niin tuntuu että odottaa ikään kuin lupaa siltä toiselta koiralta, että saako hän mennä.
Paikalle kyllä jää jos lähden kävelemään koirasta pois päin toisen koiran kanssa. Kuitenkin melkein ainahan se on niin, että vanhempi alistaa sitä nuorempaa ja on tavallaan ottanut sen vanhemman koiran pomokseen.

:O Ootko kouluttanut koiria? Luoksetulo on yks niistä jonka koiran pitää pennusta lähtien oppia. Harjoitukset alotetaan heti kun koira otetaan.Kiitos muille asiallisista vastauksista. Itse ajattelin, että koira on ns. kakkoskoira ja menee tän vanhemman mukaan, koska jos vanhempi ei ole ulkona yhtä aikaa, niin tottelee kyllä kuin unelma. Ja tottelee luoksetuloa sisällä vaikka vanhempi istuisi vieressä. Et jotenkin tämä käsky nyt sitten hämärtyy tuolla ulkosalla :D

Niihän sitä aletaan tehdä. Jostain syystä teillä vaan jäänyt menemättä täysin perille koska ongelmaa nyt on.. Sitä Borkku tarkoitti. Siksi olisi erittäin tärkeää saada pienelle pennulle ENSIN ne perusasiat täysiksi automaatioiksi ennen seuraavien käskyjen opettamista jotta koira toimisi täydellisesti tilanteesta huolimatta. Toinen koira on häiriötekijä josta huolimatta pennun pitäisi totella. Koirasi tottelee nyt vain jos katsoo aiheelliseksi =silloin kun on yksin.

Heh, Borkku tietää täällä palstalla suunnilleen eniten koiran kouluttamisesta.
Olen hänen kanssaan samoilla linjoilla siinä että en 6 kk ikäiseltä pennulta vielä vaatisi kovinkaan suurta tottelevaisuutta vaikeissa asioissa vaan etenisin pikkuhiljaa.

Sattumoisin en tiedä kaikkia palstajulkkiksia ja niiden yksityiselämän touhuamisia.
Pikkuhiljaa tässä on edettykin. 3kk:tta kuitenkin harjoteltu ja osaa ja tekee kaiken oikein kun on yksin paikalla. Ja siihen mä niitä vinkkejä kaipaankin miten saan hallittua kun toinen koira on paikalla.

Mulla on ollut 7 koiraa joten koulutusta on taustalla ihan yllin kyllin, kaipaan siis asiallisia vinkkejä miten tästä toimia eteenpäin. En ole missään vaiheessa sanonut, että se on päivän homma, sillä varsin hyvin tajuan minkä ikäinen koira on. Eikä tartte tulla kertomaan, että olen jättänyt jotain puolitiehen, jos joku voi sen sanoa, että mitä ihmettä olen jättänyt puolitiehen, niin siinä tapauksessa saa sanoa.
Jos me muutaman kerran päivässä pari minuuttia kerrallaan harjotellaan koulutusasioita, niin toiminko liian nopeasti?

[QUOTE="alkup";23308349]Sattumoisin en tiedä kaikkia palstajulkkiksia ja niiden yksityiselämän touhuamisia.
?[/QUOTE]

Jos neuvoja haluat, niin kannattaisikohan niitä pyytää hieman nöyremmin eikä haastaa riitaa tai kiukutella...?

Olisiko pentu leimaantunut liikaa vanhempaan koiraan. Eli tämä toinen koira on pennulle tärkeämpi kuin sinä. Ja ulkona tietysti ärsykkeitä on ihan erilailla kuin sisällä. Ne asiat mitkä sisällä sujuu mainiosti voi ulkona vaikuttaa siltä, ettei koira oli ikinä asiasta kuullutkaan.

[QUOTE="alkup";23308300]Vainiin, no sitten voit varmaan vinkkejä antaa? Tosiaan mitään ei jätetä puolitiehen.
Se vaan mua ihmetyttää kun muuten tottelee hyvin, mutta kun toinen koira on vieressä niin tuntuu että odottaa ikään kuin lupaa siltä toiselta koiralta, että saako hän mennä.
Paikalle kyllä jää jos lähden kävelemään koirasta pois päin toisen koiran kanssa. Kuitenkin melkein ainahan se on niin, että vanhempi alistaa sitä nuorempaa ja on tavallaan ottanut sen vanhemman koiran pomokseen.[/QUOTE]

Hyvinkin mahdollista et pentu odottaa vanhemman koiran lupaa.

