Miten saan kiusaamisen loppumaan? Sisarkateus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Isompi 5-v. kiusaa pienempää. Hän sanoo muistavansa ajan, jolloin pienempää ei ollut, ja haluaa pienemmän pois. Kaikki menee hyvin niin kauan kun pystyn ennalta ehkäisemään tilanteet (ulkoilu, leikkiminen, kirjan lukeminen isommalle, ja huomion ja tekemisen antaminen isommalle). Mutta jos 2-v. keksii jotain kivaa tai osaa jonkin asian paremmin, niin isompi osaa jo sen itsekin huomata, eikä voi kestää sitä että toinenkin osaa. Sitten alkaa nimittely, töniminen, lyöminen, jne. Ja sitä väkivaltaa on paljon, heti kun minulla silmä välttää. Ja isompi ilmiselvästi nauttii kun pienempi kärsii. Missä on empatia? Mitkään huomionantamiset tai rangaistukset eivät näytä tehoavan. Tulisiko ehdotuksia, miten saan isomman tajuamaan, että toista ei kiusata?

Olet huono äiti...
Ei lapsella ole ongelmia ellei ole huono perhe ja huono välinpitämätön kasvatus. Ei vaan.. jotkut lapset on sellaisia. Koita kestää.

No osasin odottaakin näitä huono äiti avauksia, mutta ihan tosisaan siis kysyn. Toivoisin vastauksiakin. Kun täällä mammat valittavat, että lasta kiusataan koulussa, ja opet ei tee mitään, eikä kiusaajan vanhemmat saa lasta kuriin. Antaa nyt tulla ohjeita! Syyllistäminen ei riitä.

meilölä 3,5v hokee kokoajan kuin pitkät hiukset hänellä on ja 1,5vuotiaalla ei ole, jankkaa kuinka hän osaakin sitä tehä ja sisko ei...on alkanu repii tavaroita siskon kädestä ja tönimään pientä, siis uskomatonta, toi isompi kun tasan tarkkaan TIETÄÄ JA TAJUAA et noin ei saa tehä jne. niin NYT vasta sitten alkanu tää tämmönen! Mä en enää tiedä mitä ihmettä mun pitäs sille tehä, kun ei sanominen mene jakeluun!

Muuta neuvoa mä en osaa kuin tietysti selvät säännöt vanhemman kanssa ja sitten paljon huomiota vanhemmalle erikseen. On varmasti rankkaa, mutta tilanne saattaa helpottaa kun pienemmästä isompana on ns. kaveria.

Yhteistyössä