Jos koirat on paljon keskenään, monesti saattaa käydä siten että varsinkin pennut eivät otakkaan sitä ihmistä niin herkästi johtajakseen, vaan ottavat sen toisen koiran johtajaksi ja näin tottelevat sitä ja pyytävät siltä lupaa toimiinsa.

Jos sulla on mahdollista niin mun neuvo olis et olisit mahdollisimman paljon net pennun kans ja menisit opetuksessa takaisin päin siihen asti että se luoksutulo on aivan varmaa, vaikka ihan 10m päähän pennusta. Koita edetä mahdollisimman hitaasti, jotta pentu ei pääse tekemään virheitä.

Mun oma pointti on sellanen et asiaa opetellaan niin pitkään samassa paikassa samalla matkalla että 20 toistosta ainakin 18 menee aivan nappiin. Tämän jälkeen joko vaihdetaan paikkaa tai pidennetään hieman matkaa tai ihan alottelijalla vaihdetaan vaan rintamasuuntaa.

normaalisti sanoisin, että aletaan niin että vieras koira on niin kaukana, että pentu pystyy vielä keskittymään. Mutta tämähän ei ollu vieras vaan oma koira. Aloittaisin niin, että siirretään sisätila ulos. Onko teillä terassia tms, eli vähitellen laajennetaan pennun reviiriä ja saadaan se oivaltamaan, että ulkona pätee samat ohjeet?

Tietty voi koittaa niin että pennulla on fleksi kaulassa jolloin sille voi antaa hiukan vihjettä, että joo nytkin tuu tänne. Mutta en lähtis tuohon, koska se vaatii herkkää vaistoa, että osaa tehdä sen hienotunteisesti. Jos ei osaa, pahentaa vain asiaa.

Varmaan tosiaan pentu luottaa ulkona enemmän toiseen koiraan kuin sinuun. Siksipä tuntuu omituiselta, miksi sanot että pennun pitäisi TOTELLA? Palkkiolla koulutettu koira ei tottele vaan tekee sydämen halusta. Jos tämä on sulle liian tempputouhua ja kissankoulutusta, niin älä kouluta noin pientä vielä. Levität silloin ympärillesi kiukkuista energiaa, koira on herkkä sille.

Niihän sitä aletaan tehdä. Jostain syystä teillä vaan jäänyt menemättä täysin perille koska ongelmaa nyt on.. Sitä Borkku tarkoitti. Siksi olisi erittäin tärkeää saada pienelle pennulle ENSIN ne perusasiat täysiksi automaatioiksi ennen seuraavien käskyjen opettamista jotta koira toimisi täydellisesti tilanteesta huolimatta. Toinen koira on häiriötekijä josta huolimatta pennun pitäisi totella. Koirasi tottelee nyt vain jos katsoo aiheelliseksi =silloin kun on yksin.

Ongelma on siis ollut alusta lähtien. Ajattelin et sen saa korjattua tässä pikkuhiljaa harjotusten myötä, sillä mä niitä vinkkejä nyt kaipaankin.
Koirapuistossa tottelee varmaan joka toista käskyä, kun vanhempi koira ei ole mukana. Mut siellä nyt pennulle on kaikkea muuta kivaa hännänheiluttajaa ja hajua.

Kuten sanoin, sisätiloissa näillä käskyillä ei ole mitään ongelmaa vaikka vanhempi koira seisoisi vieressä päällään. Lenkillä metsässä koirat saattavat olla ihan eri suunnissa ja tulla käskystä luokse, mutta siis kotipihassa tämä ei onnistu. Eli istutan ne ja kutsun nuorempaa, ei tule luokse. Mutta menee esim. maahan vaikka huudan kauempaa, tassua nostaa jne. mutta luokse ei tule ennenkö vanhempikin tulee.

Käsitin tosissaan tuon puolitiehen jättämisen väärin, mutta koira ei varmaan osaisi nyt mitään muuta, edes sitä luo tuloa, jos oltaisiin vain sitä harjoiteltu. Pakkohan pennun kanssa oli ensin rueta harjoittelemaan ilman toista koiraa. Ja tosiaan päivättäin me ollaan tätäkin harjoiteltu.

Jos koirat on paljon keskenään, monesti saattaa käydä siten että varsinkin pennut eivät otakkaan sitä ihmistä niin herkästi johtajakseen, vaan ottavat sen toisen koiran johtajaksi ja näin tottelevat sitä ja pyytävät siltä lupaa toimiinsa.

Jos sulla on mahdollista niin mun neuvo olis et olisit mahdollisimman paljon net pennun kans ja menisit opetuksessa takaisin päin siihen asti että se luoksutulo on aivan varmaa, vaikka ihan 10m päähän pennusta. Koita edetä mahdollisimman hitaasti, jotta pentu ei pääse tekemään virheitä.

Mun oma pointti on sellanen et asiaa opetellaan niin pitkään samassa paikassa samalla matkalla että 20 toistosta ainakin 18 menee aivan nappiin. Tämän jälkeen joko vaihdetaan paikkaa tai pidennetään hieman matkaa tai ihan alottelijalla vaihdetaan vaan rintamasuuntaa.

Toi on just se avain. Kun pentu pääsee tekemään jonkun asian väärin (kun koitetaan liian vaikeita asioita liian nopeasti), ja vielä liian monta kertaa niin ottaa sen tavaksi joka onkin vaikea kitkeä pois.

Kiitos neuvosta =) Olen kyllä kokeillut jo useampaan otteeseen sitä, että koiran luo tulo on täysin varma. Eli matkalla ja suunnalla ei näytä olevan mitään vaikutusta. Siinä mielessä on ollut kyllä ihan nappi koira, että kun on yksin, tekee kaiken oikein.
Luo tulo alotettiin ihan parista metristä. Saattoi mennä viikokin aluksi, että ei pidennetty matkaa, mutta saatoin mennä esim. koiran taakse.

Sanotaanko näin, että ilman toista koiraa jos kymmenestä kerrasta tottelee 9 kertaa ja sillä kymmenennellä kerralla käy nostamassa jalkaa puuhun ja tulee luokse sitten :D

[QUOTE="alkup";23308415]Nyt en kyllä huomannut, että missä kohtaa haastan riitaa ja kiukuttelen?[/QUOTE]

Jaa-a.
Vaikka nämä
"Sattumoisin en tiedä kaikkia palstajulkkiksia ja niiden yksityiselämän touhuamisia."

"oletko sinä kouluttanut koiria ollenkaan :0. Kiitos muille asiallisista vastauksista"

En nyt jaksa referoida enempää mutta hieman ikävä ja muita arvostamaton kuva noista välittyy.

[QUOTE="alkup";23308406]Ongelma on siis ollut alusta lähtien. Ajattelin et sen saa korjattua tässä pikkuhiljaa harjotusten myötä, sillä mä niitä vinkkejä nyt kaipaankin.
Koirapuistossa tottelee varmaan joka toista käskyä, kun vanhempi koira ei ole mukana. Mut siellä nyt pennulle on kaikkea muuta kivaa hännänheiluttajaa ja hajua.

Kuten sanoin, sisätiloissa näillä käskyillä ei ole mitään ongelmaa vaikka vanhempi koira seisoisi vieressä päällään. Lenkillä metsässä koirat saattavat olla ihan eri suunnissa ja tulla käskystä luokse, mutta siis kotipihassa tämä ei onnistu. Eli istutan ne ja kutsun nuorempaa, ei tule luokse. Mutta menee esim. maahan vaikka huudan kauempaa, tassua nostaa jne. mutta luokse ei tule ennenkö vanhempikin tulee.

Käsitin tosissaan tuon puolitiehen jättämisen väärin, mutta koira ei varmaan osaisi nyt mitään muuta, edes sitä luo tuloa, jos oltaisiin vain sitä harjoiteltu. Pakkohan pennun kanssa oli ensin rueta harjoittelemaan ilman toista koiraa. Ja tosiaan päivättäin me ollaan tätäkin harjoiteltu.[/QUOTE]

Minusta tuo on aika paljon vaadittu ½vuotiaalta pennulta, että rivistä paikallaolosta kutsutaan pois. Ymmärtääkö pentu varmasti mikä käsky on tarkoitettu hälle ja mikä sille vanhemmalla koiralle. Pysyykö vanhempi koira sata varmasti paikallaan, kun kutsut pentua?

[QUOTE="jaa";23308395]normaalisti sanoisin, että aletaan niin että vieras koira on niin kaukana, että pentu pystyy vielä keskittymään. Mutta tämähän ei ollu vieras vaan oma koira. Aloittaisin niin, että siirretään sisätila ulos. Onko teillä terassia tms, eli vähitellen laajennetaan pennun reviiriä ja saadaan se oivaltamaan, että ulkona pätee samat ohjeet?

Tietty voi koittaa niin että pennulla on fleksi kaulassa jolloin sille voi antaa hiukan vihjettä, että joo nytkin tuu tänne. Mutta en lähtis tuohon, koska se vaatii herkkää vaistoa, että osaa tehdä sen hienotunteisesti. Jos ei osaa, pahentaa vain asiaa.

Varmaan tosiaan pentu luottaa ulkona enemmän toiseen koiraan kuin sinuun. Siksipä tuntuu omituiselta, miksi sanot että pennun pitäisi TOTELLA? Palkkiolla koulutettu koira ei tottele vaan tekee sydämen halusta. Jos tämä on sulle liian tempputouhua ja kissankoulutusta, niin älä kouluta noin pientä vielä. Levität silloin ympärillesi kiukkuista energiaa, koira on herkkä sille.[/QUOTE]

On meillä terassia, voisihan sitäkin kokeilla, tosiaan se sisätila pitäis saada ulos :D
Liikaa meillä ei todellakaan palkita, jos tuossa lopussa sitä ajattelit takaa.

Sain tuossa sähköpostia yhdeltä kouluttajalta joka neuvoi ottamaan aina myös toisen koiran mukaan uusiin harjoituksiin, eli kuun uus juttu opetetaan olisi vanhemman koiran hyvä olla läsnä. Tänään olisi tarkoitus kokeilla luo tuloa niin, että mies on koirien kanssa ja pitää hihnassa nuorempaa. Kun käsketään luokse, niin mies lähtee kuljettamaan koiran mun luo. Sit pikkuhiljaa otetaan hihna pois, mies kävelee vaan vieressä, pidennetään matkaa jne. Eli tämmösiä vinkkejä tuli.. No saa nähdä miten tää tuottaa tulosta.

[QUOTE="pinni";23308473]Minusta tuo on aika paljon vaadittu ½vuotiaalta pennulta, että rivistä paikallaolosta kutsutaan pois. Ymmärtääkö pentu varmasti mikä käsky on tarkoitettu hälle ja mikä sille vanhemmalla koiralle. Pysyykö vanhempi koira sata varmasti paikallaan, kun kutsut pentua?[/QUOTE]

No en tiedä onko se paljon vaadittu, kun ilman toista koiraa tottelee. Huudan koiria nimeltä, esim. jos juoksentelevat pihalla, niin nuorempi osaa silloin tulla kyllä kun huudetaan sitä nimeltä. Eikä silloin välitä että missä vanhempi koira on. Ja vanhempi koira pysyy kyllä paikallaan vaikka pommi räjähtäisi vieressä (poliisikoira, eläkkeellä).

[QUOTE="alkup";23308506]No en tiedä onko se paljon vaadittu, kun ilman toista koiraa tottelee. Huudan koiria nimeltä, esim. jos juoksentelevat pihalla, niin nuorempi osaa silloin tulla kyllä kun huudetaan sitä nimeltä. Eikä silloin välitä että missä vanhempi koira on. Ja vanhempi koira pysyy kyllä paikallaan vaikka pommi räjähtäisi vieressä (poliisikoira, eläkkeellä).[/QUOTE]

Tossa olikin sanat "rivistä paikallaolosta kutsutaan pois".

Jaa-a.
Vaikka nämä
"Sattumoisin en tiedä kaikkia palstajulkkiksia ja niiden yksityiselämän touhuamisia."

"oletko sinä kouluttanut koiria ollenkaan :0. Kiitos muille asiallisista vastauksista"

En nyt jaksa referoida enempää mutta hieman ikävä ja muita arvostamaton kuva noista välittyy.

Vai niin, itse en näe tässä kyllä mitään provosoivaa.. Jos en tiedä palstajulkkiksia ja mitä ne tekee, niin en ymmärrä mitä vihamielistä siinä on?
Borkun sanomisen käsitin aluksi väärin, eikä kysymyksessä oletko kouluttanut koiria- ole mielestäni siinäkään mitään provosoivaa.
Ehkä puhun sitten liian suoraan, mutta en ole tarkottanut mitään sillä tavalla etten arvostaisi muita.

Yhteistyössä